Laddtryck
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
Laddtryck
I måndags gick min Turbo S från -88 genom besiktningen med blankt papper och det känns ju klart bra. Men, den bär sig lite konstigt åt i så motto att laddtrycket inte alltid byggs upp som det ska. Jag ser inget mönster alls i hur den bär sig åt. Under turen från besiktningen till jobbet var det omöjligt att få något laddtryck att tala om, men efter att ha stängt av bilen och startat om (det är väl aldrig Windowsprogramvara i styrboxen......) så gick den som bara den igen. Jag har sökt på forumet och hittat en del referenser till "felsäkert läge". Vad är det och skulle det kunna förklara mitt problem, eller handlar det om att WG kan krångla? Tacksam för alla tips.
- emm
- Addict
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
Kan detta inte vara taktventilen (sitter med tre anslutningar mot torpedväggen ungefär, under insuget, brun med vanilgult lock, ca 3.5 cm i diameter och 3 cm hög... kostar ca 1 000: - ) som spökar, dom lärda får uttala sig mera.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo S
Troligen känner styrenheten av något fel och går i felsäkert läge. Du kan läsa ut felkoder med en lysdiod kopplat till diagnosuttaget. Sök på nätet så finns beskrivning hur det går till. Du måste dock kör till det felet återkommer innan du kan läsa ut det, boxen har inget minne så felkoden försvinner när du stänger av motorn.
Det är inte ovanligt med glapp i spjällägesgivaren vilket bara uppträder då och då men så fort det skett går boxen i felsäkert läge till du stänger av motorn. Sedan kan det dröja till felet dyker upp igen.
Det är inte ovanligt med glapp i spjällägesgivaren vilket bara uppträder då och då men så fort det skett går boxen i felsäkert läge till du stänger av motorn. Sedan kan det dröja till felet dyker upp igen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Länk: http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/BLINKCODE.html till en hemmagjord och metod för check av felkoder.Tomas wrote:Troligen känner styrenheten av något fel och går i felsäkert läge. Du kan läsa ut felkoder med en lysdiod kopplat till diagnosuttaget. Sök på nätet så finns beskrivning hur det går till. Du måste dock kör till det felet återkommer innan du kan läsa ut det, boxen har inget minne så felkoden försvinner när du stänger av motorn.
Mvh
Stephan
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 944 Turbo S
Nu svarar jag mig själv lite, eftersom jag har lite ny input och en egen teori som jag skulle vilja ha kommentarer på. Några testrepor igår och i morse visar att laddtrycket finns där vid första försöket. Inbromsning och sedan ny acc, då byggs trycket inte upp. Efter en liten stund så bygger det upp bättre, men inte som från början. I mina öron låter detta mer mekaniskt än elektroniskt och min teori är följande: WG:n kärvar och har möjligen också en lite slapp fjäder. Första "påladdningen" går som den ska och WG:n öppnar för att trycket inte ska skena. Sedan "fastnar" den, eller snarare stänger väldigt långsamt istället för direkt. Under tiden går det inte att få rätt tryck, men efter en stund har den stängt och då funkar det som det ska. Ni som kan detta: Kan jag ha rätt eller är jag helt ute och cyklar?
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Ta och testa WGn.
Ta slangen som går mellan magnvetventilen och WGn och klipp av denna någonstans där det är enkelt att skarva den. PLugga igen änden som går till magnetventilen.
Ut och kör men var mycket vaksam på laddtrycket. (Helst ska du ha en extern mätare som läser trycket i KLR slangen. Denna ser du som en transparent/gulnad slang från insugsgrenröret som sitter ovanför magnetventilen.)
Om WGn är frisk kommer den att tillåta dig bygga tryck och lätt susa iväg. Var beredd att släppa gasen.
Efter kontroll:
Skarva sedan slangen med lämpligt plaststycke som finns i bilbutiker och slangklämmor.
Nu har du även förberett för läckageventilen för ett eventuellt trim.
PS ... jag har en extern laddtrycksmätare till salu för 400 kr
. forum/viewtopic.php?p=191669#191669 .
DS
Mvh
Stephan
Ta slangen som går mellan magnvetventilen och WGn och klipp av denna någonstans där det är enkelt att skarva den. PLugga igen änden som går till magnetventilen.
Ut och kör men var mycket vaksam på laddtrycket. (Helst ska du ha en extern mätare som läser trycket i KLR slangen. Denna ser du som en transparent/gulnad slang från insugsgrenröret som sitter ovanför magnetventilen.)
Om WGn är frisk kommer den att tillåta dig bygga tryck och lätt susa iväg. Var beredd att släppa gasen.
Efter kontroll:
Skarva sedan slangen med lämpligt plaststycke som finns i bilbutiker och slangklämmor.
Nu har du även förberett för läckageventilen för ett eventuellt trim.
PS ... jag har en extern laddtrycksmätare till salu för 400 kr

DS
Mvh
Stephan