Problem med drivknut 944s - LÖST
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Problem med drivknut 944s - LÖST
Hej!
När jag skulle åka med min bil idag la in 1-an, började rulla och om ca 20cm hördes ett ljud som om man har kört över en sten eller nåt. Alla växlar slutade fungera. Oavsett vilken växel man sätter in så står bilen. Hastighetsmätaren ökar dock. Alla växlar beter sig som neutral.
Jag hade inga problem med växling innan.
Vet någon vad som kunde ha hänt eller har haft liknande problem?
tack på förhand!
När jag skulle åka med min bil idag la in 1-an, började rulla och om ca 20cm hördes ett ljud som om man har kört över en sten eller nåt. Alla växlar slutade fungera. Oavsett vilken växel man sätter in så står bilen. Hastighetsmätaren ökar dock. Alla växlar beter sig som neutral.
Jag hade inga problem med växling innan.
Vet någon vad som kunde ha hänt eller har haft liknande problem?
tack på förhand!
Last edited by marazas on 2008-07-22 10:11:48, edited 1 time in total.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Lägg i en växel, kolla bakifrån och se om en drivaxel rör sig.
Alltså; Eftersom bilen inte har något motstånd lär den kunna stå på tomgång. Enmansmanöver helt enkelt!
Edit!
Kom att tänka på en sak. Jag har aldrig haft ner lådan eller liknande så jag har lite svårt att se det framför mig, men någon som har dödskoll på detta får rätta mig nu - men om det är den inre knuten - kanske det kan vara svårt att se. Men det borde höras om inte annat om typ ligger bakom...
Alltså; Eftersom bilen inte har något motstånd lär den kunna stå på tomgång. Enmansmanöver helt enkelt!

Edit!
Kom att tänka på en sak. Jag har aldrig haft ner lådan eller liknande så jag har lite svårt att se det framför mig, men någon som har dödskoll på detta får rätta mig nu - men om det är den inre knuten - kanske det kan vara svårt att se. Men det borde höras om inte annat om typ ligger bakom...
Last edited by notetoself on 2008-06-23 19:17:47, edited 1 time in total.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Haha... Jag förstår att det inte är så roligt just nu men det lät lite kul. Men måla inte F-n på väggen än, det behöver som sagt inte vara värre än att en knut gått.marazas wrote:Jag kan även starta bilen med vilken växel som helst i och bilen inte ens rör sig...
Seså! Ut och prova nu!
Notera min edit ovan!!!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Det är differentialen som gör att bara det hjulet utan motstånd snurrar. Samma effekt som du får när du fastnar i lera(???).marazas wrote:Det verkar som att du har rätt. "pinnen" snurrar vid höger hjulet men inte själva hjulet. Inga synliga skador. "pinnen" vid vänstra hjulet står stilla.
Drivs bara den högra hjulen?
Orsaken till att du inte hört något som tyder på att den höll på att ge sig är eftersom bilen är bakhjulsdriven. Märks tydligt på en framhjulsdriven bil när du svänger, men på din bil är ju alltid drivaxlarna "vinkelräta mot växellådan".
Gött att det inte blev så dyrt som du hade tänkt dig!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Tack för snabbt svar!
Jag har hittat ett tråd med samma problem och der kan vara drivaxel också enligt det. forum/viewtopic.php?t=12935
Jag har hittat ett tråd med samma problem och der kan vara drivaxel också enligt det. forum/viewtopic.php?t=12935
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja, det hoppas jag också
Lite svårt utan bilen nu 
Ska försöka krypa under bilen och se mer vad som har hänt. Det verkar som att det kan vara något annat också :forum/viewtopic.php?t=15933
Undrar hur mycket man ska få loss innan man kan byta den yttre drivknuten? Utzon kan skicka en på måndag och mekonomen kan fixa det på en dag men det är lite dyrare på mekonomen... :/


Ska försöka krypa under bilen och se mer vad som har hänt. Det verkar som att det kan vara något annat också :forum/viewtopic.php?t=15933
Undrar hur mycket man ska få loss innan man kan byta den yttre drivknuten? Utzon kan skicka en på måndag och mekonomen kan fixa det på en dag men det är lite dyrare på mekonomen... :/
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Du behöver XZN-bits (finns på Biltema) för att få bort drivknutarna från nav/växellåda. Kolla över inre/yttre på båda sidorna när du ändå håller på, trist att få ett ras snart igen.marazas wrote:Ja, det hoppas jag ocksåLite svårt utan bilen nu
Ska försöka krypa under bilen och se mer vad som har hänt. Det verkar som att det kan vara något annat också :forum/viewtopic.php?t=15933
Undrar hur mycket man ska få loss innan man kan byta den yttre drivknuten? Utzon kan skicka en på måndag och mekonomen kan fixa det på en dag men det är lite dyrare på mekonomen... :/
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users