Kylproblem med min 924. HJÄLP!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Ray
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2008-06-30 12:33:20
Contact:

Kylproblem med min 924. HJÄLP!

#1 Post by Ray »

Hej!.
Jag har en 924 årsmodell 1984. Förra sommaren köptes den in och den fungerade perfekt. Stod inne under vintern i kallgarage. Fortsatte sedan att fungera perfekt. Sedan plötsligt blev den svårstartad och gick upp i värme.
Vi tog bort termostaten, vilket jag trodde hjälpte med startsvårigheterna, dock fortsätter dom svårigheterna ändå.
Jag bytte thermokontakt till kylfläkten och den går fortfarande upp i värme, tycker också att fläkten startar väldigt sent, runt 90 grader.
tjuvkopplade fläkten och körde med den igång hela tiden då fungerade bilen perfekt.
Så mina frågor till er alla porschevänner är: Är det här ett problem ni känner igen? Vad kan man göra?
Har funderat på vattenpumpen men den verkar vara mycket arbete att byta eller testa.
Kylet verkar ytligt sett vara i bra skick.
Jag behöver all hjälp jag kan få.
Tacksam för svar
Ray

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#2 Post by Sahlle_9xx »

Att byta vattenpump är förhållandevis enkelt & billigt, och så kan du byta kamrem samtidigt, det är oxå enkelt & billigt.
Är du säker på att fläkten går in sent? Jag trodde min bil gick kall & att fläkten startar tidigt men tempmätaren är som resten av elsystemet på 924: Inget att riktigt lita på..
Jag skulle prova att byta kylarvattnet & sedan lufta ordentligt.
Min går snabbt upp i värme när bilen står still, det verkar vara normalt & beror nog på ett lite för litet kyl, pga den låga fronten, men går ner när fläktarna (jag har AC= 2 fläktar) går igång.

edit: är bilen alltid svårstartad eller bara när den är varm?
Det är ju en sjuka på våra bilar att dom pga insprutningen är svårstartade när dom är varma eller "småljumna"
Porschelös :-(

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Sahlle_9xx wrote:Det är ju en sjuka på våra bilar att dom pga insprutningen är svårstartade när dom är varma eller "småljumna"
Vad du menar är att de KAN vara svårtstartade då de är varma eller halvvarma om man har något FEL i insprutningssystemet (t.ex en trasig bränsleackumulator eller backventil) som gör att man får ånglås.

Om insprutningsystemet är i ordning så är de inte svårtstartade varma eller halvvarma. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Ray
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2008-06-30 12:33:20
Contact:

#4 Post by Ray »

Hej!
Tack för ditt svar. ja det är när den är varm eller "småljummen" som den är svårstartad, men konstigt nog inte alltid.
Du skriver att det är en sjuka på våra bilar. Med andra ord är det ett problem då som är känt, men går det att göra något åt det?
tack igen.
ray

Ray
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2008-06-30 12:33:20
Contact:

#5 Post by Ray »

Okay, Så hur kan man kolla att man har något fel i insprutningssystemet. Så att man inte behöver "reparera" allting innan man hittar felet och sedan visar det sig att felet kvarstår :lol:
Det är ju inte det billigaste att gå till verkstaden om man säger så.
Tackar för alla tips man kan få
Ray

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#6 Post by Sahlle_9xx »

Jepp, det var därför jag refererade till det som en "sjuka". Bilarna var givetvis inte så när dom lämnade fabriken på 70 & 80-talet. Ursäkta tankehoppet..
Och en vild gissning är att det felet nu oxå uppkommit på Ray:s bil.
Jag är inte insatt i vad som orsakar problemet, bara hur det yttrar sig. (Min lider av det oxå)
Angående värmeproblemet; har du kommit fram till om det beror på felvisande mätare, luft i kylsystemet, eller om den verkligen rusar upp i temperatur?
Porschelös :-(

Ray
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2008-06-30 12:33:20
Contact:

#7 Post by Ray »

