fästögla

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

fästögla

#1 Post by 931Melander »

Åker endel på trailer med bilen och tänker mig att fixa ett bra sätt att spänna den.
Vad tror ni om att sätta öglor innanför stötdämparen bak?

Beskrivning: På stötdämparbulten trär man på en vanlig lastögla till en släpvagn. Dvs. en planbricka med hål och en ring där man sätter bandet genom.

Kommer stötdämparbulten att klara detta? M14 10,9 kvalitet.
Bilen väger 650 kg bak så varja ögla ska klara att hålla 350 kg.

Kan man bara titta på skjuvning på en M14 10.9. Öglans bricka är väl ca. 2mm tjock.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by A944T »

Hmm... Finns det ingen risk att du utsätter bulten för onödig pådfrestning om det skulle hända nåt?
Kanske ingen större påfrestning än vad den utsätts för i vanliga fall...
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: fästögla

#3 Post by Nahpets »

931Melander wrote:Åker endel på trailer med bilen och tänker mig att fixa ett bra sätt att spänna den.
Vad tror ni om att sätta öglor innanför stötdämparen bak?

Beskrivning: På stötdämparbulten trär man på en vanlig lastögla till en släpvagn. Dvs. en planbricka med hål och en ring där man sätter bandet genom.

Kommer stötdämparbulten att klara detta? M14 10,9 kvalitet.
Bilen väger 650 kg bak så varja ögla ska klara att hålla 350 kg.

Kan man bara titta på skjuvning på en M14 10.9. Öglans bricka är väl ca. 2mm tjock.
Om bulten skulle gå av så borde ju den skjuvas av.

Att bulten klarar 350 kg, ca 3500 Newton gäller ju statisk last, dvs när den ex står till.
Kör du över ett potthål, eller curbs, eller bromsar kraftigt så att en eventuell ögla tar upp bromskrafter motsvarande blir ju krafterna större. Det är dessa du ska räkna på.

Ett intressant räkneexempel:
Antag hastighet 80 km/h = 22,2 m/s. Antag att du bromsar från 22,2 till 0 på 4 sekunder och att du bromsar lika hårt hela tiden. Anta även att din bil väger 1100 kg.
Detta betyder att bromsaccelerationen är 22,2/4 = 5,6 m/s^2 (linjärt).
Kraftformel: F = ma, där F är kraften i Newton, m = massa och a accelerationen.
Retardationskraften blir då Fret = 1100 x 5,6 = 61600 N.
Delat på fyra bultar = 15400 N (ett antagande att kraften delas lika på bilen).
Detta motsvarar en massa på: 15400/10 = 1540 kg bara i retardation.

Till detta skall också läggas till bilens tyngd: Fbil= 1100 x 10=11000N. Det blir alltså en kraftresultant som är större än inbromsningskraften. Denna kan beräknas enligt Pytagoras sats:
a^2 +b^2 = c^2 där a = Fret och b= Fbil och c = Fres => Fres = roten ur (Fret^2 + Fbil^2) = 18 900 N per bult eller 1890 kg per bult.

Någon får gärna korrekturläsa.

Fråga din bultleverantör efter data spec på vilka skjuvkrafter som gäller vid brottgränsen så kan du enkelt se om den håller efter dina antagen.
http://www.meanbugs.com/punbb/upload/vi ... ?pid=90400

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

#4 Post by tomp »

Skulle inte rekommendera detta, i ett skruvförband vill man ha så få friktionsytor som möjligt för att undvika sättningar i förbandet och då förlora föspänningskaft.
Sen kommer nog öglan att vrida sig runt skruven när du spänner fast bilen och när du transporterar den och då förlorar du förspänning i förbandet.

Sen om man skulle dragprova detta så är det friktionen mellan öglan och när liggande ytor som avgör vad det tål, när inte den räcker till längre gissar jag att plåten i öglan kommer att ge med sig först.
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

fästögla

#5 Post by 931Melander »

Här är en tillbehörspryl, taget från annons på PCS hemsida, mailade o frågade vad det var.

Det går alltså.

Jag testar att sätta en få se om det håller. Ska traila till 270 mil nu till veckan...

Fredde
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]