944 N/A -1983 | skillz's 2

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

skillz wrote:Nej, han är för dyr och hans plastdelar är tydligen av sämsta kvalite, ingen snygg finish på grejjerna tydligen. Det är iaf vad jag hört. Så jag litar på vännen som sa det.

Finns det andra alternativ? Ingen som kan fixa i t.ex glasfiber?
Jasså... har iof hört många rekommendera honom... men har inte beställt något själv.

"ingen snygg finish" ... var det inte rejs bilen skulle användas till? Bara det är lätt så.... ;)

Klart det finns andra alternativ. www.gt-racing.com har t.ex glasfiber huv för $460.95 eller kolfiber för $710.95... men det är väl knappast billigare än plastis? Speciellt inte med frakten inräknad... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#32 Post by Pär Hylander »

Jag misstänker att med dom svenska tillverkarna så kan man speca lite vad som är viktigt. Är det att det ska vara så lätt som möjligt så så kanske man använder mindre gelcoat och polyester och då blir finishen därefter när det blir fiber ända ut så att säga. Accepterar man lite mer vikt, dvs tjockare laminat så kan nog finishen blir rätt ok. Men det är nog fortfarande ett halvfabrikat.....

Alt i sverige är "dansken". Börge (Christiansen?) i Hasslarp (skåne)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#33 Post by Maxx »

patand wrote:Klart det finns andra alternativ. www.gt-racing.com har t.ex glasfiber huv för $460.95 eller kolfiber för $710.95... men det är väl knappast billigare än plastis? Speciellt inte med frakten inräknad... :roll:
Min bild av GT Racings delar (efter vad jag har läst om dem på olika forum) är att de kräver en del arbete för att passa bra.

Jag tror som Pär att om man pratar med nån av de svenska tillverkarna så kan man nog få en bättre finish ... men jag gissar att priset går upp pga fler arbetstimmar. Som vanligt, man får nog vad man betalar för.

Uppvuxen i en trakt där var och varannan jobbade med att bygga båtar så vet jag att det finns en otrolig kompetens där vad gäller konsten att tillverka saker av armerad plast med hög kvalité och finish.

Om "Plastis" är bra eller dålig har jag ingen aning om, men vad gäller priserna så skulle jag gissa att marknaden inte är särskilt stor och att formarna kostar en hel del att tillverka. Jag har svårt att tro att man kan göra någon större vinst på att gjuta 924/944/968-delar ... :wink:

Kommer jag bara ihåg det så skulle jag kunna fråga runt lite i sommar (när jag är "hemma" på semester) vad olika båtbyggare vill ha för att gjuta motorhuvar och liknande. Ni får påminna mig.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#34 Post by skillz »

Maxx wrote:
patand wrote:Klart det finns andra alternativ. www.gt-racing.com har t.ex glasfiber huv för $460.95 eller kolfiber för $710.95... men det är väl knappast billigare än plastis? Speciellt inte med frakten inräknad... :roll:
Min bild av GT Racings delar (efter vad jag har läst om dem på olika forum) är att de kräver en del arbete för att passa bra.

Jag tror som Pär att om man pratar med nån av de svenska tillverkarna så kan man nog få en bättre finish ... men jag gissar att priset går upp pga fler arbetstimmar. Som vanligt, man får nog vad man betalar för.

Uppvuxen i en trakt där var och varannan jobbade med att bygga båtar så vet jag att det finns en otrolig kompetens där vad gäller konsten att tillverka saker av armerad plast med hög kvalité och finish.

Om "Plastis" är bra eller dålig har jag ingen aning om, men vad gäller priserna så skulle jag gissa att marknaden inte är särskilt stor och att formarna kostar en hel del att tillverka. Jag har svårt att tro att man kan göra någon större vinst på att gjuta 924/944/968-delar ... :wink:

Kommer jag bara ihåg det så skulle jag kunna fråga runt lite i sommar (när jag är "hemma" på semester) vad olika båtbyggare vill ha för att gjuta motorhuvar och liknande. Ni får påminna mig.

Jag skulle kunna få huv, skärmar och front i glasfiber med snygg finish för 10-12k. Och då precis som jag själv vill ha det. Och om jag sedan vill köpa nya efter det så är priset nere på 1 tredjedel av det priset.. Så det kostar inte speciellt mycket.....
Så fort man har 1 huv eller vad som helst gjord i en form så är det hur enkelt som helst att göra resterande på löpande band utan problem..

