LMM-Fråga

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

LMM-Fråga

#1 Post by bergodalvana »

Nån som vet hur det funkar med att sätta in en LMM från nåt annat bilmärke? Har dåligt med plats och jag vet att det finns japanare som har betydligt mindre LMM.

Alternativt ta bort LMMen, men då går väl bilen skit antar jag.
Vi pratar om Turbo nu.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Det går inte att byta utan att skaffa fram ett chip som är specialgjort för den tänkta ersättningsenheten. Ett bättre alternativ är nog att köpa ett MAF kit av någon här på forumet (Bengt?) eller gå på ett eftermarknadssprut med MAP. Det senare är dock ett klart mycket större jobb än MAF kit som du nog kan installera på en eftermiddag med kaffepaus och provkörning.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#3 Post by bergodalvana »

Om jag skaffar ett Civinco-sprut (vilket ligger i planeringen), kan man då använda eftermarknads LMM / LMM från annat bilmärke?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

bergodalvana wrote:Om jag skaffar ett Civinco-sprut (vilket ligger i planeringen), kan man då använda eftermarknads LMM / LMM från annat bilmärke?
Nu vet jag inte hur det är med Civinco, men de flesta stand alone sprut
skrotar LMM och man monterar MAP/MAT sensorer istället. Dva. man kan
köra med en vanlig slang mellan turbo och filter.

Maf-kitt, från t.ex Thomas eller Revline, innebär att man tar bort orginal
LMM men man får en annan mätare att montera, dock så går den att
omplaceras till bakom vänster lyckta ut mot skärmen.
Se t.ex. DLS biltråd så ser du bilder på detta.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users