Hej, jag undrar om det är möjligt att byta till en 16v topp på min 944 -86? i så fall måste man göra något mer med bilen och vad skulle denna modifiering kosta?
Tack på förhand!
Byta topp på 944 N/A
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2009-06-14 13:31:39
- Bilmodell: Porsche 944 N/A -86
- Location: Kalmar, Sverige
- Contact:
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Har fått för mig att 16 ventilaren har kamkedja? Då kan de kanske bli krångligt. Har jag rätt? Mvh FrEdde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
16 v har kamkedja OCH kamrem!
Teoretiskt borde det inte vara jättesvårt, men jag har för mig att vattenkanaler
skiljer, samt att du måste ju även byta insug/grenrör m.m Rätt kostsamt och
massor av onödigt krångel, för det är ju inga stora effektvinster på att bara
byta topp...
/ Erol
Teoretiskt borde det inte vara jättesvårt, men jag har för mig att vattenkanaler
skiljer, samt att du måste ju även byta insug/grenrör m.m Rätt kostsamt och
massor av onödigt krångel, för det är ju inga stora effektvinster på att bara
byta topp...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är då samma artikelnummer på topppackningarna mellan N/A och S... Så det borde ju gå. Dock så kommer du behöva topp, grenrör, insug, massa små plock... Eller så byter du sprut till nåt bra samtidigt... Grenrör åker du på hur som... Nu är det ju iofs så att om du byter sprut och fixar din topp så tror jag du ligger på näääästan 190hk.
Pratade med Sanden om S-toppen eller egentligen hela 944S motorn och han sa då (han kanske har ändrat sig) att den inte var någe vidare alls och att det är fler haverier på den än på S2/68 motorer - eller att de var överrepresenterade i kammhaveri statistiken... Kanske värt att överväga ELLER ringa och surra med Sandénarn om...
Pratade med Sanden om S-toppen eller egentligen hela 944S motorn och han sa då (han kanske har ändrat sig) att den inte var någe vidare alls och att det är fler haverier på den än på S2/68 motorer - eller att de var överrepresenterade i kammhaveri statistiken... Kanske värt att överväga ELLER ringa och surra med Sandénarn om...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users