Frågor inför köp, 924! Snälla hjälp mig

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
matty1986
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2007-05-04 09:54:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde, Västra Götaland, Sverige
Contact:

Frågor inför köp, 924! Snälla hjälp mig

#1 Post by matty1986 »

Hej allihopa!

*Är det någon som bor i Skaraborgstrakten / Jönköping som är kunnig på 924 får ni gärna hjälpa genom att följa med och kolla på den i helgen, vore mycket uppskattat*

Jag är alldeles ny här, därför vill jag först och främst säga "tack" för att forumet finns med alla glada och hjälpsamma Porsche entusiaster.

Jag är nervös, varför då ?
21 år gammal student, skall köpa sin första bil nu till helgen,
En porsche 924, för 17 500 kr, jag har redan lagt en handpenning för att försäkra mig om den.

Här finns den på blocket,

http://www.blocket.se/vi/11764965.htm?ca=13_s

Jag har ju dock ännu inte "köpt" den, utan detta sker i helgen, nu har jag frågor till er, för lite orolig är man, många jag pratar med säger att det är höga omkostnader, att porsche går sönder, de är ingen bil att köra långt i, etc, myter?

Vilka är de vanligaste felen jag ska titta efter?
Är det höga omkostnader?
Går de sönder ofta?
Är de kapabla till 7 mils körning / dag under maj - augusti sommaren 2007?

Har ni något mer att säga, snälla, gör det,

Jag är väldigt nervös och vet inte alls,
först ville jag köpa bilen, men nu efter att ha pratat med bekanta börjar jag få kalla fötter : /

Snälla, någon, hjälp mig!

Mvh
Mattias

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Frågor inför köp, 924! Snälla hjälp mig

#2 Post by patand »

matty1986 wrote:höga omkostnader, att porsche går sönder, de är ingen bil att köra långt i, etc, myter?
924 är en billig bil att äga, inte bara jämfört med andra Porschar tycker jag. De är ju lätta att meka med själv och reserdelarna är inte dyra. De håller bra kvalitet (gamla bilar är det ju så visst kan saker gå sönder, men jag tycker de verkar hålla för mycket "stryk"), de är bekväma att åka långt i, mycket sköna stolar. Myter var ordet... :)

Om man ska säga något om just den bilen du kikat på så är det ju att det är ovanligt med automatlåda på dessa bilar. Det KAN kanske innebära högre kostnader om något går sönder. I övrigt ser den fin ut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Jag kör dagligen ca 6,5 mil med min, och trivs fint! Visserligen en 944, men i grund och botten väldigt lik.
På 3100 mil är reparationskostnaderna 4000 kr, men då kan jag dona själv.

Är det någon av de som kommenterar som har någon som helst bakgrund med 924/944/968? Man kan läsa mycket..... Man kan höra mycket.....

Får säga att jag själv skulle aldrig köpt en porsche med automatlåda, då en rolig sak med bilarna är att bestämma själv, vilket jag inte är fallet med en automatlåda.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#4 Post by emm »

Vill inte ta bort glädjen från dig... men precis som Karl skulle jag aldrig köpa en 924 med automat av samma anledningar som han anger.

Välkommen till forumet!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

hmm. 70-tals automat-lådor är ju inte så roliga heller. Jag hade en Passat 76(?) med automatlåda. Den var inte jätterolig och bränsleekonomin blev lidande med högt varvande motor.

Denna kanske är annorlunda, men vill bara lyfta upp detta som ett eventuellt problem!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Prillan »

Jag har haft en automat och största nackdelen som jag ser det är den höga ljudnivån vid långkörning. Den får du säker också om dum köpe en 4 växlad.
Bränsle Ekonomin är heller inte så bra som Pehr skriver.
Däremot är den rätt skoj att köra ändå. Tror det är diffbroms på alla automater också men vet inte säkert.
Per Carlsson

User avatar
matty1986
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2007-05-04 09:54:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde, Västra Götaland, Sverige
Contact:

#7 Post by matty1986 »

Tack för alla era svar, jag uppskattar det otroligt mycket då jag blir lugnad.
Ni kanske tycker jag är lite knäpp, men studenter har inte mycket pengar, och Porsche är en dröm, alltid varit : )

Patand: Är det något särskilt jag skall kolla efter i helgen? Har du några fler tips? Du måste vara, efter din www att döma, en av 924 experterna på forumet.

Till alla er andra, tack för era svar, jag förstår vad ni säger rörande automatlåda, men nu är det tyvärr så. Finns det några dolda kostnader med en automatlåda förutom högre bränslekostnad?

Och här kommer en riktig nybörjarfråga, vad är diffbroms? : P

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#8 Post by Pehr Johnsson »

En driffbroms hindrar ett fritt hjul att spinna, dvs du har alltid driv på båda bakhjulen.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#9 Post by Pehr Johnsson »

Kolla extra noga att den växlar bra både upp och ner. Kolla också att den växlar ner som den ska när du ger full gas vis acc.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Cédric »

Som dom andra sagt så skulle jag helst undvika automaten. Den är enligt många inte särskilt rolig. Synd då resten av bilen är kalaskul. Angående 7 mil per dag så borde det inte vara några som helst problem. Jag körde 5-6 mil per dag förra sommaren fram och tillbaka till jobbet. Samt banmöten på vissa helger, konbanekörningar och en helgtripp på 150 mil. Det är bra bilar som håller för mycket som patand sa. min 5 växlade drog 0.73 på långkörning i 120-130. så den slukar inte så himla mycket soppa heller.

En viktig sak att undersöka är att lyfta på oljepåfyllningslocket och kolla så att kamnocken inte är nersliten. Det är antingen ett sprucket plaströr eller dåligt underhåll, då kan oljekanalerna i kamsmörjningen sätta igen. Det är inget du vill ha..I övrigt är det väl som att köpa vilken bil som helst. Kolla efter rost under mattan bakom stolarna. Där kan det samlas vatten. När du försäkrar så se dig omkring hos många bolag. Det varierar stort. Men överlag är den inte dyrare än någon annan bil att försäkra. Billigare än en 740 på mig.

Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Prillan »

Prova även att köra den riktigt varm och se hur oljetrycket ser ut när den står på tomgång och med driven i. Om lampan börjar lysa kan det vara vevlager eller liknande som börjar ge sig.
Per Carlsson

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

matty1986 wrote:Patand: Är det något särskilt jag skall kolla efter i helgen? Har du några fler tips? Du måste vara, efter din www att döma, en av 924 experterna på forumet.
Som Cédric skriver så är det nog främst kamnocken på 1:ans cylinder du bör kolla, detta gör du genom att lyfta på oljepåfyllningslocket på ventilkåpan och sen känna på kamnockarna med ett finger (för att komma åt nockarna kan motorn behöva dras runt lite grann, lägg i en växel, lossa handbromsen och knuffa lite på bilen så kommer kammen att röra sig). Är de släta och inte urgröpta eller gropiga så är cammen frisk. :)

Skulle kammen vara dålig så prutar du rejält på bilen och sen byter du till en frisk kam, det är inte så stort jobb att byta kammen och inte så svårt hitta en begagnad kam heller tror jag... :)

Ber om ursäkt om jag skriver lite för ingående, det är inte för att jag tror du är dum! Tyckte dock det verkar som du är lite nybörjare på bilar och tog det säkra före det osäkra.

Angående experter så är nog t.ex Cédric mer expert på 924 än vad jag är, jag har mest skruvat på 924 Turbon min och dessa skiljer sig lite från vanliga 924 men en del kan jag väl iaf då vi ju har en 924 ombyggd till cab också hemma. :)

Sen är det ju det där med automaten, ingen här på forumet är nog expert på automatlådan, men det finns ju iaf dokumentation att tillgå om den på min websida om du skulle få problem med den. Men automatlådan ska du iaf se som en nackdel med denna bilen jämfört med andra 924or, även om du kanske tycker en automat är bekvämt så tror jag en 924 med automat är svårare att sälja när du väl ska göra det en dag (eller så blir det samlarobjekt om du väntar tillräckligt länge)...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#13 Post by Karl Birgander »

patand wrote:Som Cédric skriver så är det nog främst kamnocken på 1:ans cylinder du bör kolla, detta gör du genom att lyfta på oljepåfyllningslocket på ventilkåpan och sen känna på kamnockarna med ett finger (för att komma åt nockarna kan motorn behöva dras runt lite grann, lägg i en växel, lossa handbromsen och knuffa lite på bilen så kommer kammen att röra sig). Är de släta och inte urgröpta eller gropiga så är cammen frisk. :)
Liiite svårt att knuffa en automat så motorn rör sig... :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
matty1986
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2007-05-04 09:54:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde, Västra Götaland, Sverige
Contact:

#14 Post by matty1986 »

Hej allihopa,

Tack återigen för alla tips och råd ni har givit, jag tar gärna emot fler under helgen då jag skall besöka säljaren på söndag.

Jag är nybörjare inom bilar, detta blir min första bil, och allting som kommer med det : ) Är redan kär i Porsche nu efter allting jag läst och hört, blir det inte detta exemplaret så blir det garanterat något annat under de kommande månaderna,

Tack för alla svar,

Efterlyser dessutom någon kunnig att vara färdkamrat söderut genom landet på söndag eftermiddag och ge expertbedömning, jag hoppas innerligt något ställer upp, om inte annat får ni ju se ännu en porsche, kan tänka mig att många här inte kan få tillräckligt ; )

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Liiite svårt att knuffa en automat så motorn rör sig... :D
:oops:

Bara ett tecken på hur ovanligt automat är... jag hade det inte alls i tankarna... :?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users