Sjösgärd wrote:Trots att originalfrågan inte gällde gatdäck vs. r-däck så verkar det som att det blev den "intressanta" frågan ...
Hur mycket sämre blir åkkomforten med r-däck? Buller? Spårkänslighet? Går det att påverka genom att ändra lufttrycket?
Skulle ni låta någon sportbilsovan person köra på småspåriga vägar (dvs normal svensk landsväg) om bilen har r-däck?
Hehe...
Högre ljud blir det, mer stenblästring i hjulhus. Höj trycket på gata, men det ändrar inte så mycket på saken imho.
Inga problem för "ovana" att köra bilen. Människor jag litar på har jag inte emot att låta spaka under normala förhållanden, men i regn skulle jag undvika att låna ut till sportbilsovana förare oavsett r-däck eller inte r-däck.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Visserligen är jag övertygad om r-däcks förträfflighet på bana och att de är helt ok att köra på vanlig väg, även om det är blött, men jag är också rätt säker på att det är ett par så kallade "ultra high performance"-däck jag vill ha just nu. Det blir r-däck senare. Ok?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
om du skall ha ett så kalla ultra high performance däck. så kan jag rekomendera michelin ps2 detta har jag på min bruksbil. det har både bra våt och torr egenskaper och det funkar även helt okej på bana. har provat re050 och det är ett sämmre gat däck mycket spårigare och sämre våtegenskaper men endå inte bättre på tort än ps2. r-däck är jävligt lömska när det e kallt ute och när det regnar. men skall man åka mycket bana finns det inget annat alternativ. porsche orginal monterar michelin ps2 på sina bilar så det är ingen skit direkt
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Till skillnad från alla andra här så tycker jag inte alls att du ska köra rdäck på gatan.
1. Det låter mycket mer, viner och smattrar av grusstänk.
2. Det spårar jättemycket om du har lite sportigare hjulvinklar.
3. Bilen blir helt söndersprutad bakom hjulhusen, vilket kan vara tråkigt..
Som en liten kommentar till turerna i just mitt personliga däckval så "råkade" jag köpa en uppsättning Mille Miglia Cup 2-kopior idag, så nu har jag gatdäck.
Bakdäcken är det visserligen bara någon millimeter kvar på så de måste bytas, men fram är gott om mönster. Sitter Goodyear Eagle F1 GSD3 på nu så det blir nog ett par nya sådana bak om ingen råkar ha ett par bättre begagnade att sälja (255/40-17).
Senare blir det en uppsättning Toyo R888888888åtta888 till originalfälgarna.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Håller med Cédric. R-däck använder jag inte gärna på gatan. Funkar till och från banorna men annars föredrar jag gatdäck som har betydligt bättre komfort dvs mindre ljud, grussprut och spårar mindre. Iof har jag inte jämfört exakt samma dimension av däck då.
Skanstullsdäck har förresten bra priser på R888, puppan ordnade ju bra pris där åt oss på forumet. Vet iof inte om det gäller fortfarande men det är ju bara att ringa och kolla.
Goa Gubbar Racing har också bra priser på R888, köpte själv därifrån sist jag handlade (innan erbjudandet från Skanstullsdäck kom).
Nelzon på rejsa har bättre priser än kallhälls däckservice (dom som puppan fixade bra pris hos). Jag ringde till dom för att kolla hur priserna blev efter höjningen..
Cédric wrote:Nelzon på rejsa har bättre priser än kallhälls däckservice (dom som puppan fixade bra pris hos). Jag ringde till dom för att kolla hur priserna blev efter höjningen..
Jasså var det kallhäll trodde det var skanstull... men om Nelzon har ännu bättre pris så är det ju bra! Priset puppan fixade var dock inklusive montering och balansering skall man ju tänka på.
detsamma gäller nelzon, rejsa erbjudande it is !(dock är årets prishöjning riktigt jäkla saftig). Fast jag snikade ur och köpte begagnade oanvända r888or till min turbo. Kommer nästa vecka weee