Köpråd 924 -77
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
Köpråd 924 -77
Hej! Ny här på forumet letar efter en 924 till sommaren och fick syn på denna på blocket:
http://www.blocket.se/helsingborg/Porsc ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Den verkar vara i bra skick och är fem-växlad vilket förvånade mig iom att det var en så tidig modell?
Jag har läst till mig här att de inte är helgalvade förräns kring 80", hade varit trevligt annars men den är ju ändå halvgalvad. Hade varit bra med helgalvad tycker jag eftersom jag troligen kommer låta den stå under ett år när jag börjar plugga igen eller är det så farligt om den inte är galvad övertill?
Jag undrar om detta verkar vara ett bra köp? 25 känns aningen mycket, har pratat med säljaren och den verkar dock vara i så bra skick som han utger den för att vara.
Och är det något annat som är betydligt sämre med en 77" jämfört med t ex en från tidigt 80-tal annat än galvanisering? Har hört något om sämre bakvagn?
Tack på förhand!
http://www.blocket.se/helsingborg/Porsc ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Den verkar vara i bra skick och är fem-växlad vilket förvånade mig iom att det var en så tidig modell?
Jag har läst till mig här att de inte är helgalvade förräns kring 80", hade varit trevligt annars men den är ju ändå halvgalvad. Hade varit bra med helgalvad tycker jag eftersom jag troligen kommer låta den stå under ett år när jag börjar plugga igen eller är det så farligt om den inte är galvad övertill?
Jag undrar om detta verkar vara ett bra köp? 25 känns aningen mycket, har pratat med säljaren och den verkar dock vara i så bra skick som han utger den för att vara.
Och är det något annat som är betydligt sämre med en 77" jämfört med t ex en från tidigt 80-tal annat än galvanisering? Har hört något om sämre bakvagn?
Tack på förhand!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Jag skulle vilja veta hur den kan vara i ett "exemplariskt samlarskick" när den har fel frontplåt. Har sett den bilen ute på annons tidigare också och då som nu får jag en känsla av att säljaren kanske inte har riktigt koll. Tyvärr ger det mig lite "se upp" vibbar, men är den så fin som påstås så kan man kanske bortse från fel frontplåt och "överord" från säljaren och ändock tycka 25000 är ett skapligt pris.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Skulle nog hellre pruta 5k på den här än betala fullpris på den ovanstående:patand wrote:Jag skulle vilja veta hur den kan vara i ett "exemplariskt samlarskick" när den har fel frontplåt. Har sett den bilen ute på annons tidigare också och då som nu får jag en känsla av att säljaren kanske inte har riktigt koll. Tyvärr ger det mig lite "se upp" vibbar, men är den så fin som påstås så kan man kanske bortse från fel frontplåt och "överord" från säljaren och ändock tycka 25000 är ett skapligt pris.
http://www.blocket.se/goteborg/Porsche_ ... 1.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
Köpråd 924 -77
Tack för snabba svar! Jag fick lite samma känsla som dig Patand efter att ha pratat med gubben. Han sa att det var en 77:a men på blocket står det att tillverkningsåret är 79" och de uppgiftena är väl hämtade från transportstyrelsen?
Däremot fanns det ifylld servicebok de 20 första åren på porscheverkstad och annars mycket god dokumentation. Lite synd också med frontplåten som för övrigt saknar emblem (!) men det kanske kan ge lite prutmån?
Såg den annonsen också JonasK men den var fyrväxlad och det kommer nog kännas mer i bränsleekonomin tänker jag. Fin annars! Satsar nog hellre på att få ner denna en bit i pris.
Vad tror ni om galvningen och bakvagn om det nu är en 77:a?
Tack igen!
Däremot fanns det ifylld servicebok de 20 första åren på porscheverkstad och annars mycket god dokumentation. Lite synd också med frontplåten som för övrigt saknar emblem (!) men det kanske kan ge lite prutmån?
Såg den annonsen också JonasK men den var fyrväxlad och det kommer nog kännas mer i bränsleekonomin tänker jag. Fin annars! Satsar nog hellre på att få ner denna en bit i pris.
Vad tror ni om galvningen och bakvagn om det nu är en 77:a?
Tack igen!
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Om bilen är 4 eller 5 växlad påverkar inte bränsleekonomin, detta är en "sportvagn" och ingen svensonvagn.
Den 5 växlade är "bara" mera tätstegad
/Janne
Den 5 växlade är "bara" mera tätstegad
/Janne
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
Köpråd 924 -77
Okej, jag tänker bara i mina ännu ganska obildade banor att 4 växlar = högre varv, framförallt i slutväxeln vilket torde kräva mer bränsle när man ligger på motorvägen t ex, men du menar att det ändå hamnar i samma slutregister så att säga bara att vägen dit - växlingarna blir färre?
Tänker att om jag nu ska satsa på att ha den som bruksbil så vill jag satsa på det smartaste alternativet, men du menar att det verkligen inte spelar någon roll?
