951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Det är klart han ska köra med den i år
i år ska han ladda 1,5bar o köra ifrån mig ju
En annan börjar ju bli ruskigt sugen på att sätta igång o skruva men jag gick o köpte en bil till sambon som måste göras iordning först
i år ska han ladda 1,5bar o köra ifrån mig ju
En annan börjar ju bli ruskigt sugen på att sätta igång o skruva men jag gick o köpte en bil till sambon som måste göras iordning först
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Jo, det är ju tanken. Den ska vara körduglig till Såtenästräffen i Juni hade jag tänkt.martenheller wrote:Är målet att köra något i år ?
Vore jävligt kul att se den live..
Har fått hem ARP-bultarna från staterna Jag har även fått hjälp att o-ringa blocket, förhoppningsvis blir det ringar i spåren till helgen. Passade också på att demontera den trasiga turbon. Jag har med denna kommit på ett nytt sätt för laddtrycksreglering, max laddtryck låg på 1 bar
Så här står bilen nu och vårkänslorna har redan börjat krypa fram...
/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
bra jobbat
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Det är nära nu...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Tycker du ska skita i turbon o bygga om den till NA
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Tanken slog mig tidigare i kväll, att jag skulle sätta ett lock på avgashuset och strunta i den roterande ljuddämparen... Sen skärpte jag till mig och letade fram en GT42 i gömmorna och funderade en kort stund om denna skulle kunna göra sig i en 951:a...DLS wrote:Tycker du ska skita i turbon o bygga om den till NA
I övrigt har kvällen varit bra. En liten men otroligt korpulent herre dök upp i garaget och efter att jag och Maxx (Sjösgärd) med gemensamma krafter lyckats mota bort ovan nämnda herre från våra kebabtalrikar så lyckades vi sätta honom i arbete med att montera ringar i blocket.
Efter en knapp timmas arbete som även innefattade en Snickers-paus för den korpulente så satt ringarna på plats
Stort tack till "Tjocksmock" a.k.a "Richard den korpulente", de flesta här på 944sverige känner dock denna man som "951 master"
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Va
951master korpulent???
F-n då måste jag vara extremt fet för sist jag såg honom var han ungefär halva min size :s
Kul att det går framåt för dig & jag hoppas att få se dig på såtenäs.
Sven
951master korpulent???
F-n då måste jag vara extremt fet för sist jag såg honom var han ungefär halva min size :s
Kul att det går framåt för dig & jag hoppas att få se dig på såtenäs.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Härligt att det går framåt o att ni hade lite bättre flyt med att montera ringarna än vad jag hade
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Händer det nått här då?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Mjo, har en topplocksbult kvar, måste köpa mer gas för att värma å sen dra bort denna.DLS wrote:Händer det nått här då?
Har fått tag på en ventilbåge för att kunna ta isär toppen, så jag kan göra rent från allt klegg och borra hål för avluftningar.
Men visst börjar det bli dax å sätta fart nu!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Köpa mera gas sa du väl för typ 3 veckor sen också
jalla jalla!
jalla jalla!
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Jaha, då har det blivit dag att tala om vad jag har haft för mig den senaste veckan!
Efter som min gasolbrännare visat sig oduglig när det gäller att värma bort pinnbult till toppen, ringde jag in kavalleriet, det vill säga Richard. Han förklarade att min odugliga gasolvärmare inte blev varm nog, vilket innebar att han dök upp med sin gassvets!
Efter att vi värmt bulten enligt konstens alla regler så hade nu denna fått en ny uppgift i garaget, den tjänstgjorde nu mer som lysrör
Trots att vi nu värmt bulten så pass att eventuell gänglåsning skulle ha släppt så satt den som gjuten Efter att studerat de bultar som suttit bredvid denna i blocket så insåg vi nog att vi hade ett annat problem, det var nämligen rost på gängorna.
Vi dränkte hålet runt bulten med WD40 och packade ihop, dagen därpå åkte jag ner till garaget, bankade på bulten och toppade upp med mer WD40. Detta upprepades de nästkommande 2 dagarna och på dag fyra tog vi mod till oss och satte dit pinnbultsavdragaren, försedd med 120 cm dragskaft. Bulten rörde faktiskt på sig, men var det gängorna som rörde sig, eller vred vi bulten och den var på väg att gå av?
