Köpråd bromsvätska

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#16 Post by qvisfr »

Castrol SRF tillhör väl också toppskiktet när det gäller bromsvätska.
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#17 Post by Highway »

qvisfr wrote:Castrol SRF tillhör väl också toppskiktet när det gäller bromsvätska.
Ja den är väl bäst och kostar 600:- litern så då är det bättre att köra motul eller den där blå för 1/3 del av priset
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Petrus »

qvisfr wrote:Castrol SRF tillhör väl också toppskiktet när det gäller bromsvätska.
Jag var ute efter Castrol men Mekonomen har slutat med den tyvärr...
Pratade precis med Sandén som har byggt om mina bromsor han sa att Dot 5.1 borde funka aldeles utmärkt.
// Petrus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Castrol SRF för 600kr per liter låter väldigt överdrivet för din del Petrus. Satsa istället på RBF600 som du kan köpa på t.ex www.quattro.se för 77kr/halvliter (154kr/liter), den kommer du klara dig utmärkt med och ha marginal kvar dessutom. :) RBF används av väldigt många på rejsa.nu som kör mycket banträffar och tävlingar. Har inte hört någon som fått problem med bromsarna pga den bromsvätskan. :)

Men det viktigaste är såklart att man har fräsch bromsvätska, exakt vilken är inte lika viktigt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#20 Post by anders-f »

Var finns RBF600 att köpa över disk i Stockholm??
Mekonmens Dot 5.1 ( Lockheed ) har samma kokpunkt som Dot 4, Petrus!
Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600??
/Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

anders-f wrote:Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600??
/Anders
RBF600 har högre kokpunkt än "vanliga" landsvägs bromsvätskor. :)

Vet ej var det finns att köpa över disk, men man kan ju kolla med www.quattro.se, de finns ju iaf i sthlm så kanske kan man hämta hos dem?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
HA
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2005-07-15 08:43:16
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm/Ekerö
Contact:

#22 Post by HA »

Finns flera MC butiker som har Motuls sortiment. Ring runt och hör.
RBF600 är kanon och har bland de högsta kokpunkterna "torr" och är billig.
Bilägger en lista på kokpunkter som återfinns på Rejsa. Mycket intressant info finns i http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... f&start=63

Bromsvätska: Torr: Våt:
------------ ----- ----
AP Racing PRF 660 320 199
Castrol SRF 310 270
Motul RBF 600 310 210
AP Racing 600 310 210
Delphi Racing 310 202
Wilwood 570 300 140
Donax Ultra UB 290 195
ATE Super Blue 280 200
AP Racing 551 275 150
Delphi Ultra (5.1) 271 184
Delphi Super (4) 270 170
ELF Moto (5.1) 265 185
AP DOT 5.1 vätska 260 180
Håkan
Ekerö/Stockholm

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by Petrus »

anders-f wrote:Var finns RBF600 att köpa över disk i Stockholm??
Mekonmens Dot 5.1 ( Lockheed ) har samma kokpunkt som Dot 4, Petrus!
Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600?? /Anders
Alright. Jag har hunnit skaffa mig nu Dot 5.1 så tänkte testa (senare) hur den ter sig. Sen kollade jag upp bilens historik och bilen har rullat bara den här sommaren och lite av förra på befintliga bromsvätskan. Det känns att det är för tidigt att byta faktiskt... Kör sommaren ut och sen vid vårservice/2.000-mil service byter.

// Petrus

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#24 Post by FSN »

Petrus wrote:
anders-f wrote:Var finns RBF600 att köpa över disk i Stockholm??
Mekonmens Dot 5.1 ( Lockheed ) har samma kokpunkt som Dot 4, Petrus!
Trodde man var ute efter högre kokpunkt och det borde det väl vara i RBF 600?? /Anders
Alright. Jag har hunnit skaffa mig nu Dot 5.1 så tänkte testa (senare) hur den ter sig. Sen kollade jag upp bilens historik och bilen har rullat bara den här sommaren och lite av förra på befintliga bromsvätskan. Det känns att det är för tidigt att byta faktiskt... Kör sommaren ut och sen vid vårservice/2.000-mil service byter.