Tänker att om jag nu ska satsa på att ha den som bruksbil så vill jag satsa på det smartaste alternativet, men du menar att det verkligen inte spelar någon roll?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Har för mig det skiljer bara 100 eller 200 varv/min på slutväxeln mellan 4 och 5 växlad 924. Gör nog inte någon större skillnad i bränsleekonomi.
Jag skulle satsa på ett bra exemplar oavsett 4 eller 5 växlar och vill man absolut ha 5 växlat så är det inte något enormt jobb att byta växellåda (begagnade lådor brukar inte kosta speciellt mycket).
Jag skulle satsa på ett bra exemplar oavsett 4 eller 5 växlar och vill man absolut ha 5 växlat så är det inte något enormt jobb att byta växellåda (begagnade lådor brukar inte kosta speciellt mycket).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
Köpråd 924 -77
Jaha, det var en trevlig nyhet!
4 växlar kanske t o m är slitstarkare? Färre växlar - enklare? Tror dock att byte av låda hade varit ett lite väl ambitiöst projekt för mig nu i början, men kanske framöver isåfall. Blir till o börja kolla på några snart Den för 30 råkar ligga precis där jag har min praktik..
Tack för vänligheten och expertisen!
Hur var det med bakvagnen? Är det trumbromsar bak och dåliga bussningar m m på tidigare modeller? Och spelar det någon roll om den är hel eller halvgalvad om jag låter den stå ute?
4 växlar kanske t o m är slitstarkare? Färre växlar - enklare? Tror dock att byte av låda hade varit ett lite väl ambitiöst projekt för mig nu i början, men kanske framöver isåfall. Blir till o börja kolla på några snart Den för 30 råkar ligga precis där jag har min praktik..
Tack för vänligheten och expertisen!
Hur var det med bakvagnen? Är det trumbromsar bak och dåliga bussningar m m på tidigare modeller? Och spelar det någon roll om den är hel eller halvgalvad om jag låter den stå ute?
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Alla 924:or (bortsett från turbo och S) har trumbromsar bak. De tidiga modellerna skiljer sig lite från de senare, men inget som gör bilen sämre eller mindre pålitlig...
De tidigare är bl.a en aning lättare vill jag minnas.
Om du har galvat till midjan eller hela vägen runt spelar mindre roll om bilen inte är skadad på något sätt.
En ogalvad bil börjar inte rosta bara för att den står utomhus. Det krävs en djup repa som går ner till plåt, ett ordentligt stenskott eller ett hål någonstans som gör att fukt kan börja tränga in från baksidan.
Sålänge du har lack och underredsmassa på bilen så borde du klara dig.
Våra bilar har ju klarat sig än sålänge utan att omvandlas till en hög på golvet...
Generellt lagar man ju en skada på en Porsche innan den har hunnit sprida sig till resten av bilen.
Vad gäller lådan tycker jag att du ska köpa den bilen som du gillar. Oavsett vilken låda den har. Det är ju inte specifikt för växlingarna mellan 4:an och 5:an man köper en 924!
Bobo
De tidigare är bl.a en aning lättare vill jag minnas.
Om du har galvat till midjan eller hela vägen runt spelar mindre roll om bilen inte är skadad på något sätt.
En ogalvad bil börjar inte rosta bara för att den står utomhus. Det krävs en djup repa som går ner till plåt, ett ordentligt stenskott eller ett hål någonstans som gör att fukt kan börja tränga in från baksidan.
Sålänge du har lack och underredsmassa på bilen så borde du klara dig.
Våra bilar har ju klarat sig än sålänge utan att omvandlas till en hög på golvet...
Generellt lagar man ju en skada på en Porsche innan den har hunnit sprida sig till resten av bilen.
Vad gäller lådan tycker jag att du ska köpa den bilen som du gillar. Oavsett vilken låda den har. Det är ju inte specifikt för växlingarna mellan 4:an och 5:an man köper en 924!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Bakluckan på min gamla Opel Corsa -08 började rosta efter två år, utan att det var ett enda märke i den.[Bobo] wrote:Alla 924:or (bortsett från turbo och S) har trumbromsar bak. De tidiga modellerna skiljer sig lite från de senare, men inget som gör bilen sämre eller mindre pålitlig...
De tidigare är bl.a en aning lättare vill jag minnas.
Om du har galvat till midjan eller hela vägen runt spelar mindre roll om bilen inte är skadad på något sätt.
En ogalvad bil börjar inte rosta bara för att den står utomhus. Det krävs en djup repa som går ner till plåt, ett ordentligt stenskott eller ett hål någonstans som gör att fukt kan börja tränga in från baksidan.
Sålänge du har lack och underredsmassa på bilen så borde du klara dig.
Våra bilar har ju klarat sig än sålänge utan att omvandlas till en hög på golvet...
