Startade inte - DME-reläet?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Startade inte - DME-reläet?

#1 Post by firefish »

Efter att ha stoppat i mitt nya luftfilter så skulle jag ta en testrepa. Hoppar in, vrider på nyckeln, motorn går runt men startar inte. Jag gör två försök på ca 10 sekunder på starten. Inget host, puff, nys utan helt livlöst. Allt övrigt är helt normalt, dvs alla lampor lyser osv. Tänker att jag lyckats komma åt kabeln från tändspolen på något vis när jag fipplade med filtet och öppnar huven och känner på den men den sitter som den ska. Stänger huven, larmar på och av och gör ett nytt försök. Samma resultat - skräp! Middagsdags så bilen får vänta en timme. Kommer ut och ska börja felsöka men gör ett nytt startförsök först. Biljäkeln startar! Kör en sväng och provar att stänga av och starta flera gånger och den fungerar klockrent varje gång. Tillfällig hicka eller kan det vara DME-reläet som spökar?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

Är enkelt att testa om det är DME-relät. Tillverka en "Emergency Jumper" enligt http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm. Kortfattat så sätter du ihop tre kabelsnuttar och förser varje ände med ett flatstift i motsvarande storlek som de på relät.
Clark's Garage wrote:To start the car using the emergency jumper, install the jumper in the following sequence:

1. Install one spade connector into terminal 87.
2. Install the second spade connector into terminal 87b.
3. Install the last spade connector into terminal 30. When the connector is installed into terminal 30 you should hear the fuel pump energize. The car can then be started using the ignition switch.


Image
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by firefish »

Nu ligger nödsladden i bilen för säkerhets skull. Startade dock i morse utan krångel. Jag gillar inte spökfel som kommer och går och jag antar att man inte kan se intermittenta fel med diagnosinstrumentet, eller?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#4 Post by bergodalvana »

Första tanken som slår är att det kan vara nån lös kabel, typ LMM eller liknade. Vad gäller DME så går det bara sönder en gång, så det verkar ganska otroligt.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by firefish »

bergodalvana wrote:Första tanken som slår är att det kan vara nån lös kabel, typ LMM eller liknade. Vad gäller DME så går det bara sönder en gång, så det verkar ganska otroligt.
Jag har läst på andra forum att just DME-reläet kan ge skumma och intermittenta fel. Jag ska beställa ett nytt för säkerhets skull men vill inte byta innan jag vet att det gamla är kass (dvs felet kommer igen och jag kan verifiera det med kabeltricket). Jag ska också gå över alla kablar/kontakter och spana efter misstänkta problemkällor samt putsa lite jordpunkter med mera.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Erol »

bergodalvana wrote:Första tanken som slår är att det kan vara nån lös kabel, typ LMM eller liknade. Vad gäller DME så går det bara sönder en gång, så det verkar ganska otroligt.

Mitt relä funkar lite som det vill, oftast funkar det, men ibland så får man
knacka på det... har köpt ett nytt till uppstarten nu :wink:



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#7 Post by Adde_k »

mitt DME-relä fungerade intermittent tills jag bytte
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users