Hej Sahlle_9xx.
Angående värmeproblemet så är nog inte mätaren att lita på helt då vi mätte den. Innan vi bytte thermokontakten så mätte vi den och när mätaren i bilen visade på "hälften" så var vattentemperaturen uppe i 100 grader. Tjuvkopplade sedan fläkten och körde bilen, då gick mätaren upp 25% (första strecket) bilen fungerade jättebra.
Vi satte in en ny thermokontakt och värmen går fortfarande upp vid tomgångskörning eller om man blir stående i bilköer eller krypkör, fläkten går igång när mätaren precis visar på rött och då vi mätt gradantalet då så är den uppe på 90 grader, tycker det känns lite sent för en fläkt att gå igång. Har inte luftat systemet ännu.
Angående startproblemen, du skriver att även du har det problemet, vet du om man kan testa om insprutningssystemet är okay eller inte? Skulle va skönt att få ordning på bilen igen.
Tack för alla svar.
Ray

Ray
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2008-06-30 12:33:20
Contact:

#8 Post by Ray »

Vid fel på insprutningen är det dyrt att byta eller laga det?
Ray

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#9 Post by Sahlle_9xx »

Jag tror iofs att 90 grader är lagom temp för fläkten att starta vid. På min bruksbil (Polo) står gradtalet i mätaren & "driftstemp" (mitten på skalan) är 90 grader. Och termostaten på 924 öppnar vid 87 grader, så fläkten startar 3 grader över driftstemp. Över 100 grader är ju ingen fara, det måste inte betyda att bilen kokar eftersom det är tryck i kylsystemet.
Angående problemet med varmstarter så har jag inte satt mig in i exakt vad som orsakar det annat än att det har med insprutningen att göra.
Porschelös :-(

Ray
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2008-06-30 12:33:20
Contact:

#10 Post by Ray »

Okay! Så med andra ord kanske det inte är några större kylproblem då, kanske bör man kolla upp insprutningssystemet då för att få ordning på startproblemet, vi trodde det berodde på att bilen blev för varm. Något säger mig att insprutningssystemet är en svårare nöt att knäcka, eller?
Tack för all hjälp så här långt i alla fall, det är uppskattat.
mvh
ray

User avatar
Hultberg
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-10-30 23:16:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Hultberg »

Det där med svårstartandet vid ljummen bil kan vara en klurig nöt att knäcka. En enkel lösning jag applicerat är att skaffa en knapp som slår till bränslepumpen vid behov. Ånglåset eller dylikt som troligen är orsaken till att bilen är svårstartad tvingas då bort såvitt jag kan tolka det.

Iaf, en tjuvkoppling av bränslepumpen vid startläge bör avhjälpa problemet.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Hultberg wrote:Det där med svårstartandet vid ljummen bil kan vara en klurig nöt att knäcka. En enkel lösning jag applicerat är att skaffa en knapp som slår till bränslepumpen vid behov. Ånglåset eller dylikt som troligen är orsaken till att bilen är svårstartad tvingas då bort såvitt jag kan tolka det.

Iaf, en tjuvkoppling av bränslepumpen vid startläge bör avhjälpa problemet.
Nej tjuvkoppling av bränslepumpen är ingen lösning på problemed med ånglås. Tjuvkoppla istället kallstartsventilen så att man kan öppna den inifrån kupén med en knapp. Ventilen är den enda elektroniska ventilen på 924/931 och sitter i bakkanten på insuget mot kupén till. Det är en blå tvåpolig kontakt på den och det räcker med att ge den 12v på ena stifter och jord på det andra så öppnar den och sprutar in bensin.

Att det inte hjälper att tjuvkoppla bränslepumpen är för att problemet är just ånglås och det som händer är att pumpen bara komprimerar ångan i systemet och spridarna kommer inte upp i det tryck som krävs för att öppna dessa så att bränsle sprutar in i cylindrarna. Hade det räckt att tjuvkoppla bränslepumpen så hade ju bilen startat även utan tjuvkoppling iom att pumpen ju går när motorn går runt redan innan tjuvkoppling.

Vanligaste orsaken till ånglås tror jag är bränsleackumulatorn eller backventilen vid bränslepumpen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Hultberg
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-10-30 23:16:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Hultberg »

Mao är ånglås inte mitt problem.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Hultberg wrote:Mao är ånglås inte mitt problem.
troligen inte
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users