Köpråd?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
MrSpiceGirl
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2006-06-18 15:47:08
Contact:

Köpråd?

#1 Post by MrSpiceGirl »

Hej, hej!

Är inne på att köpa mig en 944 och det är en fråga som snurrar i huvudet....

Hur kul har man med 164hk?

Skulle va kul att få se lite siffror och liknande då jag inte hittat något alls :S

Har fått beslutsångest angående om det verkligen är så mycket roligare med en bil som kostar 70 000 mer... (Turbo/S2).

Sedan undrar jag lite över försäkringar och sådant också, vad kan hel respektive trafikförsäkring ligga på om man bor i en liten håla med 10 000 invånare, har egen tomt men är under 25 och utan skadefria år?

Tacksam för svar

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Tjenare, och välkommen hit.. Har inte så mycket input om NA bilarna.. men jag har fått mig en åktur i en 944 S2, och jäklar vad fint de går! Känns nästan som om det satt en turbo i ;)

Tipsar om denna: forum/viewtopic.php?t=7517
45000 är iallafall ett mycket bra pris för en S2:a, och då får du 211HK :)

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

MrSpiceGirl
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2006-06-18 15:47:08
Contact:

#3 Post by MrSpiceGirl »

Jo har sett den, men det tråkiga är att köpet inte kan äga rum förrän lite senare i år :(

Dels för att jag inte har någon plastlapp än, och dels för att jag har en del grejjer att kränga av innan jag har råd, då tanken var att slippa ta ett lån då jag har planer på något snabbare till nästa sommar.

Arrghhhh såg en så blank och fin 944 idag så jag är ju bra tvungen att införskaffa en nu :S

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Hur kul man har med 163 hk? Tja ... det beror väl på hur man använder dem. :wink:

Klart man har kul! Skitkul till och med! :D Det är ju ingen tung familjebil så det rör ju på sig. Med tanke på att du inte har fått din lapp än så kanske 163 hk räcker till att börja med? Skulle gissa att försäkringen ökar en hel del mellan en 944 och en 944 S2/944 turbo.

Om det är 0-100 km/h du undrar över så gör 944 den hastighetsförändringen på 8,4 sekunder. Ingen herrejösses-tid numera ... :wink: Topphastighet ca 210 km/h.

Försäkringspremier får du reda på genom att ringa runt. Det kan skilja massor mellan bolag, bil och person så den frågan är omöjlig att svara allmänt på. En hyfsad bunt med pengar rör det sig om i alla fall.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

Vart bor du någonstans? Om det är i närheten kan man alltid bjuda på en tur.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Jon80 wrote:Vart bor du någonstans? Om det är i närheten kan man alltid bjuda på en tur.
Bättre någon med en NA bjuder på en tur... synd att sätta ribban onödigt högt när det blir dags för köp. 163hk duger väldigt långt! Fast 250hk är ju alltid "häftigare"....
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

MrSpiceGirl
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2006-06-18 15:47:08
Contact:

#7 Post by MrSpiceGirl »

Jo, det blir väl vad man gör det till, har ju haft kul med en skoda felicia med lika många hästkrafter som jag har tår.... :P

Försäkringen låter jag nog hålla sig på trafik då helförsäkringen kostar mer än den smakar, plåt och lackskador kan jag fixa själv på jobbet, och om någon får för sig att elda upp eller sno bilen så får det väl va :P

En provtur tror jag inte jag skulle klara av. Skulle bli alltför stor längtan :P

Har som sagt inga pengar till det förrän i september om jag inte får för mig att jobba mer än jag redan gör... Och sedan är det ju kul att kunna köra bilen och inte bara stå och putsa på den (även om jag isf skulle ha gott om tid att fixa den i toppskick) :P

Tackar för svar. Tänkte kolla om det finns vanliga fel och liknande som man ska vara aktsam för också? Vet om att man ska vara nogrann med att remmarna är bytta och så.

Om jag fattat rätt är karossen en galvad, vilket betyder att risken för rost är liten, men hur är det med resten av bilen? Med sådan kaross kan man ju bli lurad när det yttre ser kanon ut medans balkar och liknande rostat sönder.... Är det någon som har en tendens att ge sig?

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#8 Post by Jon80 »

Har faktiskt inte hört om några direkta rostproblem på våra fina bilar. Men det kanske beror på att merparten av bilarna endast rullar på sommrarna.

Kolla kylvattnet, och oljepåfyllnings locket, så att det inte är olja i vattnet, eller mycket 'vit-gul' gegga vid oljepåfyllningslocket. Tecken på att topplockspackningen inte är frisk.

