Är 944S ett vettigt alternativ?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

Är 944S ett vettigt alternativ?

#1 Post by Olof#L »

Hej !
Har spanat på detta forumet ett litet tag :)

Är lite sugen på 924/944 efter att provat en kompis 924.

Var som att sparka på en död gris när man gasa på motorvägen
men attans skoj att provocera när det svänger.

944S blir ofta nämnd lite i förbifarten när det snackas 944
och var väl inte så uppskriven i motorpress direkt heller när den kom.

Så vad tycker ni är 944S ett lyft jämfört med vanlig 944?

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Njaa.. 944S-ar brukar stå ganska högt i pris. Själv skulle jag sats på en 944, eller en 944S2 (vilken har 211 hk)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Välkommen till forumet olof!

Jag har uppfattat det som mer motor (190hk), 16v top, annars samma som 944 i övrigt.. 2,5liter samma bromsar...

cd 12000 tillverkade

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

#4 Post by Olof#L »

Tack!
Känner mej redan välkommen :P

Ja tycker också att dom verkar ligga lite nära S2 prismässigt.

Cirkus 30hk mer på pappret behöver ju inte betyda så mycket.
Har ju en hel del med karatär och respons också att göra för att få det skoj bakom ratten.
Kanske lam i botten och lite
sprutt i toppen bara som en gammal Jappse GTI

Är Smotorn bättre? Mer strycktålig? Den har väl kamkedja?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

S-motorn har kamrem som alla frontmotorporschar, kedja finns mellan de två kammarna. Avgaskammen drivs av remmen, insug av kedjan.

Tänk på att skillnaden upp till S2 är stor utseendemässigt och chassimässigt och bromsmässigt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Torbjorn968 »

Läser man tester med "S" modellen så beskrivs den som en tidig 16 v design med dåligt bottendrag, något men rådit bot på med S2. En inte alltför vild gissning är att S2 är den bil som kommer att behålla, eller öka, värde eftersom det är den sista 944an och det alltid kommer att finnas de som tycket bättre om 944 än 968. Så mitt råd skulle vara: kan du skaka fram pengarna: handla S 2. Om du får nys om ett klipp med en S...

Det lär också finnas en 2,7 L modell med 8v topp som skall vara intressant: starkare med bibehållet bottendrag.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

Nja 2.7 liters modellen kom väl till för att kopensera för förlusten med katalysatorn, inget direkt lyft alltså.

S modellen kan ju vara trevlig just bara för att det är en S, men själv så ville jag ha 3-liters fyran, det nya utseendet och de större bromarna.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Bosse »

claves wrote:Välkommen till forumet olof!

Jag har uppfattat det som mer motor (190hk), 16v top, annars samma som 944 i övrigt.. 2,5liter samma bromsar...

cd 12000 tillverkade

/C
944S Är den första 16 ventilaren som sagt. Men det är större skillnad på 944S och S2 än 944 och 944S. 944S2 är klart att föredra på alla punkter.
Prisskillnaden mellan 944 och S2 är löjligt låg om man betänker skillnad i motor, bromsar och utseende.
Bosse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Välkommen till forumet Olof. :D Om du gillade din kompis 924 men saknade knuffen i ryggen på motorvägen så kan du ju även fundera på 924 Turbo eller 924S. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by Freddan »

Min bil känner sig lite mobbad efter alla komentarer om S modellen :cry:

Vilken tur att jag tycker om den iallafall :wink:

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

Nja Freddan. Om du läser noga så handlar det ju mycket om pris. S ligger ofta så högt i pris att det är lika bra att ta en S2. Detta är ju både gott och ont, vill man ha en lite ovanlig originalbil så är en fin S ett hett anternativ. Mest bil för pengarna är att välja en S2.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#12 Post by Freddan »

Pehr Johnsson wrote:Nja Freddan. Om du läser noga så handlar det ju mycket om pris. S ligger ofta så högt i pris att det är lika bra att ta en S2. Detta är ju både gott och ont, vill man ha en lite ovanlig originalbil så är en fin S ett hett anternativ. Mest bil för pengarna är att välja en S2.
Då mår hon (bilen) lite bättre igen, jag fick ju gå ut och torka spolarvätske tårarna från lyktorna :lol:

Nej, men det är säkert så att dom står kanske aningen högt i pris... vilket jag gillar, men det kanske är bättre en S2:a.

Men förutom n/a fronten så gillar jag min bil.... man får bara trampa lite extra på plattan för att det ska bli roligt.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#13 Post by M-Nilsson »

S2 verkar vara ett bra val också! Om du funderar på en 924 så sikta mot en 924S i stället, de ligger ganska bra i pris och har inte den vanliga 924 motorn som du kanske vet. För min del är jag också inne på 944S, eller en turbo. Ska vi göra affärer! :) Inväntar i så fall ett bra bud :wink:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Bosse »

Pehr Johnsson wrote:Nja Freddan. Om du läser noga så handlar det ju mycket om pris. S ligger ofta så högt i pris att det är lika bra att ta en S2. Detta är ju både gott och ont, vill man ha en lite ovanlig originalbil så är en fin S ett hett anternativ. Mest bil för pengarna är att välja en S2.
Jo 944S är ju riktigt fräckt. Broder Ronnie har en superfin röd svensksåld S.

Men jag tror faktiskt att 944S är vanligare än S2
Om det inte tillvärkades fler än 6000 S2 1989, så är det fler S tillvärkade.
Om man räknar bort Cabrio.
Alltså. Färre S2 cupe tillvärkade. Men S är nog ovanligare i europa. Hela 8688 st gick till USA.
Bosse

3.7 944S
Model Year Production Rest of World US
1987 5862 2635 3127
1988 7074 1305 5562
total 12936 4040 8688

3.8 944S2
Model Year Production Rest of World US
1989 ? ? 970
1990 3321 2872 449
1991 3118 2608 510
total ? ?

3.9 944S2 Cabriolet
Model Year Production Rest of World US
1989 ? ? 16
1990 3938 2114 1824
1991 1702 1140 562
total

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#15 Post by Pehr Johnsson »

Ja delar man in S2 i cupé och cab så blir ju andelen kupéer mindre. Jag hade inte heller koll på antalet S i USA. Intressant!

Det fanns en graf på försäljningsstatistik på frontmotor Porschear som någon postade i vintras. Vill ha för mig där att S2 sålde ritigt riktigt bra 1989
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users