Lustgas i en 944S 16V

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Locked
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Lustgas i en 944S 16V

#1 Post by Mats Jacobsson »

Någon som har erfarenhet av detta, funderar på att montera ett system.
Vilket skall man välja tro :roll: vått eller torrt system. Det är frågan
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by xanlar »

Kör du med orginal styrsystem har du inte så mycket val, då måste du köra vått system.


Kör en kort sammanfattning för dem som inte är så insatta:

Torrt system är inte riktigt som det låter. När man använder lusgas blåser man in mer syre i förbränningen vilket kräver mer bränsle. Skillnaden på vått och torrt system är hur man tillför bränslet. Med ett vått system tillsätts det extra bränslet genom extra spridare i insugsröret till skillnad från torrt system där styrenheten för motorn tillsätter det extra bränslet genom pulsbreddsmodulering på standardspridarna. Detta borde gå att lösa genom eftermarknadssprut och lite överdimmensionerade spridare.


Absolut enklast är därför ett vått system. Jag och en vän har lite planer på att plocka ihop system av industriprodukter, då kan man komma riktigt billigt undan, runt 1500:-.

Sen är det bra att montera säkerhetsbrytare.

speciellt fullgasbrytaren, (knapp bakom gaspedalen som gör att lustgasen endast aktiveras vid fullgas)

varvspärr, så att inte gasen aktiveras under ett visst varvtal. (motorn kan ta stryk av lustgas på för låga varv, gissningsvis under 3500-4000 på en 944).

koppling, växel osv ifall man vill

Bygger man ett torrt system kan man istället programmera in brytarna i programmet och slippa fysiska brytare
Andreas Larsen

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Finns redan en tråd om detta: forum/viewtopic.php?t=20666

Låser denna tråd och ber att xanlar svarar i den andra tråden. :
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Locked

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]