Jag vill oxå vara med!!!Nahpets wrote:Jag är lost, men en bildgoogling på N-ring ser ju faktiskt ut som Bert Karlsson.
Hur förträffligt är inte detta? En alldeles egen 944 representant som kan hålla administrationen för ett forumbanmöte !
Var anmäler jag mig !
944 S2 -90 | Burbygge pågår
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Hej Karl,
Hur många mil hade bilen gått innan transaxeln haverera.
Hur tedde sig problemet?
Fanns det några vibrationer när du tryckte ner kopplingen eller bara på vissa varv?
Kunde du ta loss transaxeln utan att sänka bakvagnen? om inte vad var problemet?
Har lite föraningar och har valt att satsa på Constantines lager.
Förbereder oxså ett transaxelbyte.
//Claves
Hur många mil hade bilen gått innan transaxeln haverera.
Hur tedde sig problemet?
Fanns det några vibrationer när du tryckte ner kopplingen eller bara på vissa varv?
Kunde du ta loss transaxeln utan att sänka bakvagnen? om inte vad var problemet?
Har lite föraningar och har valt att satsa på Constantines lager.
Förbereder oxså ett transaxelbyte.
//Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Kul att du är igång igen med bilen, vore kul om du hittade ner en sväng till Kalmar/Öland(ev. Växjö) i sommar!
(som av en händelse så har även jag en rasslande transaxel... )
(som av en händelse så har även jag en rasslande transaxel... )
Leksak: Porsche 944 turbo
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Hej Stefan!claves wrote:Hej Karl,
Hur många mil hade bilen gått innan transaxeln haverera.
Hur tedde sig problemet?
Fanns det några vibrationer när du tryckte ner kopplingen eller bara på vissa varv?
Kunde du ta loss transaxeln utan att sänka bakvagnen? om inte vad var problemet?
Har lite föraningar och har valt att satsa på Constantines lager.
Förbereder oxså ett transaxelbyte.
//Claves
Bilen har i dagsläget gått ynka 27300 mil
Problemet började nog för länge sedan, med lite rattel i transaxeln, och lite missljud vid stillastående, som så många av våra bilar har. Det var under lång tid enbart ett kosmetiskt problem, kan bara påstå att jag haft ett "problem" sedan årets påställning och körning. Problemet var mest vibrationer mellan 2300-2800 rpm oavsett växel, främst vid normal belastning, alltså inte fjuttkörning eller fullgas. Kändes som att transmissionen "låste upp" och släppte när man tryckte ner kopplingen. I mitt fall var det det främsta lagret som gick, kanske annorlunda om något annat lager går. Även om jag tror att belastningen är värst på just det lagret.
Bakvagnen måste ner för att genomföra transaxel-ut-operationen. Min sänkte jag enbart ca 15-20 cm, då kan man dra ur transaxeln. Inga konstigheter dock, jag har gjort det innan, så det var 3 timmar från billyft till transaxel vid sidan av bilen utan att stressa.
Jag är inte helt övertygad om att de lager jag köpt är bäst, men jag skulle kunna tänka mig att göra om arbetet.
Material denna gång kostar mig omkring 600 kr. Ingen stor förlust.
Funkar det under detta året för utvärdering så är det ok känner jag.
Constantines lager ser riktigt trevliga ut!
I vilket fall tror jag det iaf i mitt fall är vettigare att renovera nuvarande än att byta den.
Lycka till med arbetet!
Din har väl inte gått så långt alls?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Ja, det är kul som tusan!Nilsson wrote:Kul att du är igång igen med bilen, vore kul om du hittade ner en sväng till Kalmar/Öland(ev. Växjö) i sommar!
(som av en händelse så har även jag en rasslande transaxel... )
Tyvärr känns Kalmar/Öland lite avlägset denna sommar, ev. får vi besök därifrån, men det är nog snart dags att åka och se så det ligger kvar!
Jag tror det är rätt många som har rasslande/missljudande transaxlar på dessa bilar, och fler lär det bli nu när dom blir "mindre nya"!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Igår fick jag hjälp av en god vän med att trycka ur lager/lagerhållare och axel ur transaxelröret.
Inte helt lätt, dom sitter rätt bra. Vi använde ett rör som var ID ca 33 mm och YD ca 42 mm.
Gick bra, men tog lite tid.
Lagerhållarnas nitar borrades bort och lagerhållarna delades.
Resultat: 1 lager har upphört att existera, 1 lager trillade isär när vi plockade ner, 1 lager var lite glapp och ett var ok.
Fick hjälp av "Franzén" på rejsa.nu med att svarva till delrinbussningar som passade som handsken i de lager jag köpt och på själva transaxeln.
Lagerhållarna skruvades ihop med A2 M3x20 (spårskalle) och A2 M3 låsmutter. Funkade perfekt för ändamålet. Rekommenderas om någon gör operationen.
Lite bilder finns, ska ta och lägga upp dom.
Om frugan åker bort ikväll så blir det till att börja trycka i grejorna i röret igen.
Mål: Köra tystare bil med r-däck till helgen.
Lyckas jag med målet så skall en bankörning bokas in asap. Liiite sugen på det nu...
Inte helt lätt, dom sitter rätt bra. Vi använde ett rör som var ID ca 33 mm och YD ca 42 mm.
Gick bra, men tog lite tid.
Lagerhållarnas nitar borrades bort och lagerhållarna delades.
Resultat: 1 lager har upphört att existera, 1 lager trillade isär när vi plockade ner, 1 lager var lite glapp och ett var ok.
Fick hjälp av "Franzén" på rejsa.nu med att svarva till delrinbussningar som passade som handsken i de lager jag köpt och på själva transaxeln.