// Petrus
Kör man bana så kan man istället för att byta vätskan efter en bestämd tid skvätta ut lite från varje bromsok efter varje bankörning och fylla på lite åt gången istället. Då får man bort vätskan som har utsatts för högst värme och har alltid skapligt färsk vätska.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

FSN wrote:Kör man bana så kan man istället för att byta vätskan efter en bestämd tid skvätta ut lite från varje bromsok efter varje bankörning och fylla på lite åt gången istället. Då får man bort vätskan som har utsatts för högst värme och har alltid skapligt färsk vätska.
Låter inte som en dum idé! Fast det ersätter ju inte att man bör byta vätskan minst vartannat år... iaf skulle jag inte våga lite på det! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#26 Post by Petrus »

FSN wrote:Kör man bana så kan man istället för att byta vätskan efter en bestämd tid skvätta ut lite från varje bromsok efter varje bankörning och fylla på lite åt gången istället. Då får man bort vätskan som har utsatts för högst värme och har alltid skapligt färsk vätska.
Ah! Där lärde jag mig något nytt igen :D // Petrus

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#27 Post by GLind »

Någon som har koll på hur bromsvätskans kokpunkt brukar förändras efter ca ett år tex?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#28 Post by patand »

GLind wrote:Någon som har koll på hur bromsvätskans kokpunkt brukar förändras efter ca ett år tex?
Den förändras till det sämre... men det var väl ganska givet iof. I gradtal är nog väldigt svårt att säga. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#29 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
GLind wrote:Någon som har koll på hur bromsvätskans kokpunkt brukar förändras efter ca ett år tex?
Den förändras till det sämre... men det var väl ganska givet iof. I gradtal är nog väldigt svårt att säga. :)
En del arrangörer mäter vattenhalt i vätskan före ett banmöte. Jag har dock aldrig varit med om det. Sen säger det iofs inte så mycket om hur bromsarna funkar. Mycket vatten i Castrol SFR är antagligen bättre än lite mindre vatten i vanligt 5.1. Å andra sidan om man byter lite oftare (varje år?) så kanske en billig 5.1 är bättre än en 2 år gammal racevätska (utom då just SFR som har extremt hög våt kokpunkt)

Jag har aldrig duttat ut vätska från oken under säsong trots att jag hör att man "ska" det. Brukar byta på våren och använder Motul 600, är jag försiktig så klara det sig med en halv liter vid byte (fördel med små ok med få kolvar... 8) )

Förvånad över att mina bromsar funkar så bra som dom gör, små fjantiga orginalbromsar med "sportbelägg" (inte ens riktiga racebelägg) och rätt mycket labbning med trailbraking (som är styggt mot bromsarna). Var rädd att långa slingan på Anderstorp skulle knäcka bromsarna men dom kändes hur fina som helst, (trots mycket trailbraking i 3 av kurvorna, startkurvan, opelkurvan och södra kurvan).

Om man ska prata om andra änden så har jag varit med att S4-bromsar på 944 turbo med racebelägg glasar ngt hejdlöst. Det var packningarna i bromsarna som tappatspänsten så att belägget inte släppte riktigt från skivan.

Så slutsatsen är att bra kondition på bromsarna och bra kylning är viktigt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

Pär Hylander wrote: *Massa bra snack om originalbromsar*

Så slutsatsen är att bra kondition på bromsarna och bra kylning är viktigt.
Jag har väldigt lika uppsättning på bromsarna som du tror jag Pär, Ferodo S2000 belägg (ska ju också vara mer sport än race vad jag vet) fram och orignialbelägg bak, original bromsar runtom, dessutom utan extra kylning...

Även jag upplever att dessa bromsar funkar väldigt bra, ingen tendens alls till mattning de 2 gånger jag kört riktig bana med bilen. Senast så var det på Sviesta under avancerad förarkurs och då körde man faktiskt ganska hårt iaf. Bromsarna tog väldigt stumt och effektivt hela den dagen.

Har funderat på att ordna lite mer kylning av bromsarna, men inte prioriterat det då jag tycker det fungerar så bra redan nu. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]