Byta belägg/lufta bromsar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Byta belägg/lufta bromsar?

#1 Post by M-Nilsson »

Inte för det det är dags för mig riktigt ännu, men vad menas egentligen med att man "luftar bromsarna" i samband med byte av bromsbelägg, eller är jag helt fel på det nu?

Jag trodde ett tag att det bara var till att plocka bort de slitna beläggen och sätta dit de nya och så var den klart :?:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#2 Post by makkanftw »

Ja så länge du inte lossar bromsslangarna ifrån oken så det kommer in luft i systemet behöver du inte lufta. Det ska vara att bara byta!
- Marcus

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Men du ska ändå byta bromsvätska när du byter klossar, glöm inte det!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Men du ska ändå byta bromsvätska när du byter klossar, glöm inte det!!
Inget måste om inte bromsvätskan är äldre än 2 år och bilen bara körs på gatan.

Fast det skadar ju aldrig att byta bromsvätskan. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Men du ska ändå byta bromsvätska när du byter klossar, glöm inte det!!
Inget måste om inte bromsvätskan är äldre än 2 år och bilen bara körs på gatan.

Fast det skadar ju aldrig att byta bromsvätskan. :)
Varför ens tänka tanken att snåla på något sådant? Har man dessutom haft anliggande bromsar så kan en undermålig bromsvätska tagit mycket stryk.

Det är så enkelt och kostar så lite så det är bara att byta!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Det är så enkelt och kostar så lite så det är bara att byta!
Håller med, men alla kanske inte tycker det är så enkelt och pga det tyckte jag det var värt att nämna att man inte ska byta bromsvätska bara för att man byter bromsklossar. :) Det skadar inte som sagt men det är inte så att dessa båda moment nödvändigtvis måste hänga ihop.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#7 Post by makkanftw »

När vi ändå är inne på oljan; hur mycket går det åt om man byter denna samtidigt som bromsklossar och hur tömmer man den gamla? :)
- Marcus

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

#9 Post by michael rasmussen »

Lättast är att suga ur den gamla vätskan ur behållaren först, fyll på med ex vis ATE Blue racing, denna har högre tålighet mot vatten.

Jag har fått lära mig att lufta det hjulet som är längst ifrån behållaren först, i normalfallet högerbak, sedan framhjulet i samma krets dvs vä fram och vice versa på nästa krets.

Se till att köra igenom så mycket vätska att den nya kommer fram ordentligt.

Luftman är bra, själv kör jag med pump via min komressor, suger oljan genom systemet. Dock luftar jag på tradionellt vis sista momentet, dvs bromspedals tryck och slang i behållare med ny vätska i.

Glöm ej att vara försiktig med spill på lackade ytor, det blir stora fläckar direkt.

Ronnie79
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-05-08 20:28:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rättvik
Contact:

#10 Post by Ronnie79 »

Jag vet inte om du tänker på mitt inlägg i din förra tråd när jag skrev om hur du renoverar bromsoken. I så fall var det jag menade att du behövde lufta om du tog ut kolvarna, annars behövs det inte för att byta belägg.
Däremot så är det ju som dom andra säger se till att bromsvästkan är fräsch, framförallt om du kör hårt på t.ex bana. Lika bra att byta om du ändå är där och rotar.
www.4x4overland.se

931 -79

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#11 Post by M-Nilsson »

Tack för alla svar, det var som jag trodde då att man inte måste göra det. Nu kommer jag även passa på att byta bromsvätskan vilket inte är gjort på några år.

Förresten, varför bör man helst lufta bromsarna i Z-mönster-ordningen?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

#12 Post by michael rasmussen »

Man luftar krets för krets, börjar med den längst från vätskebehållaren, mao höger bak, sedan vä fram, vä bak och sist hö fram. Så har jag gjort i 30 år och det har fungerat alltid på alla bilar.

Ronnie79
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-05-08 20:28:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rättvik
Contact:

#14 Post by Ronnie79 »

Lufta i vilken ordning du vill. Känns det fortfarande som det är luft i systemet eller om du är nervös av dig kör du ett pump extra på varje ok efteråt för säkerhets skull. Då kan det aldrig bli några problem. :)
www.4x4overland.se

931 -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users