Porsche 924 1983 i Malmö?
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Porsche 924 1983 i Malmö?
Hej
Är ny här och undrar lite om en porsche 924 som är ute på blocket:
http://www.blocket.se/malmo/Porsche_924 ... =23_10&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har läst in mig en del och jag anser mig själv vara händig men en nybörjare med att mecka bilar! Dock säger ni att 924an är en bra nybörjarbil!
Den ska ha gått 6600mil enligt både säljaren och vägverket, det stämmer alltid? Det låter på många som att mätaren snurrar om efter 10000mil.
Jag har läst in mig lite på vad ni har köpt era för, och med så många ägare är väl ändå priset lite högt? Jag såg många som köpt sina för runt 12000kr
Det tråkiga tycker jag är att den har haft 15 ägare på dessa få milen!
TACK PÅ FÖRHAND!
Jag fick lite bilder mailade till mig
Är ny här och undrar lite om en porsche 924 som är ute på blocket:
http://www.blocket.se/malmo/Porsche_924 ... =23_10&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har läst in mig en del och jag anser mig själv vara händig men en nybörjare med att mecka bilar! Dock säger ni att 924an är en bra nybörjarbil!
Den ska ha gått 6600mil enligt både säljaren och vägverket, det stämmer alltid? Det låter på många som att mätaren snurrar om efter 10000mil.
Jag har läst in mig lite på vad ni har köpt era för, och med så många ägare är väl ändå priset lite högt? Jag såg många som köpt sina för runt 12000kr
Det tråkiga tycker jag är att den har haft 15 ägare på dessa få milen!
TACK PÅ FÖRHAND!
Jag fick lite bilder mailade till mig
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4334
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
6000 mil är föga troligt när man ser hur motorutrymmet ser ut, personligen
skulle jag gissa på 26000 mil, vilket inte alls är ovanligt på dessa bilar.
Entusiast försäkring, som säljaren skriver om i annonsen, brukar borga för
att bilen är i rellativt gott skick då bilen ofta besiktas av försäkringsbolag
innan en sådan typ av försäkring teknas. Kraven på en sådan försäkring är
att bilen skall vara i gott skick och att den inte används som bruksbil.
Ang. bakrutetorkare så tror jag det var tillval, är det nått du verkligen vill ha
går det att eftermontera, jag kan skaffa fram 3-4 st om du behöver
De rutiga sätena är kanske inte de snyggaste, men det brukar gå att få tag på
andra säten här på forumet för rätt små pengar, så se inte detta som ett hinder.
Det du nämner på sista bilden är en låskolv som styr larmet, detta var rätt så
vanligt på80-talet, bla. BMW körde med samma lösning, innan de fjärrstyrda
larmen tog över.
Mvh Erol
skulle jag gissa på 26000 mil, vilket inte alls är ovanligt på dessa bilar.
Entusiast försäkring, som säljaren skriver om i annonsen, brukar borga för
att bilen är i rellativt gott skick då bilen ofta besiktas av försäkringsbolag
innan en sådan typ av försäkring teknas. Kraven på en sådan försäkring är
att bilen skall vara i gott skick och att den inte används som bruksbil.
Ang. bakrutetorkare så tror jag det var tillval, är det nått du verkligen vill ha
går det att eftermontera, jag kan skaffa fram 3-4 st om du behöver
De rutiga sätena är kanske inte de snyggaste, men det brukar gå att få tag på
andra säten här på forumet för rätt små pengar, så se inte detta som ett hinder.
Det du nämner på sista bilden är en låskolv som styr larmet, detta var rätt så
vanligt på80-talet, bla. BMW körde med samma lösning, innan de fjärrstyrda
larmen tog över.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Men hur kan en svensksåld bil gå genom besiktningen i snart 30år utan att någon noterar att miltalet sjunker?
så vad tror ni, kanon eller kalkon? och till vilket pris?
så vad tror ni, kanon eller kalkon? och till vilket pris?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Med "korta" mätare är det ju ett vanligt problem på äldre bilar så det är nog ingen som bryr sig.MrSkane wrote:Men hur kan en svensksåld bil gå genom besiktningen i snart 30år utan att någon noterar att miltalet sjunker?
så vad tror ni, kanon eller kalkon? och till vilket pris?
