Sååå fräck![Bobo] wrote:Den här verkar nice!
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Låg ute i höstas för samma peng, så det finns nog en del prutmån...
Bobo
924 stått och vågas inte startas
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
- Marcus
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Nja... med en bränsletrycksmätare kan man kolla att bränslehuvud och WUR fungerar.Widegren wrote:Vidare så är våra bilar utrustade med ett mekaniskt sprut, och är enligt mig ett smått helvete att hålla på med.
Ger man sedan faaan i att röra CO skruven utan koncenterar sig på att få övriga delar i ordning först så går dom snält och är inte så djävliga att hålla på med.
Har läst en del på internat men denna bok kan vara ett bra första steg in i insprutningsvärlden.
ISBN 0879385707
Köpte den föra veckan och den sammafattar det mesta rätt bra som första bok.
Dock innehöll den ingen info om den elmanövrerad ventil framme vid bränslehuvudet som ligger parallelt med WUR. Jag får rigga mätarna och se efter själv vad den gör. Har två nu så man kan ju kolla att de är lika!
/Janne
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Lundsberg?QV_ wrote:Har läst en del på internat
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Tackar för svar. Status är som sagt att jag väntar in titt på objekt två innan jag överväger.
En fråga, är det olika reläer för varningsblinkers och vanlig blinkers? Kan varningsblinkers fungera men inte blinkers?
En fråga, är det olika reläer för varningsblinkers och vanlig blinkers? Kan varningsblinkers fungera men inte blinkers?
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Alla tangentbord som jag äger har något konstigt stavfel över sig. Måste vara något lokalt viruspatand wrote:Lundsberg?QV_ wrote:Har läst en del på internat
/Janne
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Nej det är samma blinkdon, och ja blinker behöver inte fungerar för att varningsblinket gör det.Flowtu wrote:En fråga, är det olika reläer för varningsblinkers och vanlig blinkers? Kan varningsblinkers fungera men inte blinkers?
Dessa bilar är gammla och oxidfel får man jaga.
Det är inte heller ovanligt med brända stift i "elcentralen".
Rekomenderar att du köper Haynesboken om Porsche 924 ISBN 1850104387 så har du lite att läsa innan du blir ägare till en (kul bil)
/Janne
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Okej det var det jag anade. Men då sitter felet någonstans innan relät, exempelvis spaken eller kontakter. Men om något avdera blinkar korrekt är väl själva blinkrelät ok?
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Det är inget specielt med blinkdonet. Nu har jag inte kollat detaljnummret men den lär finnas på fler bilar. Ett blinkdon är inget man bekymmrar sig över om man köper en 30 år gammal bil.
Hade ett dussin olika elfel på sambons cab vi köpet och 9 av 10 fel försvann efter jag hade rukat och tryckt fast alla snabbkopplingar på undersidan av elcentralen. Har dock ett elakt oxidfel kvar på blinkers vänster bak. Behöver få tag i ett verktyg så man kan montera bort stiften i den runda kopplingspunkten så jag kommer åt att rengöra (eller löda om) dock så fungerar det oftas
En bil i denna ålderklass behöver kärlek. Så frågan du bör ställa dig är om du har tid att ge den några timmar varje kväll den eller de första månaderna.... samt att du har en 5-10 att spendera i delar.
Man skall älska bilen man köper, för det är ingen spargris!
/Janne
Felet kan sitta varsom helst mellan allt och inget. samt att elsystemen skilljer mellan årsmodellerna.
Det är viktigare att bilens elsystem ser "orört ut" för då går det att felsöka i det. Är det massor med skarvar och nya kablar så blir det inte kul... nu borde det inte vara mera än 2-3 dagars jobb att byta ett elsystem i en 924 men man skall ju hitta ett fungerande först samt gilla bilen som skall få det.
Hade ett dussin olika elfel på sambons cab vi köpet och 9 av 10 fel försvann efter jag hade rukat och tryckt fast alla snabbkopplingar på undersidan av elcentralen. Har dock ett elakt oxidfel kvar på blinkers vänster bak. Behöver få tag i ett verktyg så man kan montera bort stiften i den runda kopplingspunkten så jag kommer åt att rengöra (eller löda om) dock så fungerar det oftas
En bil i denna ålderklass behöver kärlek. Så frågan du bör ställa dig är om du har tid att ge den några timmar varje kväll den eller de första månaderna.... samt att du har en 5-10 att spendera i delar.
Man skall älska bilen man köper, för det är ingen spargris!
/Janne
Felet kan sitta varsom helst mellan allt och inget. samt att elsystemen skilljer mellan årsmodellerna.
Det är viktigare att bilens elsystem ser "orört ut" för då går det att felsöka i det. Är det massor med skarvar och nya kablar så blir det inte kul... nu borde det inte vara mera än 2-3 dagars jobb att byta ett elsystem i en 924 men man skall ju hitta ett fungerande först samt gilla bilen som skall få det.
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Okej, då vet jag vad jag ska börja någonstans... Avslutar tråden då med att nämna att jag blev porscheägare idag
Det var ren tur då jag var o tittade på den samtidigt som den som tittade på den innan mig sa att han ville ha den...
BTW ser det ut som att backljuset inte fungerar, först på elpanel och sen kolla kontakt till växellåda?
Det var ren tur då jag var o tittade på den samtidigt som den som tittade på den innan mig sa att han ville ha den...
BTW ser det ut som att backljuset inte fungerar, först på elpanel och sen kolla kontakt till växellåda?
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924 stått och vågas inte startas
I mitt fall med skogsfyndet jag gjorde så räckte de med att rucka och göra rent alla säkringar och hållare till dessa. Och då funkade nästan inget innan. Nu funkar 95% ca.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.332774,18.051686" onclick="window.open(this.href);return false;
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.332774,18.051686" onclick="window.open(this.href);return false;
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users