STYRSERVOPUMP 968CS

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Erik Bohman
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

STYRSERVOPUMP 968CS

#1 Post by Erik Bohman »

Hej på er!
Jo, jag skrev ju om mina bromsproblem i en annan tråd och detta blir ett byte av skivor (hoppas att firefish hjälper till med sina beg :oops: )

Fast sedan så skrev jag om att servot till styrningen lagt av och idag så plockade jag bort kilremmen och pumpaxeln är helt lös. Går att dra den ut och in i pumphuset säkert 5cm!

Skrot? eller har någon en annan uppfattning
Någon?

Finns någon som kan ha en beg. liggandes tro?

MVH
Erik Bohman

Björnson
S-Poster
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993

#2 Post by Björnson »

Jag hade samma sak på min 944S2. Det var att remskivan inte gick i linje med remmen. Det som havererade var en spårring som håller pumphjulet på axeln. Jag fick tag på en ny spårring och det höll för gatåka. Tyvärr havererade den pumpen på banträff. (högre varval tror jag)En annan pump från skroten löste problemet.
968 CS -93 maritimblau

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#3 Post by Erol »

Skicka att PM till "951master", har för mig att han har någon pump till övers!

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

Re: STYRSERVOPUMP 968CS

#4 Post by firefish »

Erik Bohman wrote:Hej på er!
Jo, jag skrev ju om mina bromsproblem i en annan tråd och detta blir ett byte av skivor (hoppas att firefish hjälper till med sina beg :oops: )

MVH
Erik Bohman
Inga problem. Du har alltså inte 030?

Erik Bohman
NA-Poster

#5 Post by Erik Bohman »

Hej

Samma sak på min, en spårring som har gått av. Ska väll försöka mig på att få tag på en ny ring, se till att remskivan går i linje med remmen och sedan hoppas att det håller! :roll:

Är faktiskt osäker, men jag tror inte att ja har 030... Skivorna är hålborrade och jag försökte mäta dom så gott jag kunde och fick fram att det är ca 300mm skivor. Sitter förövrigt ställbara i höjd bilstein dämpare på runt om. 030 pkt var väll andra bromsar samt stötdämpare/fjädrar?? Men det var koni eller är jag helt ute och cyklar? De mästa kan ju vara bytt iof, bilen är ju ändå 16 år gammal.
Har som sagt inte hunnit skaffa mig så mycket kunskap om 968cs ännu. :oops:

MVH Erik

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#6 Post by firefish »

Det enklaste sättet att se om en originalbil har 030 är att titta på fjäderbenens topplagringar. 030-lagringen har en "knopp" i mitten. Annars så kan du titta på bromsarna fram, är oken axiellt monterade är det standard, radiellt monterade är det 030. Justerbar krängare bak på 030 samt extra hjälpfjäder bak. Sedan så kan du ju kolla på klisterlappen mellan bakljusen bakom mattan, där står optionslistan. Via regnr eller VIN så kan du fråga Porsche om lappen skulle saknas, då kan du få en ny lista.

Men den som sålde bilen till dig borde ha nämnt 030 om den hade det, trots allt så kan det vara värdehöjande i vissa fall.
Magnus W
www.bike.se

Erik Bohman
NA-Poster

#7 Post by Erik Bohman »

Hej på er!
Fick tag på en ny spårring :P Samma innerdiameter som den gamla ;9mm fast lite större ytterdiameter, så det blev till att fila lite!
Så nu skall den återmonteras och ny ATF-olja fyllas!
Detta är en chansning, skulle det inte funka får man väl bita i det sura äpplet och skaffa en annan beg servopump(helst) för en ny kostar lika mycket som två R-däck och det är ju roligare att lägga pengarna på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Farsan säger att systemet luftas när man drar styrningen i ytterlägena, undrar om det stämmer?

Sedan har jag ett par spårryttare (som det egentligen heter när de sitter på en axel) till behövande :roll:
Säg till!

MVH
Erik Bohman

Post Reply