Lagerhållarna skruvades ihop med A2 M3x20 (spårskalle) och A2 M3 låsmutter. Funkade perfekt för ändamålet. Rekommenderas om någon gör operationen.
Lite bilder finns, ska ta och lägga upp dom.
Om frugan åker bort ikväll så blir det till att börja trycka i grejorna i röret igen.
Mål: Köra tystare bil med r-däck till helgen.
Lyckas jag med målet så skall en bankörning bokas in asap. Liiite sugen på det nu...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Bra jobbat som vanligt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Så, lite steg framåt.
Inte helt lätt det här, behöver tillverkas lite "verktyg" så saker hamnar på rätt plats utan att slå på fel ställen på lagrena.
I detta nu är två lager återmonterade, två skall nog kunna monteras imorgon.
Använder mig av litiumfett för att få i axeln lite lättare.
Delrinbussningarna jag fick fram med hjälp av "Franzén" på rejsa passade perfekt!
Inte helt lätt det här, behöver tillverkas lite "verktyg" så saker hamnar på rätt plats utan att slå på fel ställen på lagrena.
I detta nu är två lager återmonterade, två skall nog kunna monteras imorgon.
Använder mig av litiumfett för att få i axeln lite lättare.
Delrinbussningarna jag fick fram med hjälp av "Franzén" på rejsa passade perfekt!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Det saknas lite prylar i bakvagnen just nu....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Gratulerar!Karl Birgander wrote:Haha, ringen jag talar om är i konturen lik ett grishuvud och ligger lite söder om Köln!
Tack för lyckönskningarna, kul att snart ha lite mer kulor över för bilen, siktar på bur asap...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Tack Maxx!
Då är lagren på plats igen och skåran under röret är tejpat med silvertejp.
Städade även upp i garaget så det är rent o alla verktyg på sin plats när man ska börja återmontera.
Sedan var det dags att bege sig hem för att gå ut och äta med frun.
Ikväll blir det Iron Maiden på Ullevi, men på lördag skall det nog bli lite gjort.
Då får frugan se till att hjälpa till också!
Då är lagren på plats igen och skåran under röret är tejpat med silvertejp.
Städade även upp i garaget så det är rent o alla verktyg på sin plats när man ska börja återmontera.
Sedan var det dags att bege sig hem för att gå ut och äta med frun.
Ikväll blir det Iron Maiden på Ullevi, men på lördag skall det nog bli lite gjort.
Då får frugan se till att hjälpa till också!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Transaxelrenovering*
Ahhh... Bil åter ihopmonterad och fungerar som sig bör!
Blev en liten tur ut på Hönö igårkväll när bilen var färdig.
Blev inte så mycket gjort i lördags, man var lite trött efter Maiden...
Frugan fick iaf bytt växellådsolja då jag kört på biltemaolja för att skölja ur skräp.
Var inte mycket skräp i lådan, men nu är det iaf prima castrololja i den.
Men igår var jag var jag i garaget medans frun bakade, blev mycket gjort, med ett par mindre bakslag i form av:
Tappade en alubit i ansiktet = nästan blåtira (förlorade det setet, men vann matchen)
Skruven som håller "signalkabeln" på startmotorn gick av, blev tvungen att löda fast skruven.
Rasslet i axeln är borta.
Oljudet vid ca 2500 rpm är borta.
Dags att se på vilken bankörning man skall boka in sig på!
Blev en liten tur ut på Hönö igårkväll när bilen var färdig.
Blev inte så mycket gjort i lördags, man var lite trött efter Maiden...
Frugan fick iaf bytt växellådsolja då jag kört på biltemaolja för att skölja ur skräp.
Var inte mycket skräp i lådan, men nu är det iaf prima castrololja i den.
Men igår var jag var jag i garaget medans frun bakade, blev mycket gjort, med ett par mindre bakslag i form av:
Tappade en alubit i ansiktet = nästan blåtira (förlorade det setet, men vann matchen)
Skruven som håller "signalkabeln" på startmotorn gick av, blev tvungen att löda fast skruven.
Rasslet i axeln är borta.
Oljudet vid ca 2500 rpm är borta.
Dags att se på vilken bankörning man skall boka in sig på!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Lagad, bankörning letas*
Visst är det skönt med framgångar ibland!
Boka in G-åsen i augusti med PCS, för din 944 går väl å knö in classic? Ska tydligen vara en riktigt trevlig klass att köra i. Har inte provat än. Jag å carro ska troligtvis boka in oss på den körningen
Boka in G-åsen i augusti med PCS, för din 944 går väl å knö in classic? Ska tydligen vara en riktigt trevlig klass att köra i. Har inte provat än. Jag å carro ska troligtvis boka in oss på den körningen
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Lagad, bankörning letas*
Ja, nog tusan är det skönt!
Är nog sugen på att köra innan augusti...
Sen är jag f.n. inte betalande medlem till PCS och jag behöver byta klubb för att få ut licensen och så även frugan. Medlemspengen går till SVKG iår.
Får se vad som finns under de kommande veckorna.
Kanske skulle ta och byta över boendeparkering så man kan bruksa den lite också...
Är nog sugen på att köra innan augusti...
Sen är jag f.n. inte betalande medlem till PCS och jag behöver byta klubb för att få ut licensen och så även frugan. Medlemspengen går till SVKG iår.
Får se vad som finns under de kommande veckorna.
Kanske skulle ta och byta över boendeparkering så man kan bruksa den lite också...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 -90 *Lagad, bankörning letas*
Klassik gruppen är kanon Få bilar och minimalt med prestige som tyvärr är vanligare i övriga grupper
Who is online
Users browsing this forum: No registered users