Servon är väl ett annat problem som man kan råka ut för.. Har en förmåga att läcka.

(hoppas någon rättar mig om jag säger fel ;))
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#9 Post by Peedster »

Jag har bara haft porsche turbos, en 924 turbo och 2st 944 turbo.
Men nu har jag letat 944 åt en kompis och då har vi kört lite olika n/a.
Den första kändes inte helt ok nånstans men den andra var en 89 n/a som var helt otroligt rolig!! Blev jätteförvånad när jag inte hade så stora förväntningar efter den första men det räcker absolut till.
Den svarade snabbt och kändes riktigt snabb. Den hade iofs något uppgraderat chassi men styrning och känsla i chassi var grymt.

Vet inte hur mycket det skiljer mellan en tidig 944 och en senare n/a men du kommer defenitivt ha kul med dessa bilar!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#10 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har kört min N/A under två sommrar och jag har haft tokskoj med den bilen. Nu är jag helt insnöad på bankörning :wink: :D och skall man vara ärlig så är 163hk 944 ingen dragster :roll: . Jag har kört bilen i stort sett original (inga prestenda relaterade modifieringar) och jag är hur nöjd som hellst med bilen. Det finns kraft som puttar på när man tar sig ut ur kurvorna, dessutom har den en otroligt fin balans.

Visst mycket vill ha mer men jag känner att den extra kostnaden det medför inte är motiverad :wink: :D .

Klart du skall ha en N/A :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Jag tycker motorkaraktären är rätt så lika på N/A och S2, S2.an är bara lite mer av allt så att säga. Dock är karaktären lite traktoraktig tycker jag, vilket är komfortabelt och bra vid t.ex konbana /slalom. Turbons karaktär är ganska annorlunda, ivf 250 hk och vässade sådana. Mer "umpf" i mellanregistret. Orginal 250 hk dock inte så kul att dra till varvstopp då den storknar över 5500 rpm. Passar inte bra till tighta konbanor i motorkaraktären.

Rosta kan dom visst köra, tidiga N/A (82-85) är ofta rätt murkna i trösklen nedanför/bakom dörrarna, tror det är en skarv där. Även innanför framskärmarna kan det vara murket. I baljorna bak om dräneringen varit igensatt kan det även vara murket.

Jag tycker det är smart att börja med en N/A och sen efter ngt år om det är fortfarande är roligt skaffa en turbo, då får man nyhetens behag två gånger
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#12 Post by Jon80 »

Pär Hylander wrote:Jag tycker det är smart att börja med en N/A och sen efter ngt år om det är fortfarande är roligt skaffa en turbo, då får man nyhetens behag två gånger
*suck* och jag som började med en turbo direkt :lol:

Men seså MrSpiceGirls.. ge dig iväg och provkör en 944:a! Jag lovar att du kommer att fastna direkt! Sen är det väldigt skönt att veta att detta forum finns den dagen det blir lite problem, eller 'meka-time'. Här finns den samlade 9x4-mekar eliten (är jag iallafall övertygad om)!

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Maxx »

Håller med med Pär att S2:ans motorkaraktär är traktoraktig. Visst händer det saker på högre varv men vägen dit är ganska slätstruken. Å andra sidan är 944 S2:an bekväm att åka i och ser trevlig ut.

Ett alternativ med mer "umpf" i 944-prisklassen är 924 turbo, en personlig favorit. Rejäl ketchupeffekt som resulterar i ett otroligt brett och fånig leende. :D Fast rent spontant så känns det som att en 924 turbo kan bjuda på fler negativa överraskningar vad gäller skicket än en 944. Ingen aning om det verkligen är så, det är bara den känslan jag har fått.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by AndreasNyström »

Hur är det med gjutskägg etc i 944:a toppar?
hade en kompis 360 (volvo) som jag renoverade toppen på, som jag passade på att ta bort gjutskägg etc i inlopps, och utsug, och den gick faktiskt betydligt bättre efteråt.
- 924 n/a -79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Maxx wrote:Fast rent spontant så känns det som att en 924 turbo kan bjuda på fler negativa överraskningar vad gäller skicket än en 944. Ingen aning om det verkligen är så, det är bara den känslan jag har fått.
Jag tror vi kan ändra "kan bjuda" till "bjuder antagligen" Sönderspikade kolvar och trasiga kolvringar är nog vanligare än hela sådana.

Fast visst är 931:an roligare på än 944 N/A på många vis, inte minst för att den är ovanligare.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users