Misständer/bluddrar på låga varv - orsak - LÖST!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Misständer/bluddrar på låga varv - orsak - LÖST!

#1 Post by firefish »

På väg hem nu på kvällen så började motorn gå lite knackigt någon minut efter start. Det började med att när jag gav skaplig gas på tvåan på lågt varv så började den missa och bluddra, kändes som den inte fick soppa nog eller för mycket luft (lite som en moppe med alldeles för stor trimförgasare). Så höll den på en liten stund och gick fint på låga varv med lite gas men så fort man öppnade upp så började den bluddra. Efter ett tag så gick det över och hemresan gick fint (3 mil). Sedan sista biten innan hemmet, typ 1 km, så började fenomenet på nytt med tillägget att den nu bluddrar och missar på tomgång. Den håller varvet fint men man hör tydligt att det puffar i avgasröret. Öppnade huven i mörkret för att se om det var överslag från tändkablarna men såg inget.

Min första tanke var att det var en insugsläcka som tätade sig själv när motorn började bli varm. Sedan återkom felet när motorn var betydligt varmare så det var det nog inte. Jag har en kvarts tank ungefär så där ligger inte problemet. Det känns spontant mer som ett luft/bränsleproblem än ett tändningsproblem men man vet ju aldrig. Tips mottages tacksamt.
Last edited by firefish on 2009-08-17 10:05:01, edited 1 time in total.

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by firefish »

Åkte och tankade, mest för att iaf eliminera en avlägset tänkbar orsak - ingen förbättring, snarare så går den sämre nu och missar på alla varvtal. Felet är intermittent och "slås på och av" likt en strömbrytare så det lutar nog mer åt ett elfel. När jag tankade så lättade jag på tändkablarna från ett stift i taget. Det gnistrade i alla håll (blev överslag) och den enda gång som jag inte märkte en förändring var på ettans stift (men kan fel på ett stift komma och gå?). Gasar jag till på tomgång (håller tomgångsvarv fint) i friläge så dör den nästan för att sedan återhämta sig fast gå ojämnt som tusan. Snabbkoll av vacuumslangar i mackbelysningens sken samt ficklampa visade inte på något uppenbart fel där. Hmmm....
Magnus W
www.bike.se

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by firefish »

Felet lokaliserat och avhjälpt. 968:an hade drabbats av ett fel som nog alla mina bilar fått en släng av då och då - SBS, skit bakom spakarna (skiftnyckeln). Motortvätt (fukt i en tändhatt, 1:ans stift) samt LMM-rengöring (droppar av Air Sensor Cleaner fanns i kontaktstycket trots att den fick torka länge), båda saker orsakade av undertecknad, orsakade rutten gång.

Tändkablarna är kass och behöver bytas, både lock och rotor är löjligt slitna (nog det värsta jag sett) och nya delar beställda tillsammans med bränslefilter. Inget av detta var orsaken denna gång men det är bara en tidsfråga.

Nöjd :)
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#4 Post by Nahpets »

:)
Känner igen mig med!

Skönt att det löste sig.

Mvh
Stephan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users