951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#286 Post by DLS »

Det är klart han ska köra med den i år :)
i år ska han ladda 1,5bar o köra ifrån mig ju :)
En annan börjar ju bli ruskigt sugen på att sätta igång o skruva men jag gick o köpte en bil till sambon som måste göras iordning först :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#287 Post by Erol »

martenheller wrote:Är målet att köra något i år :)?
Vore jävligt kul att se den live..
Jo, det är ju tanken. Den ska vara körduglig till Såtenästräffen i Juni hade jag tänkt.


Har fått hem ARP-bultarna från staterna
uploadfromtaptalk1365626805900.jpg
Jag har även fått hjälp att o-ringa blocket, förhoppningsvis blir det ringar i spåren till helgen.
uploadfromtaptalk1365626914306.jpg
Passade också på att demontera den trasiga turbon. Jag har med denna kommit på ett nytt sätt för laddtrycksreglering, max laddtryck låg på 1 bar :-?
uploadfromtaptalk1365627108613.jpg
uploadfromtaptalk1365627128819.jpg
Så här står bilen nu och vårkänslorna har redan börjat krypa fram...
uploadfromtaptalk1365627370538.jpg

/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#288 Post by DLS »

bra jobbat :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#289 Post by bergodalvana »

Det är nära nu... ;)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#290 Post by DLS »

Tycker du ska skita i turbon o bygga om den till NA ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#291 Post by Erol »

DLS wrote:Tycker du ska skita i turbon o bygga om den till NA ;)
Tanken slog mig tidigare i kväll, att jag skulle sätta ett lock på avgashuset och strunta i den roterande ljuddämparen... Sen skärpte jag till mig och letade fram en GT42 i gömmorna och funderade en kort stund om denna skulle kunna göra sig i en 951:a...

I övrigt har kvällen varit bra. En liten men otroligt korpulent herre dök upp i garaget och efter att jag och Maxx (Sjösgärd) med gemensamma krafter lyckats mota bort ovan nämnda herre från våra kebabtalrikar så lyckades vi sätta honom i arbete med att montera ringar i blocket.

Efter en knapp timmas arbete som även innefattade en Snickers-paus för den korpulente så satt ringarna på plats :grin:

Stort tack till "Tjocksmock" a.k.a "Richard den korpulente", de flesta här på 944sverige känner dock denna man som "951 master"


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#292 Post by Bathory »

Va :shock:
951master korpulent???
F-n då måste jag vara extremt fet för sist jag såg honom var han ungefär halva min size :s

Kul att det går framåt för dig & jag hoppas att få se dig på såtenäs.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#293 Post by DLS »

Härligt att det går framåt o att ni hade lite bättre flyt med att montera ringarna än vad jag hade :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#294 Post by DLS »

Händer det nått här då? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#295 Post by Erol »

DLS wrote:Händer det nått här då? :)
Mjo, har en topplocksbult kvar, måste köpa mer gas för att värma å sen dra bort denna.

Har fått tag på en ventilbåge för att kunna ta isär toppen, så jag kan göra rent från allt klegg och borra hål för avluftningar.

Men visst börjar det bli dax å sätta fart nu!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#296 Post by DLS »

Köpa mera gas sa du väl för typ 3 veckor sen också ;)
jalla jalla!
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#297 Post by Erol »

Jaha, då har det blivit dag att tala om vad jag har haft för mig den senaste veckan!

Efter som min gasolbrännare visat sig oduglig när det gäller att värma bort pinnbult till toppen, ringde jag in kavalleriet, det vill säga Richard. Han förklarade att min odugliga gasolvärmare inte blev varm nog, vilket innebar att han dök upp med sin gassvets!

Image

Efter att vi värmt bulten enligt konstens alla regler så hade nu denna fått en ny uppgift i garaget, den tjänstgjorde nu mer som lysrör :wink:

Image

Trots att vi nu värmt bulten så pass att eventuell gänglåsning skulle ha släppt så satt den som gjuten :roll: Efter att studerat de bultar som suttit bredvid denna i blocket så insåg vi nog att vi hade ett annat problem, det var nämligen rost på gängorna.

Vi dränkte hålet runt bulten med WD40 och packade ihop, dagen därpå åkte jag ner till garaget, bankade på bulten och toppade upp med mer WD40. Detta upprepades de nästkommande 2 dagarna och på dag fyra tog vi mod till oss och satte dit pinnbultsavdragaren, försedd med 120 cm dragskaft. Bulten rörde faktiskt på sig, men var det gängorna som rörde sig, eller vred vi bulten och den var på väg att gå av?

Efter några svettiga minuter kom resultatet:

Image

Så jäkla skönt att få loss bulten!

Under de dagar som WD40 jobbat på egen hand, har jag passat på att få lite annat gjort. Bland annat så har jag schweizeros-borrat toppen med recept av Corleone. Detta för att minska risken för punktkokningar i toppen.

Image

Borrning och gängning utfördes på fri hand, med gott resultat!

Image

Jag han även med att göra rent ventilerna då dessa var ordentligt fulla med klegg, som jag först trodde var från utfällningar av bränslet, men nu mer är vi rätt säkra på att det är gummi/plastslang från turbons insugsrör som smält och smetat fast här och var.

Image

Provade avfettning, bensin, lacknafta och aceton innan jag gav upp och tog fram en skrapa och scotch brite.

Efter att jag fått tillbaka toppen från planing och tvätt så ville jag se att ventilerna var täta, jag fick låna en vakuumsug med manometer av firman som tidigare bearbetat kanalerna i min topp och ventilsäten. Stort tack till Tom´s Motor i Eskilstuna!

Image

Utöver detta har jag även passat på att fräscha upp lite i motorutrymmet, om ärligheten skall fram så var det inte speciellt snyggt med svart kamhus och insug, nu mer blir det lite färggladare när man lyfter på huven :wink:

Image
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#298 Post by DLS »

Det tar sig :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#299 Post by martenheller »

Trevligt! Jobba på, vi vill se den på Såtenäs!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#300 Post by Erol »

martenheller wrote:Trevligt! Jobba på, vi vill se den på Såtenäs!
Målet är att ta den ner till Såtenäs :wink:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users