Jag tycker bilen ser riktigt fräsh ut på bilderna i alla fall och skulle gladeligen betata några extra tusen för en bättre bil än 12500 för de liken som i bland ligger ute.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Kamrem och spännrullen behöver bytas. Motorn går inte sönder om remen går av men det är en bra anledning att pruta. Lite svårt att se på bilden men det ser ut som om bränslefiltret också har suttit där länge. Bränslefiltret är viktigt att byta på bilar med K-jet insprutning.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Som sagt ... Bilprovningen lägger ingen aspekt i mätarställningen.
De noterar bara vad som står, även om det strider mot uppgifter från fjolårets besiktning.
Så några 6.500-7.000 mil lär det inte röra sig om.
Hade det bara varit en/två ägare på bilen sedan 1983 så visst, då hade jag nog kunnat tro på det.
Men att 15 ägare under 27 års tid inte kört bilen längre än så? Nej, det är bara önsketänkande (mest från säljarens sida).
Det är rätt intressant detta med bilar vars distansmätare enbart är fyrsiffrig.
Varje gång de är till salu har de nästan alltid gått fantastiskt lite (alltså under 10.000 mil), åtminstone när annonsen ska författas.
De noterar bara vad som står, även om det strider mot uppgifter från fjolårets besiktning.
Så några 6.500-7.000 mil lär det inte röra sig om.
Hade det bara varit en/två ägare på bilen sedan 1983 så visst, då hade jag nog kunnat tro på det.
Men att 15 ägare under 27 års tid inte kört bilen längre än så? Nej, det är bara önsketänkande (mest från säljarens sida).
Det är rätt intressant detta med bilar vars distansmätare enbart är fyrsiffrig.
Varje gång de är till salu har de nästan alltid gått fantastiskt lite (alltså under 10.000 mil), åtminstone när annonsen ska författas.
Last edited by Mr Dezent on 2010-03-04 13:04:03, edited 1 time in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Kugghjulet i hastighetsmätaren spricker och går sönder, händer de flesta 924. Går att laga genom att köpa nytt drev. Annars ser den riktigt fin ut och så orginal man kan begära, hade inte gissat på över 20 ägare. Ny rem kostar någon hundralapp och bytes på under en timme. Startar den lätt varm som kall och känns ok att köra är det troligen ett bra köp.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Mattias 924 wrote:Kamrem och spännrullen behöver bytas. Motorn går inte sönder om remen går av men det är en bra anledning att pruta. Lite svårt att se på bilden men det ser ut som om bränslefiltret också har suttit där länge. Bränslefiltret är viktigt att byta på bilar med K-jet insprutning.
Kan verkligen en nybörjare byta kamrem? eller finns det någon i lund/malmö som kan räcka ut en hand om man köper kärran?
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Just 924 är en av de bästa bilarna för en nybörjare att lära sig att byta kamrem på. Spänn den inte för hårt bara!
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Ringde säljaren, ska snart titta på bilen
vilka saker kan jag anmärka på som ni ser nu utan att ha provkört den? så man kan prua lite!
vilka saker kan jag anmärka på som ni ser nu utan att ha provkört den? så man kan prua lite!
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 442
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Finns ju några på forumet som har haft problem med att det läcker in vatten.
Hade hela min passagerarsida full av vatten i somras. Kolla lister runt rutor (och taklucka om det finns)
På min 924 kom det in vatten genom torpedväggen. Fanns ett hål där efter larmdragningen.
Så kolla under mattor så att det ser OK ut.
Annars är 924 en kul och billig bil. Trots den lite klena motorn så är den riktigt rolig på snirkliga småvägar. I laglig hastighet naturligtvis.
Lycka till.
Hade hela min passagerarsida full av vatten i somras. Kolla lister runt rutor (och taklucka om det finns)
På min 924 kom det in vatten genom torpedväggen. Fanns ett hål där efter larmdragningen.