Generellt lagar man ju en skada på en Porsche innan den har hunnit sprida sig till resten av bilen.
Vad gäller lådan tycker jag att du ska köpa den bilen som du gillar. Oavsett vilken låda den har. Det är ju inte specifikt för växlingarna mellan 4:an och 5:an man köper en 924!
Bobo
Sen är ju Opel Opel också...
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Skilnad på skit och pannkaka!robinkjellstedt wrote:Bakluckan på min gamla Opel Corsa -08 började rosta efter två år, utan att det var ett enda märke i den.[Bobo] wrote:Alla 924:or (bortsett från turbo och S) har trumbromsar bak. De tidiga modellerna skiljer sig lite från de senare, men inget som gör bilen sämre eller mindre pålitlig...
De tidigare är bl.a en aning lättare vill jag minnas.
Om du har galvat till midjan eller hela vägen runt spelar mindre roll om bilen inte är skadad på något sätt.
En ogalvad bil börjar inte rosta bara för att den står utomhus. Det krävs en djup repa som går ner till plåt, ett ordentligt stenskott eller ett hål någonstans som gör att fukt kan börja tränga in från baksidan.
Sålänge du har lack och underredsmassa på bilen så borde du klara dig.
Våra bilar har ju klarat sig än sålänge utan att omvandlas till en hög på golvet...
Generellt lagar man ju en skada på en Porsche innan den har hunnit sprida sig till resten av bilen.
Vad gäller lådan tycker jag att du ska köpa den bilen som du gillar. Oavsett vilken låda den har. Det är ju inte specifikt för växlingarna mellan 4:an och 5:an man köper en 924!
Bobo
Sen är ju Opel Opel också...
Antagligen hade dom slarvat med rostskyddet på insidan. Vissa tillverkare var tillochmed dumma nog att designa bilarna på ett sätt som innebar att rostskyddet var tvunget att förstöras för att kunna sätta ihop bilen. Hål som borrats till emblem och handtag efter att galven är lagd t.ex, eller dåliga lister i kombination med dålig dränering som låter vatten bli stående i bilen.
Även Audi har haft stora problem emd rost på olika ställen. Just bakluckan var utsatt på t.ex första generationens A6...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Nederkant på förardörren på första A3:an verkar vara väldigt vanligt också. Min ser ut som skit (eller snarare Mariekex) men det påverkar än så länge inte funktionen som tur är. Får väl byta dörr när den inte håller vattnet på rätt sida om plåten längre...[Bobo] wrote:Även Audi har haft stora problem emd rost på olika ställen. Just bakluckan var utsatt på t.ex första generationens A6...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Ofta är det ju så att rosten hamnar ungefär på samma ställe på alla bilar av samma modell på grund av att det är någon form av fabrikationsfel, designfel eller slarv/snålhet som ligger bakom.patand wrote:Nederkant på förardörren på första A3:an verkar vara väldigt vanligt också. Min ser ut som skit (eller snarare Mariekex) men det påverkar än så länge inte funktionen som tur är. Får väl byta dörr när den inte håller vattnet på rätt sida om plåten längre...[Bobo] wrote:Även Audi har haft stora problem emd rost på olika ställen. Just bakluckan var utsatt på t.ex första generationens A6...
På 924:orna är det framförallt avsaknaden av innerskärmar i hjulhusen i fram som är roten till mycket ont.
Undermålig/igensatt dränering runt batteriet och från takluckan kan göra att vatten blir stående. Och då krävs inte så mycket för att det ska börja rosta...
Så om man är noga med att hålla alla dräneringar öppna och se till att rensa ur allt grus com hamnar i bakkant av framskärmarna, så klarar man sig långt!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
5 växlat är klart rappare, även på pappret.
Dom tidiga 76-77 är väldigt olika dom senare på många detaljer. Det kan vara lite svårare att hitta rätt grejer begagnat tex. Vill du ha bättre komfort är en senare att rekomendera då den enklare bakvagnen (den är dessutom helt justerbar, vilket den tidigare inte är) på dom tidiga bilarna sitter rätt stumt monterad i karossen. Dock är dom tidiga bilarna också betydligt lättare..
Men det viktigaste är som sagt att hitta en riktigt väl omhändertagen bil. Det är kul att köra bil
Dom tidiga 76-77 är väldigt olika dom senare på många detaljer. Det kan vara lite svårare att hitta rätt grejer begagnat tex. Vill du ha bättre komfort är en senare att rekomendera då den enklare bakvagnen (den är dessutom helt justerbar, vilket den tidigare inte är) på dom tidiga bilarna sitter rätt stumt monterad i karossen. Dock är dom tidiga bilarna också betydligt lättare..
Men det viktigaste är som sagt att hitta en riktigt väl omhändertagen bil. Det är kul att köra bil
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Köpråd 924 -77
Å ännu roligare att köra Porsche!Cédric wrote:Det är kul att köra bil
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users