Har nämligen snackat med x-custom om detta.

patand wrote:
skillz wrote:Nej, han är för dyr och hans plastdelar är tydligen av sämsta kvalite, ingen snygg finish på grejjerna tydligen. Det är iaf vad jag hört. Så jag litar på vännen som sa det.

Finns det andra alternativ? Ingen som kan fixa i t.ex glasfiber?
Jasså... har iof hört många rekommendera honom... men har inte beställt något själv.

"ingen snygg finish" ... var det inte rejs bilen skulle användas till? Bara det är lätt så.... ;)

Klart det finns andra alternativ. www.gt-racing.com har t.ex glasfiber huv för $460.95 eller kolfiber för $710.95... men det är väl knappast billigare än plastis? Speciellt inte med frakten inräknad... :roll:
Rejsbil i all ära. Men det betyder inte att jag vill att bilen ska se ful ut :)
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#35 Post by Pär Hylander »

skillz wrote:Så fort man har 1 huv eller vad som helst gjord i en form så är det hur enkelt som helst att göra resterande på löpande band utan problem..

Har nämligen snackat med x-custom om detta.
Hua, nä det är verkligen inte löpande band, utan 100% hantverk....

Har nämligen jobbat i angränsande bransch några år.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#36 Post by skillz »

Pär Hylander wrote:
skillz wrote:Så fort man har 1 huv eller vad som helst gjord i en form så är det hur enkelt som helst att göra resterande på löpande band utan problem..

Har nämligen snackat med x-custom om detta.
Hua, nä det är verkligen inte löpande band, utan 100% hantverk....

Har nämligen jobbat i angränsande bransch några år.

Nej men på stället jag har frågat så fixar dom det så. :) Alla gör vi olika.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#37 Post by skillz »

Maxx wrote:
skillz wrote:
Nej men på stället jag har frågat så fixar dom det så. :) Alla gör vi olika.
Ok, hur gör de då om de inte gör det för hand?
De gjuter ut former.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#38 Post by Pär Hylander »

skillz wrote:
Maxx wrote: Ok, hur gör de då om de inte gör det för hand?
De gjuter ut former.
Det det beskriver är rent handarbete! Man står och slabbar med plast och fiber. Ivf är det det som lekmän brukar avse när dom skriver "gjuter" (egentligen kallas det att laminera)

Om du istället menar med moderna metoder, typ infusion eller så, så är det forfaramnde vädligt mycket handarbete och vääääldigt långt från ngt som man kan kalla löpande band.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#39 Post by skillz »

Pär Hylander wrote:
skillz wrote: De gjuter ut former.
Det det beskriver är rent handarbete! Man står och slabbar med plast och fiber. Ivf är det det som lekmän brukar avse när dom skriver "gjuter" (egentligen kallas det att laminera)

Om du istället menar med moderna metoder, typ infusion eller så, så är det forfaramnde vädligt mycket handarbete och vääääldigt långt från ngt som man kan kalla löpande band.
Jag säger bara vad dom sa till mig ang detta! :)
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#40 Post by Maxx »

skillz wrote:De gjuter ut former.
Ja? Hur gör man annars? Man gör en form genom att gjuta av t ex motorhuven. En form är inte bara ett par lager med glasfiberamerad plast. Det behövs en hel det förstärkningar med mera för att det ska gå att gjuta i formen sen. Eventuellt kan man behöva göra formen delbar för att kunna få ut den färdiga delen. Finns säkert någon erfaren plastare som kan beskriva mer detaljerat ... :wink: I vilket fall så är det en hel del jobb innan man ens kan börja gjuta kopior av det man har gjort formen efter. Å andra sidan behöver man bara göra den biten en gång.

Men att gjuta delar i formen sen är ett hantverk, hur ska det annars gå till? Det är ju knappast en maskin som gör i ordning formen eller fixar själva plastningen. Så visst, "löpande band" kanske men det är mycket arbete för hand även om man skulle massproducera 944-skärmar i glasfiberarmerad plast.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#41 Post by Bathory »

Har jobbat med plast & glasfiber förr.
Visst är det mkt jobb att ta fram en form men efter det är det lätt att laminera delar i den.
Har jobbat på "löpande band" med laminering & vi gjorde väl 2 - 3 st per dag.
Om man kan kalla det för löpande band så visst.... :P
Funderar lite på att ta upp mina kunskaper igen nu när min Porsche är smälld.
Kanske en ny front??? :roll:

Mvh
Sven

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#42 Post by skillz »

T_nick wrote:Kul att se en så fin 83:a!!! undrar bara va de är för underspoiler du har där bak??:P

Tackar! Den är oerhört fräsch när den är nytvättad faktiskt. För att vara så gammal. Men lacken lär få lida en del sen på banan.



