Bilen köptes 2006 om jag minns rätt, det var en riktigt sliten bil som jag såg spanade in under en resa till göteborg med patand för att hämta en annan 931a. Den stackars bilen var riktigt sliten och tråkig och skulle troligtvis förbli så tills den dagen den skulle skrotas om jag inte räddade den. Sagt och gjort så åkte jag ner några veckor senare och köpte hem bilen. Jämn kompression och ingen rök verkade ju bra. Försäljaren intygade att maskinen var skapligt frisk. Tanken var att ha en bil med lite mer potential och värde i att slänga ner alla pengar på istäler för min blåa 924a. Väl hemma så radades problemen upp med mycket rök och mycket leakdown. Motorn togs ur och det konstaterades att samtliga övre kolvringar var trasiga. Ingen ide att sura så en renovering påbörjades, en mycket tidskrävande sådan då toppen skulle putsas och bytas styrnignar på. Samtliga "runtomkringdelar" skulle bytas eller snyggas till och slangar skulle bytas, inget fuskjobb var det tänkt. Tillsammans med ett galet jobb på att få bilen fräsch så blev det oerhört tidskrävande och det rimmade inte väl med studierna på KTH och lediga tiden blev knaper. Då beslutades det att köpa en "färdig" 931 s2 motor för att snabbt kunna få ut bilen på gatan, den verkade ha en del trevligheter som ny koppling, nyreonverad turbo osv. Sagt och gjord så stod motorn en dag på en pall i gargaet och nerhissning påbörjades efter byte av lite packningar. Sammanfogandet mellan två helt skillda kabelhärvor och tändsystem blev ett riktigt äventyr som kan skådas i denna långa tråd, dessutom kom flera problem relaterade till tändnign och bränsle. Samt så upptäcktes det problem med turbo, urtrampningslager, sprucket grenrör osv. Men det var min första säsong på bana med 931an och det var svinkul, det blev iaf två banträffar och några konbanor. Målet med bilen är att få den "perfekta" 931an enligt mig. Så orginal som det går samtidigt som rejsnödvändigheter såsom ställbara krängare och skalstol var ett måste. Än så länge tycker jag att det har blivit riktigt bra men det är fortfarande en lång bit kvar. Här nedan listar jag lite vad som gjorts med bilen:
Motor (den som är i bilen:)/växellåda
Från en 931 s2 mao digitalt tändsystem och 8.5 i komp. kabelhärva konverterad för att passa i en s2 bil (krävdes nytt hål i torpedväggen dock då gamla kabelhärvan går paralellt)
Numera större turbo från min s1 motor, 2664 avgashus och det mindre #4 avgashuset.
Fint grenrör från s1 motorn men av s2 design.
Nytt urtrampningslager, lamellen är också nästan ny.
SPAL 12" fläkt för mer plats och bättre flås.
motorblock och en de flesta runtomkringdelar är lackerade/målade/utbytta eller renoverade och den börjar se vettig ut tom, en hel del nya packningar och tätningar och slangar
Renoverad wastegate från gammla, nya packningar och membran, 0.7 bar istället för 0.65 som s2 motorn har orginal.
Hårda motorfästen "fast road" från Vibra Technics
Downpipe omsvetsat med flexrör för att minimera brytningar, simons slutburk bytt till en 2.5" från Apple Racing med uppgraderat styvare fäste.
Nytt expansionskärl.
Nya filter, remmar m.m
Vxlådan standard förutom ny olja från Red Line
Nya kopplingscylindrar.
Framvagn:
Blästrat och lackerat samtliga delar, inkl bromsar och styrning.
Bussningar från superflex
GAZ GAI 2008 Stötdämpare, justerbara i retur.
"Coilover"sats från rallydesign.co.uk med 60N/mm fjädrar.
Nya orginal topplagringar.
Nya hjullager
Stålomspunna bromsslangar från Paragon-products
Nya belägg Hawk HP+
Renoverade OK + huvudcylinder
Nya skivor
Krängingshämmare 28mm justerbar från Weltmeister
Nya spindel/styrleder.
ATE racing blue bromsvätska/RBF600, alternerar
Bakvagn:
Bara delvis blästrat/lackat än så länge tyvärr.
28 mm torsionsstavar från cip1
GAZ stötdämpare, justerbara i komp/retur simultant
22mm justerbar krängare från Weltmeister
Plastbussning runt fjäderarmen från Utzon (tror jag)
Nya bromsskivor
Nya belägg Hawk HP+
Stålomspunna slangar.
Nya lager+hbroms
Kaross:
Motorrum: rengjort,putsat och delvis omlackat vid turbon., framlampornas "skelett" och mekanik omlackerat. Genomgått alla spolarpumpar. Motorhuv rengjord+polerad och klippt diy ny ljudisolering.
Vänster framskärm har jag knackat ut två rejäla bucklor samt slipat och lackat om (ej färdigpolerat än tyvärr). Takluckan hade lacken lossnat på så den är omlackad och har fått ny tätning, även front och nedre fronspoiler är omlackerade, men nytt märke i fronten .
Bilen skulle behöva poleras igen rejält då alla delar är av lite varierande kulör.
Vingen är sedan tidigare ägare en 944 variant. Verkar ge aningens mindre lyft.
I övrigt är utseendet standard.
Fälgar/däck:
Gatfälgar är 15"-6"standard krysseker med gamla 195or på.
Banfälgar är 15"-7" "cookie cutters" med 205/50 15" Michelin PSC
Interiör:
Det behövdes en rejäl uppstädning, mattor är monterade och golvet bakom sätena ommålat.
Ny förarstol, Cobra imola 2 med egenbyggt stolsfäste som sitter i orginal glidskenor.
Egenbyggd mittpanel klädd i vinyl istället för radiogallret, den huserar oljetemp,laddtryck och knackvarning/shiftligth (TurboXS knock lite)
Hastighetsmätaren har fått byta plats med varvräknaren.
Dörrsidorna är delvis uppstyvade med tunn aluminum för att dom höll på att falla sönder, har fina på vinden som ska på i ett senare skede.
I övrigt standard med väl fungerande elbackspeglar, elhissar och strålkastarspolning
Djup räserratt från rally-design.
Shortshift spak från Ideolas garage
Konbana bromma:
http://www.youtube.com/watch?v=-V9a5EHTjIA" onclick="window.open(this.href);return false;
Bankörning Mantorp:
http://www.youtube.com/watch?v=axpbhujt5A4" onclick="window.open(this.href);return false;




Det var en liten snabbrevy på hur tiden varit än så länge, tråden uppdateras då och då med ny info så håll koll om du av någon anledning är intresserad

