Frågan är som följer. Jag har som det är nu en 944 Turbo 86a som jag håller på att bygga racebil av. Som bruksbil har jag en Volvo XC70 D5 07a. Nu är det dock såhär att jag ej längre behöver en så stor bil då jag pga andra omständigheter inte kör lika mycket. Det gör att det är väldigt dyrt att ha en D5a då skatten ligger på över 7000 spänn om året och försäkringen för mig är onödigt dyr.
Så tanken gick då automatiskt till att köpa ytterligare en 944 och ha som ren bruksbil men frågan är då vad ska man köpa.
Ska man köpa en vanlig 944 N/A, gamla eller nya? Kanske inte lika rolig att köra men är enklare och billigare.
Ska man köpa ytterligare en turbo? Nackdelen med det är att de är ganska komplicerade, vilket känns som det är en ganska onödig bil att ha som bruksbil.
Kanske borde man köpa en S2a? Detta har jag faktiskt funderat lite på då dom säkert är betydligt bättre att köra i trafik då dom har lite mer botten är en turbo och är mindre komplicerade då dom saknar turbo/intercooler samt mycket av vakuumsystemet. Nackdelen dock kan jag tänka mig är att dom dricker förmodligen rätt mycket soppa för att ha som bruksbil.
Sen har tanken faktiskt även gått till att helt enkelt köpa en gammal 924. Skattebefriad, billig att äga, simpel och enkel att mecka med. Dock inte speciellt rolig att köra och ingen AC
Nu är det såhär också, jag hade allra helst velat ha någon form av entusiastförsäkring eller veteranbilsförsäkring och alla dessa bilar kanske eventuellt inte platsar?
Budgeten är ungefär 100.000 då det är vad jag kommer få över ungefär från volvon efter lånet är avbetalt.
Det finns inget fast svar naturligtvis vill bara ha förslag