Underspoilern vettefan vad det är för någon. Skall fixa mig en riktig istället så småningom.

Men första prio är bur just nu är bromsar, säkerhet och väghållning. :)


God (h)jul till er alla!
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#43 Post by skillz »

Uppdaterarer med att jag har hunnit blästra alla fälgarna samt lacka dom mattsvarta med massa lager klarlack för glansens skull.
Även beställt en sorts dekor som ska sitta längst ut på fälgkaten som är röd med valfri text.
Blev iaf grymt nöjd med lacken så att få se de med en röd fälgkant borde bara göra helheten mycket snyggare :) blir nog rejsigt..

Även beställt spacers av Jon80 på forumet, så när de är klara så blir det att sätta på fälgarna och beundra skillnaden :)

Har även förstärkt skenorna för sparco-stolarna med att svetsa på adapterplattorna. Så de ska sitta stabilt och kunna röra de fram och tillbaka.

Återstår än så länge en omlackning innuti samt bur. Och även r-däck innan det blir något superseriöst körande på bana.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#44 Post by skillz »

uppdatering från de 2 senaste dagarna.

Bytt till ett optima yellowtop batteri
Satt på de svarta fälgarna, blev grymt snyggt kan jag säga..
Dragit om i stort sett hela elsystemet. Fixat switch för soppapump. Slipat bort massa rester från mattan som låg i förut. Rensat bort ännu mer inredning. Ingen konsoll kvar för cd eller för växelspak/askkopp.
Tagit bort rosten som uppkom mellan övre delens baklucka vid taket.
Byggt om och lagt till switchar för diverse grejjer högre upp.
Tagit bort slavcylinder pga trasiga packningar.
Fixat blinkers som var elknas. Även för elspeglarna.

Ska besikta bilen på tisdag hoppas jag på. Lär gå igenom UA som vanligt hoppas jag.

Även fixat shortshift. Allt detta har jag gjort på egen hand.

Störtbåge av aluminium skall beställas på måndag och då kommer även renoveringssats till slavclindern.
Byte av hydralolja till dot 5.1.
Fixa switch till elfläkten så man kan styra den själv.
Byta thermostat.
Detta skall göras på måndag antagligen. Förutom buren då.
Sätta på en "killswitch" på jordkabeln (antar att den ska sitta där).
Byta framdäck till ett par nya bridgestone potenza.Innan dessa jag har blir blankslitna.
Fixa lysdiodspanel för diverse saker för att kunna felsöka om något går sönder. Dvs om någon lampa slocknar = gått sönder.. Enklast så.
Göra om ett fjäderbensstag från en 200sx så det passar på porschen.
Jobbat hårt i 2 dagar 12h i sträck, nästan (16.00 till 07.00) .

Vill även passa på att tacka Meca Haninge för de underbara priserna de fixar till mig och de vänner som hållt mig sällskap i garaget och hjälpt till. Och även min far för de goda råd och tips han gett mig. If he's impressed, i'm impressed. Den har blivit en riktig racebil nu som är gatgodkänd.

Längtar som F-n tills tisdagen kommer. Vill se hur bilen går efter den ganska brutala förändringen sen förra sommaren då jag lyckades få en 0-100tid på 6.3s.. Förväntar mig en tid på 6s blankt iaf. Växla snabbt kan jag så inge predikan om felaktiga siffror om det tack. Så slipper ni skämma ut er själva ;)
Last edited by skillz on 2006-03-27 21:31:13, edited 1 time in total.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#45 Post by Highway »

låter inte som du ligger på latsidan i alla fall :)

MEN Störtbåge av aluminium skall beställas på måndag,, varför i alu om du får för dig att tävla eller säljer bilen till någon så är en sån bur/båge värdelös för ALU är bannlyst vid tävling, bara ett tips alltså
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]