När jag svänger så blir det ibland ett kraftigt klonk, eller snarar en mindre smäll framifrån. Inbillar mig att jag känner det i pedalerna.
Är inte säker men misstänker att det är kränghämmaren fram som på något vis rör sig på fel sätt. Kan det vara det?
Noterar att den sitter lite snett, på ena sidan är spetsen så att säga helt igenom bussningen till kränghämmarstaget till bärarmen och på andra sidan är det nästan som att den är på väg att trilla ut. Är det ngn som sett samma sak och löst det på ngn elegant sätt?
Några andra ideer?
Tycker jag har ryckt och slitigt samt bänt i allt mäjligt framtill för att hitta glapp eller så, men hittar inget.
Klonk/smäll i framvagn
- Pär Hylander
- Raceputte
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Klonk/smäll i framvagn
Pär Hylander
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Re: Klonk/smäll i framvagn
När jag kör tuffare typ bana kan det klonka framtill vid svängar ... det är fjädrarna i fjäderbenen som lever.Pär Hylander wrote:När jag svänger så blir det ibland ett kraftigt klonk, eller snarar en mindre smäll framifrån. Inbillar mig att jag känner det i pedalerna.
Är inte säker men misstänker att det är kränghämmaren fram som på något vis rör sig på fel sätt. Kan det vara det?
Noterar att den sitter lite snett, på ena sidan är spetsen så att säga helt igenom bussningen till kränghämmarstaget till bärarmen och på andra sidan är det nästan som att den är på väg att trilla ut. Är det ngn som sett samma sak och löst det på ngn elegant sätt?
Några andra ideer?
Tycker jag har ryckt och slitigt samt bänt i allt mäjligt framtill för att hitta glapp eller så, men hittar inget.
Helt normalt fick jag det förklarat.
Var också orolig för detta. Men inget satt löst.
Kanske är det detta?
Mvh
Stephan
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
Trodde också på fjädrar / topplagringen på vår FD 86a.
Men efter mycket letande och bruk av domkrafter så hittades felet. (bilen på pallbockar fram och domkraft för att lyfta en axel i taget tills klunket lokaliserades)
Ett av de centrala fästena till krängaren (ringen runt gummit mot den vertikala hållaren) var inte tillräkligt hårt dragen, så den rörde sig vid hård belastning och orsakade ett rejält klunkljud i vissa gupp och svängar.
Bosse
Men efter mycket letande och bruk av domkrafter så hittades felet. (bilen på pallbockar fram och domkraft för att lyfta en axel i taget tills klunket lokaliserades)
Ett av de centrala fästena till krängaren (ringen runt gummit mot den vertikala hållaren) var inte tillräkligt hårt dragen, så den rörde sig vid hård belastning och orsakade ett rejält klunkljud i vissa gupp och svängar.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi