924 Turbo 1981 | "Farsans"
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
I dag gick jag ut för att se om 931:an fortfarande levde efter nästan 7 veckors vila i garaget. Den startade på första försöket och gick rent och fint på tomgång, jag har inte ens laddat batteriet. Så nu kan jag se hösten och vintern an med att tänka på lite uppsnyggning av lack och ev. byten av en del delar, har ett sprucket baklyse t. ex.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Härlig med gamla bilar som funkar som de ska!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Som jag sa via SMS: GRATTIS!
Funderar lite på din bränslemängd också. CO låg ju lagom högt på besiktningen nu. Men du kan ju fortfarande ha lite för lite bränslemängd vid belastning/gaspådrag. Det är ju enkelt att prova att vrida upp mängden ett kvarts varv per spridare och se om det blir någon skillnad.
Vore kanske bäst att försöka låna en bredbandslambda av någon och se vad den säger.
Funderar lite på din bränslemängd också. CO låg ju lagom högt på besiktningen nu. Men du kan ju fortfarande ha lite för lite bränslemängd vid belastning/gaspådrag. Det är ju enkelt att prova att vrida upp mängden ett kvarts varv per spridare och se om det blir någon skillnad.
Vore kanske bäst att försöka låna en bredbandslambda av någon och se vad den säger.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag har frågat farsgubben men inte fått något svar... Vore jättekul om han kan/vill följa med!Pehr Johnsson wrote:Såtenäs nästa!!??!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Angående Såtenäs, så har jag lite knöligt att komma ifrån.
Nu till min bil:
Under en längre tid, började redan förra sommaren, så har den misstänt och haft underligheter för sig. I fredags kväll när jag kom ut i garaget för att köra ut Porschen så hände följande. Direkt när jag vred på tändningen så gick bensinpumpen för fullt och varvräknaren slog mellan 0-7000 rpm, då tog jag bort relät för bränslepumpen och provade att slå på tändningen igen, pumpen tyst men under huven hördes ett knattrande/sprakande ljud och varvräknaren slog fortfarande ljudet lokaliserades till fördelaren. Med tändningen fortfarande påslagen tog jag tag i kablarna som gick in i tändmodulen,http:när jag vickade på kablarna blev det ibland tyst i fördelaren. Log av tändningen och tog bort tändmodulen, försökte mig på att öppna den och lyckades till sist och såg då att flera av trådarna var av (kan förstås ha gått av då jag öppnade den). Insåg att jag behövde en ny tändmodul.
Via http://ecat-online.bosch.de/toc/ Där jag skrev in mitt Bosch-nummer som stod på modulen kunde jag se att den ersatts av en nyare variant och den kunde jag se fanns på en massa andra bilar (bl. a. en massa Audisar).
Biltema säljer tändmoduler till lite vanligare bilar som t. ex. Audi, så där fanns en ny tändmodul för mig, Biltemas nummer 53-2600, 199 kr.
Passade perfekt, samma anslutningskontakt och även samma hålbild för fastsättning.
Bilen går betydligt bättre, mycket jämnare.
Men jag tror trots allt att den får för mycket bränsle då den blivit varm, får ta mig en titt på Wurren. (Den är en specialare).
Nu till min bil:
Under en längre tid, började redan förra sommaren, så har den misstänt och haft underligheter för sig. I fredags kväll när jag kom ut i garaget för att köra ut Porschen så hände följande. Direkt när jag vred på tändningen så gick bensinpumpen för fullt och varvräknaren slog mellan 0-7000 rpm, då tog jag bort relät för bränslepumpen och provade att slå på tändningen igen, pumpen tyst men under huven hördes ett knattrande/sprakande ljud och varvräknaren slog fortfarande ljudet lokaliserades till fördelaren. Med tändningen fortfarande påslagen tog jag tag i kablarna som gick in i tändmodulen,http:när jag vickade på kablarna blev det ibland tyst i fördelaren. Log av tändningen och tog bort tändmodulen, försökte mig på att öppna den och lyckades till sist och såg då att flera av trådarna var av (kan förstås ha gått av då jag öppnade den). Insåg att jag behövde en ny tändmodul.
Via http://ecat-online.bosch.de/toc/ Där jag skrev in mitt Bosch-nummer som stod på modulen kunde jag se att den ersatts av en nyare variant och den kunde jag se fanns på en massa andra bilar (bl. a. en massa Audisar).
Biltema säljer tändmoduler till lite vanligare bilar som t. ex. Audi, så där fanns en ny tändmodul för mig, Biltemas nummer 53-2600, 199 kr.
Passade perfekt, samma anslutningskontakt och även samma hålbild för fastsättning.
Bilen går betydligt bättre, mycket jämnare.
Men jag tror trots allt att den får för mycket bränsle då den blivit varm, får ta mig en titt på Wurren. (Den är en specialare).
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu vill vi se lite bilder på bilen...den är ju finare än på länge nu!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Klart du ska me till såtenäs, jag har ju lurat ut min far till träffen
Schysst att kunna shoppa enkelt för en gångs skull, det finns mycket i det tändsystemet som är liiite värre att få tag på. Mer bilder behövs, minst en per sida här i tråden
Schysst att kunna shoppa enkelt för en gångs skull, det finns mycket i det tändsystemet som är liiite värre att få tag på. Mer bilder behövs, minst en per sida här i tråden
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"
Vill bara tala om att årets första provtur är avklarad, i lördags 4/4.
Startade på första försöket trots att den fått stå ute hela vintern, gick lite orent i början men det ordnade sig efter en liten stund då den blivit lite varm. (Batteriet har varit inomhus i garaget, tillsammans med patands 968)
Drog en liten sväng runt byn, svarade bra på gasen och laddet var helt ok.
Men värmefläkten har inte lagat sig över vintern, den lade av sent i höstas och ville fortfarande inte fungera, får väl börja med att kolla säkringar.
Jag har även försökt mig på att laga mina trasiga stolar, så nu ser de lite bättre ut.
Startade på första försöket trots att den fått stå ute hela vintern, gick lite orent i början men det ordnade sig efter en liten stund då den blivit lite varm. (Batteriet har varit inomhus i garaget, tillsammans med patands 968)
Drog en liten sväng runt byn, svarade bra på gasen och laddet var helt ok.
Men värmefläkten har inte lagat sig över vintern, den lade av sent i höstas och ville fortfarande inte fungera, får väl börja med att kolla säkringar.
Jag har även försökt mig på att laga mina trasiga stolar, så nu ser de lite bättre ut.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"
Måste du byta ut fläkten finns två alternativ, jag gjorde det på den fula men enkla vägen (som inte inkluderar ta bort hela instrumentpanelen), att ta ut den ovanifrån. Du kan ju se lite bilder om det blir intressant. Min fläkt hade kärvat ihop helt, gick inte smörja heller.
Hur ska du laga stolarna? Berätta gärna mer. Kul med provture, hade tänkt ta min första vända om några timmar!
Hur ska du laga stolarna? Berätta gärna mer. Kul med provture, hade tänkt ta min första vända om några timmar!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"
Min fläkt funkar inte heller märkte jag igår. Kanske ett släktdrag...Berand wrote:Men värmefläkten har inte lagat sig över vintern, den lade av sent i höstas och ville fortfarande inte fungera, får väl börja med att kolla säkringar.
Tänkte kolla säkringar och även kolla om den går väldigt tungt som Cédrics gjorde. Men jag tror inte min går tungt, den gick ju en stund i vintras innan jag drog ner reglaget.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"
Jag har fusklagat stolarna genom att ta av klädseln och limma (textillim) dit ett starkt tyg på undersidan som håller i hop de delar som spruckit i sär.Cédric wrote:Måste du byta ut fläkten finns två alternativ, jag gjorde det på den fula men enkla vägen (som inte inkluderar ta bort hela instrumentpanelen), att ta ut den ovanifrån. Du kan ju se lite bilder om det blir intressant. Min fläkt hade kärvat ihop helt, gick inte smörja heller.
Hur ska du laga stolarna? Berätta gärna mer. Kul med provture, hade tänkt ta min första vända om några timmar!
Om man inte kollar så noga ser det ganska ok ut.
De bästa vore ju att kunna få tag i hela orginalstolar, halvskinn/svart-vit rutiga.
Upptäckte när jag tagit av klädseln att det så kallade halvskinnet bara var någon slags konstmaterial.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"
Så här blev det, inte perfekt men bättre än tidigare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"
Lite trist att det är vinyl, iaf 30 år senare när den självupplöses . Finns ju en snubbe i tyskland som fixat fram rullar med tyg från orginalfabriken. Var sugen men pengen var inte att leka med. Din inredning ser ju rätt fin ut, skulle behöva göra något liknande för att få ihop en sprucken söm. Tror du man kan få ihop en hel söm i sitsen på liknande vis?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users