Efter några svettiga minuter kom resultatet:
Så jäkla skönt att få loss bulten!
Under de dagar som WD40 jobbat på egen hand, har jag passat på att få lite annat gjort. Bland annat så har jag schweizeros-borrat toppen med recept av Corleone. Detta för att minska risken för punktkokningar i toppen.
Borrning och gängning utfördes på fri hand, med gott resultat!
Jag han även med att göra rent ventilerna då dessa var ordentligt fulla med klegg, som jag först trodde var från utfällningar av bränslet, men nu mer är vi rätt säkra på att det är gummi/plastslang från turbons insugsrör som smält och smetat fast här och var.
Provade avfettning, bensin, lacknafta och aceton innan jag gav upp och tog fram en skrapa och scotch brite.
Efter att jag fått tillbaka toppen från planing och tvätt så ville jag se att ventilerna var täta, jag fick låna en vakuumsug med manometer av firman som tidigare bearbetat kanalerna i min topp och ventilsäten. Stort tack till Tom´s Motor i Eskilstuna!
Utöver detta har jag även passat på att fräscha upp lite i motorutrymmet, om ärligheten skall fram så var det inte speciellt snyggt med svart kamhus och insug, nu mer blir det lite färggladare när man lyfter på huven
Efter som min gasolbrännare visat sig oduglig när det gäller att värma bort pinnbult till toppen, ringde jag in kavalleriet, det vill säga Richard. Han förklarade att min odugliga gasolvärmare inte blev varm nog, vilket innebar att han dök upp med sin gassvets!
Efter att vi värmt bulten enligt konstens alla regler så hade nu denna fått en ny uppgift i garaget, den tjänstgjorde nu mer som lysrör
Trots att vi nu värmt bulten så pass att eventuell gänglåsning skulle ha släppt så satt den som gjuten Efter att studerat de bultar som suttit bredvid denna i blocket så insåg vi nog att vi hade ett annat problem, det var nämligen rost på gängorna.
Vi dränkte hålet runt bulten med WD40 och packade ihop, dagen därpå åkte jag ner till garaget, bankade på bulten och toppade upp med mer WD40. Detta upprepades de nästkommande 2 dagarna och på dag fyra tog vi mod till oss och satte dit pinnbultsavdragaren, försedd med 120 cm dragskaft. Bulten rörde faktiskt på sig, men var det gängorna som rörde sig, eller vred vi bulten och den var på väg att gå av?
Efter några svettiga minuter kom resultatet:
Så jäkla skönt att få loss bulten!
Under de dagar som WD40 jobbat på egen hand, har jag passat på att få lite annat gjort. Bland annat så har jag schweizeros-borrat toppen med recept av Corleone. Detta för att minska risken för punktkokningar i toppen.
Borrning och gängning utfördes på fri hand, med gott resultat!
Jag han även med att göra rent ventilerna då dessa var ordentligt fulla med klegg, som jag först trodde var från utfällningar av bränslet, men nu mer är vi rätt säkra på att det är gummi/plastslang från turbons insugsrör som smält och smetat fast här och var.
Provade avfettning, bensin, lacknafta och aceton innan jag gav upp och tog fram en skrapa och scotch brite.
Efter att jag fått tillbaka toppen från planing och tvätt så ville jag se att ventilerna var täta, jag fick låna en vakuumsug med manometer av firman som tidigare bearbetat kanalerna i min topp och ventilsäten. Stort tack till Tom´s Motor i Eskilstuna!
Utöver detta har jag även passat på att fräscha upp lite i motorutrymmet, om ärligheten skall fram så var det inte speciellt snyggt med svart kamhus och insug, nu mer blir det lite färggladare när man lyfter på huven
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Det tar sig
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Trevligt! Jobba på, vi vill se den på Såtenäs!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Målet är att ta den ner till Såtenäsmartenheller wrote:Trevligt! Jobba på, vi vill se den på Såtenäs!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users