Köpråd bromsvätska
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag var ute efter Castrol men Mekonomen har slutat med den tyvärr...qvisfr wrote:Castrol SRF tillhör väl också toppskiktet när det gäller bromsvätska.
Pratade precis med Sandén som har byggt om mina bromsor han sa att Dot 5.1 borde funka aldeles utmärkt.
// Petrus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Castrol SRF för 600kr per liter låter väldigt överdrivet för din del Petrus. Satsa istället på RBF600 som du kan köpa på t.ex www.quattro.se för 77kr/halvliter (154kr/liter), den kommer du klara dig utmärkt med och ha marginal kvar dessutom. RBF används av väldigt många på rejsa.nu som kör mycket banträffar och tävlingar. Har inte hört någon som fått problem med bromsarna pga den bromsvätskan.
Men det viktigaste är såklart att man har fräsch bromsvätska, exakt vilken är inte lika viktigt.
Men det viktigaste är såklart att man har fräsch bromsvätska, exakt vilken är inte lika viktigt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 729
- Joined: 2004-04-05 17:51:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Var finns RBF600 att köpa över disk i Stockholm??
Mekonmens Dot 5.1 ( Lockheed ) har samma kokpunkt som Dot 4, Petrus!
Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600??
/Anders
Mekonmens Dot 5.1 ( Lockheed ) har samma kokpunkt som Dot 4, Petrus!
Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600??
/Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
RBF600 har högre kokpunkt än "vanliga" landsvägs bromsvätskor.anders-f wrote:Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600??
/Anders
Vet ej var det finns att köpa över disk, men man kan ju kolla med www.quattro.se, de finns ju iaf i sthlm så kanske kan man hämta hos dem?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- HA
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2005-07-15 08:43:16
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm/Ekerö
- Contact:
Finns flera MC butiker som har Motuls sortiment. Ring runt och hör.
RBF600 är kanon och har bland de högsta kokpunkterna "torr" och är billig.
Bilägger en lista på kokpunkter som återfinns på Rejsa. Mycket intressant info finns i http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... f&start=63
Bromsvätska: Torr: Våt:
------------ ----- ----
AP Racing PRF 660 320 199
Castrol SRF 310 270
Motul RBF 600 310 210
AP Racing 600 310 210
Delphi Racing 310 202
Wilwood 570 300 140
Donax Ultra UB 290 195
ATE Super Blue 280 200
AP Racing 551 275 150
Delphi Ultra (5.1) 271 184
Delphi Super (4) 270 170
ELF Moto (5.1) 265 185
AP DOT 5.1 vätska 260 180
RBF600 är kanon och har bland de högsta kokpunkterna "torr" och är billig.
Bilägger en lista på kokpunkter som återfinns på Rejsa. Mycket intressant info finns i http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... f&start=63
Bromsvätska: Torr: Våt:
------------ ----- ----
AP Racing PRF 660 320 199
Castrol SRF 310 270
Motul RBF 600 310 210
AP Racing 600 310 210
Delphi Racing 310 202
Wilwood 570 300 140
Donax Ultra UB 290 195
ATE Super Blue 280 200
AP Racing 551 275 150
Delphi Ultra (5.1) 271 184
Delphi Super (4) 270 170
ELF Moto (5.1) 265 185
AP DOT 5.1 vätska 260 180
Håkan
Ekerö/Stockholm
Ekerö/Stockholm
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Alright. Jag har hunnit skaffa mig nu Dot 5.1 så tänkte testa (senare) hur den ter sig. Sen kollade jag upp bilens historik och bilen har rullat bara den här sommaren och lite av förra på befintliga bromsvätskan. Det känns att det är för tidigt att byta faktiskt... Kör sommaren ut och sen vid vårservice/2.000-mil service byter.anders-f wrote:Var finns RBF600 att köpa över disk i Stockholm??
Mekonmens Dot 5.1 ( Lockheed ) har samma kokpunkt som Dot 4, Petrus!
Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600?? /Anders
// Petrus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Kör man bana så kan man istället för att byta vätskan efter en bestämd tid skvätta ut lite från varje bromsok efter varje bankörning och fylla på lite åt gången istället. Då får man bort vätskan som har utsatts för högst värme och har alltid skapligt färsk vätska.Petrus wrote:Alright. Jag har hunnit skaffa mig nu Dot 5.1 så tänkte testa (senare) hur den ter sig. Sen kollade jag upp bilens historik och bilen har rullat bara den här sommaren och lite av förra på befintliga bromsvätskan. Det känns att det är för tidigt att byta faktiskt... Kör sommaren ut och sen vid vårservice/2.000-mil service byter.anders-f wrote:Var finns RBF600 att köpa över disk i Stockholm??
Mekonmens Dot 5.1 ( Lockheed ) har samma kokpunkt som Dot 4, Petrus!
Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600?? /Anders
// Petrus
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Låter inte som en dum idé! Fast det ersätter ju inte att man bör byta vätskan minst vartannat år... iaf skulle jag inte våga lite på det!FSN wrote:Kör man bana så kan man istället för att byta vätskan efter en bestämd tid skvätta ut lite från varje bromsok efter varje bankörning och fylla på lite åt gången istället. Då får man bort vätskan som har utsatts för högst värme och har alltid skapligt färsk vätska.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Ah! Där lärde jag mig något nytt igen // PetrusFSN wrote:Kör man bana så kan man istället för att byta vätskan efter en bestämd tid skvätta ut lite från varje bromsok efter varje bankörning och fylla på lite åt gången istället. Då får man bort vätskan som har utsatts för högst värme och har alltid skapligt färsk vätska.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Den förändras till det sämre... men det var väl ganska givet iof. I gradtal är nog väldigt svårt att säga.GLind wrote:Någon som har koll på hur bromsvätskans kokpunkt brukar förändras efter ca ett år tex?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
En del arrangörer mäter vattenhalt i vätskan före ett banmöte. Jag har dock aldrig varit med om det. Sen säger det iofs inte så mycket om hur bromsarna funkar. Mycket vatten i Castrol SFR är antagligen bättre än lite mindre vatten i vanligt 5.1. Å andra sidan om man byter lite oftare (varje år?) så kanske en billig 5.1 är bättre än en 2 år gammal racevätska (utom då just SFR som har extremt hög våt kokpunkt)patand wrote:Den förändras till det sämre... men det var väl ganska givet iof. I gradtal är nog väldigt svårt att säga.GLind wrote:Någon som har koll på hur bromsvätskans kokpunkt brukar förändras efter ca ett år tex?
Jag har aldrig duttat ut vätska från oken under säsong trots att jag hör att man "ska" det. Brukar byta på våren och använder Motul 600, är jag försiktig så klara det sig med en halv liter vid byte (fördel med små ok med få kolvar... )
Förvånad över att mina bromsar funkar så bra som dom gör, små fjantiga orginalbromsar med "sportbelägg" (inte ens riktiga racebelägg) och rätt mycket labbning med trailbraking (som är styggt mot bromsarna). Var rädd att långa slingan på Anderstorp skulle knäcka bromsarna men dom kändes hur fina som helst, (trots mycket trailbraking i 3 av kurvorna, startkurvan, opelkurvan och södra kurvan).
Om man ska prata om andra änden så har jag varit med att S4-bromsar på 944 turbo med racebelägg glasar ngt hejdlöst. Det var packningarna i bromsarna som tappatspänsten så att belägget inte släppte riktigt från skivan.
Så slutsatsen är att bra kondition på bromsarna och bra kylning är viktigt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag har väldigt lika uppsättning på bromsarna som du tror jag Pär, Ferodo S2000 belägg (ska ju också vara mer sport än race vad jag vet) fram och orignialbelägg bak, original bromsar runtom, dessutom utan extra kylning...Pär Hylander wrote: *Massa bra snack om originalbromsar*
Så slutsatsen är att bra kondition på bromsarna och bra kylning är viktigt.
Även jag upplever att dessa bromsar funkar väldigt bra, ingen tendens alls till mattning de 2 gånger jag kört riktig bana med bilen. Senast så var det på Sviesta under avancerad förarkurs och då körde man faktiskt ganska hårt iaf. Bromsarna tog väldigt stumt och effektivt hela den dagen.
Har funderat på att ordna lite mer kylning av bromsarna, men inte prioriterat det då jag tycker det fungerar så bra redan nu.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]