944 turbo som laddar 0.2bar övertryck.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#31 Post by Wiklundh »

Äntligen nu funkar den!


Åtgärdade fel:

5 st slangklämmor åtskruvade runt ic och turbo.
Ny Vacuumventil.
Ny Dumpventil.
Lilla slangen under insuget hade hoppat av nippeln.
Fördelar enheten fastskruvad i endast övre skruv.
Olja i slang mellan insug och KLR-boxen.
Läckage i packningar för insug.
Läckage i slang under insuget.

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#32 Post by Peter O »

vad är det för vakuumventil du bytt och var sitter den?

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#33 Post by Wiklundh »

Ventilen hade en trasig nippel så slangen gick inte att trä på.

Image

Image

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#34 Post by spirou944t »

Wiklundh wrote:Ventilen hade en trasig nippel så slangen gick inte att trä på.
Backventilen till bromsservot.
Kände du att bromsen var tung-trampad?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#35 Post by mijo »

spirou944t wrote:
Wiklundh wrote:Ventilen hade en trasig nippel så slangen gick inte att trä på.
Backventilen till bromsservot.
Kände du att bromsen var tung-trampad?
Nja, backventil för vacum till ventilationstyrningen är det ju.

Kom du fram till varför tändstift nr 2 hade beläggning?
Var det packningen för 2:ans insug som läckte?

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#36 Post by Wiklundh »

Det var flera packningar som läckte.
Vet inte exakt vilka( PC-Karlstad byte dem).
Kan säkert vart 2:an som var värst och därför var det belägning på det tändstiftet?

Nu suger det en del i bankörartarmen när bilen laddar som den ska. :#944burn:

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#37 Post by Nahpets »

Wiklundh wrote:Äntligen nu funkar den!


Åtgärdade fel:

5 st slangklämmor åtskruvade runt ic och turbo.
Ny Vacuumventil.
Ny Dumpventil.
Lilla slangen under insuget hade hoppat av nippeln.
Fördelar enheten fastskruvad i endast övre skruv.
Olja i slang mellan insug och KLR-boxen.
Läckage i packningar för insug.
Läckage i slang under insuget.
Kul! :)
Bra att du berättar.

Noterbart är det också ... att (förutom oljan/fördelarlocket) du antagligen hade med trycksättning av systemet funnit alla läckage själv. Men jag vet känslan ... du vill få det fixat och njuta istället för att slita hår. Alla har inte tid/lust/kunskap att meka.

Dock kan jag inte förstå att detta skulle orsaka att laddet hade en 0,75 bars vända för att sedan hålla sig på 0,25 bar... :? !

Mvh
Stephan

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#38 Post by Wiklundh »

Tyckte det var bra att fortsätta tråden då andra kan söka på den om man har liknande problem.
Har själv gjort så då jag är helt grön på 944 turbo efter att jag kört diverse imprezor i 9 år.

Det sista som gjordes för att få laddet från 0.2 till 0.75 var att byta packningarna till insuget samt att skruva åt en slangklämma under insuget.
Måste nog ha läckt multum.

Känns mer eller mindre att dessa gammla turbos läcker på diverse ställen, vilket många har sagt i forumet när man söker.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]