Så kolla under mattor så att det ser OK ut.
Annars är 924 en kul och billig bil. Trots den lite klena motorn så är den riktigt rolig på snirkliga småvägar. I laglig hastighet naturligtvis.
Lycka till.
968 -93
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Nu är bilen provkörd.
Förutom att den behöver en ordentlig motorservice så lät motorn helt ok! Tempmätaren stod i mitten, nu hade bilen ifs inte kört så länge efter att ha fått startats upp så jag vågade inte slå av motorn. Bilen i sig hade sina små skavanker, lite trasig inredning, slöa backspeglar att ställa in, spricka i instrumentbrädan osv.
Däremot så var oljetrycket på tomgång 2bar och när jag körde 4-5bar, jag läste om det innan men jag hittar det inte nu oh kommer inte ihåg hur det skulle vara! vad säger ni som kan om det?
Det var en vinande/pipande ljud höger bak, under bilen, vad sitter där som kan låta på det viset när bilen står stilla. Hörde det inte när jag körde!
Växlarna var fina och lätta att få i, från ettan till femman och backen. Däremot så ryckte det lite när man hade lagt i växlarna och gasade på, märktes mest i höga hastigheter! orsak?
Till sist så var ratten sned när hjulen stod rakt fram, bilen var lite svajig i upp mot 90 km/h, provade inte motorväg, hjulinställning!?
Den hade fått en känga då däcken skulle bytas så att vänster sida framför dörren var lite utåtböjd då de hade lyft i karossen istället för balken! lätt att fixa?
Vad tror ni? Går den att få i skick till sommaren för en nybörjare som inte vill lägga allt för mycket tid!?
Tack för all hjälp hitintills!
Förutom att den behöver en ordentlig motorservice så lät motorn helt ok! Tempmätaren stod i mitten, nu hade bilen ifs inte kört så länge efter att ha fått startats upp så jag vågade inte slå av motorn. Bilen i sig hade sina små skavanker, lite trasig inredning, slöa backspeglar att ställa in, spricka i instrumentbrädan osv.
Däremot så var oljetrycket på tomgång 2bar och när jag körde 4-5bar, jag läste om det innan men jag hittar det inte nu oh kommer inte ihåg hur det skulle vara! vad säger ni som kan om det?
Det var en vinande/pipande ljud höger bak, under bilen, vad sitter där som kan låta på det viset när bilen står stilla. Hörde det inte när jag körde!
Växlarna var fina och lätta att få i, från ettan till femman och backen. Däremot så ryckte det lite när man hade lagt i växlarna och gasade på, märktes mest i höga hastigheter! orsak?
Till sist så var ratten sned när hjulen stod rakt fram, bilen var lite svajig i upp mot 90 km/h, provade inte motorväg, hjulinställning!?
Den hade fått en känga då däcken skulle bytas så att vänster sida framför dörren var lite utåtböjd då de hade lyft i karossen istället för balken! lätt att fixa?
Vad tror ni? Går den att få i skick till sommaren för en nybörjare som inte vill lägga allt för mycket tid!?
Tack för all hjälp hitintills!
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Oljetrycket ligger som på min.
Vinande-pipandet är bränslepumpen, hördes det inte i bilen ligger det nog inom det normala.
Ryckandet gissar jag beror på slitna bussningar i växellådsupphängningen.
Hjulinställning behövs, va. 1000.- Kanske lite bussningar i framvagnen men det är samma som golf 1 = billigt
Vinande-pipandet är bränslepumpen, hördes det inte i bilen ligger det nog inom det normala.
Ryckandet gissar jag beror på slitna bussningar i växellådsupphängningen.
Hjulinställning behövs, va. 1000.- Kanske lite bussningar i framvagnen men det är samma som golf 1 = billigt
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Tror du jag kan byta bussningarna själv med hjälp av Haynes?
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Jag funderar på att bjuda 10000kr, med alla felen uppradade och se om säljaren trillar av stolen!
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users