Bytte bromsbelägg till lite rejsigare igår och hitttade en hel del prylar förutom belägg i oken.
På beläggen satt nån form av skrikdämpningmellanlägg klistrade och monterat i kolvarna satt ytterliggare nån variant på skrikplatta, fram som en hel platta per sida och bak som en på varje kolv.
En koll i verkstadsmanualen visade att dom delarna som sitter i kolvarna skall monteras med en special dubbelhäftande tejp på baksidan av beläggen som då också ska en klistrad (förmonterad kan man misstänka) platta på baksidan.
På bilden syns belägg, det som sitter monterat på kolvarna och även plattorna på beläggen (det är dom med trianglarna på, dom är klistrade på beläggen).
I sann rejs-anda anser jag att inga av dessa prylar behövs och att den enda nackdelen att inte montera dom är att det kan skrika lite.
Rätt eller fel ?
Om delarna behövs, finns dom då att köpa hos Porsche ? (en av dom runda plattorna till kolvarna bak gick dessutom sönder vid demontering)
/Dea
Bromsbeläggsbyte och skrikdämpningsplattor ??
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Bromsbeläggsbyte och skrikdämpningsplattor ??
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
De mindre plattorna hänger ju ihop med bromsarna som jag förstår det.
De andra sitter på beläggen när du får dem ur box. När vi bytte så tog jag en kniv mellan den mindre plattan och den beläggfasta plattan och separerade dem. Jag återanvände de mindre plattorna (ska man inte göra det?).
De andra sitter på beläggen när du får dem ur box. När vi bytte så tog jag en kniv mellan den mindre plattan och den beläggfasta plattan och separerade dem. Jag återanvände de mindre plattorna (ska man inte göra det?).
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Tänkte avsluta tråden med vad jag kommit fram till.
Det verkar som dom vibrationsdämpare som sitter monterade i oken varken behövs i fram eller bakoken, det man riskerar är mer skrikljud.
Om man ska ha kvar vibrationsdämparna kvar ska dom sitta ihop med beläggen med specialtejp för att ha skirkdämpareffekt.
/Dea
Det verkar som dom vibrationsdämpare som sitter monterade i oken varken behövs i fram eller bakoken, det man riskerar är mer skrikljud.
Om man ska ha kvar vibrationsdämparna kvar ska dom sitta ihop med beläggen med specialtejp för att ha skirkdämpareffekt.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- cabberobban
- S-Poster
- Posts: 146
- Joined: 2004-04-02 18:20:53
- Bilmodell: 944 TurboCab
- Årsmodell: 1991
- Location: Växjö
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users