944 -85B | "Miami Vice"
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2005-10-17 14:18:58
- Contact:
944 -85B | "Miami Vice"
Hej.
Nu är det dags att jag lägger upp en liten tråd om min lilla röda som köptes för ca en månad sedan.
Kört rätt mycket MC på bana, men kroppen börjar bli lite sliten efter diverse marksyningar så kändes det som det var dags för rullator.
Kommer försöka hålla den standard med några små undantag, fast det kommer nog spåra ur som allt annat.
Just nu är det lite Miami Vice över bilen med tröskel breddare och breda Fuch fälgar.
Bilen är som sagt en 85b, importerad från Tyskland -99. 4 ägare i Sverige.
Den har rullat typ 18000 mil (tror den har rullat betydligt mer).
Att det blev just denna bil berodde på att den har 40%diffbroms orginal (Och den funkar). Vilket kommer vara bra vid ban och slalom körningar som bilen kommer användas till.
Det finns lite att göra på bilen, den är ju inte direkt ny.
Nya däck till nästa sessong är ett måste.
Passaserar dörren behöver ett nytt dörrhandtag.
Nya motorkuddar. Jag har ju skrivigt om sådana i ett annat forum.
kommer även uppdatera bromsarna. Får se om man kan klämma in Brembo med 300mm skivor i 15" fälgarna.
Har skaffat en skalstol (Ej FIA godkänd) byter väl mot FIA OK någon gång om det behövs.
4 punkts bälte ska införskaffas oxå.
Får nog ta och gå igenom motorn snart.
Ställa hjulvinklarna till lite mer banvänligt.
Sedan kommer nog massa saker under tiden men det får ni reda på vad det lider.
Nu är det dags att jag lägger upp en liten tråd om min lilla röda som köptes för ca en månad sedan.
Kört rätt mycket MC på bana, men kroppen börjar bli lite sliten efter diverse marksyningar så kändes det som det var dags för rullator.
Kommer försöka hålla den standard med några små undantag, fast det kommer nog spåra ur som allt annat.
Just nu är det lite Miami Vice över bilen med tröskel breddare och breda Fuch fälgar.
Bilen är som sagt en 85b, importerad från Tyskland -99. 4 ägare i Sverige.
Den har rullat typ 18000 mil (tror den har rullat betydligt mer).
Att det blev just denna bil berodde på att den har 40%diffbroms orginal (Och den funkar). Vilket kommer vara bra vid ban och slalom körningar som bilen kommer användas till.
Det finns lite att göra på bilen, den är ju inte direkt ny.
Nya däck till nästa sessong är ett måste.
Passaserar dörren behöver ett nytt dörrhandtag.
Nya motorkuddar. Jag har ju skrivigt om sådana i ett annat forum.
kommer även uppdatera bromsarna. Får se om man kan klämma in Brembo med 300mm skivor i 15" fälgarna.
Har skaffat en skalstol (Ej FIA godkänd) byter väl mot FIA OK någon gång om det behövs.
4 punkts bälte ska införskaffas oxå.
Får nog ta och gå igenom motorn snart.
Ställa hjulvinklarna till lite mer banvänligt.
Sedan kommer nog massa saker under tiden men det får ni reda på vad det lider.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kul kul!
Miami Vice stuket är inte alls fel! 


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Gissar att man ska vara i rätt ålder för att tycka att Miami Vice-stuk är snyggt ...patand wrote:Kul kul!Miami Vice stuket är inte alls fel!


>Hasse: Har du några ljusa bilder där man ser fuchsfälgarna bättre? Bilen ser snygg ut.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2005-10-17 14:18:58
- Contact:
Tänkte bara uppdatera vad som hänt sedan senast.
Stolen har kommit på plats med ett hemsnickrat rostfritt stolsunderede tog två försök. Näsan hamnade lite för nära rutan första gången.
6-punktsbälte beställt kommer nästa vecka.
Jag behöver ett dörrhandtag till passagerardörren så om någon har ett så byter jag det gärna mot ett par Linn'e eller några Selma.
Ska fixa ett par ljusare bilder till er.
Mvh Hasse
Stolen har kommit på plats med ett hemsnickrat rostfritt stolsunderede tog två försök. Näsan hamnade lite för nära rutan första gången.
6-punktsbälte beställt kommer nästa vecka.
Jag behöver ett dörrhandtag till passagerardörren så om någon har ett så byter jag det gärna mot ett par Linn'e eller några Selma.
Ska fixa ett par ljusare bilder till er.
Mvh Hasse
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2005-10-17 14:18:58
- Contact:
Stolen jag köpte var en Sparco av okänd modell (ser ut som en EVO) som ej är FIA godkänd. Byts när jag får råd, Skall först spendera lite pengar på nya R-däck.
Jag har inte skaffat bur ännu. Så jag tänkte jag skulle ta och skruva ett rör mellan C-stolparna, tänkte att man kan utnyttja bältes infästingen i stolpen.
/ Hasse
Jag har inte skaffat bur ännu. Så jag tänkte jag skulle ta och skruva ett rör mellan C-stolparna, tänkte att man kan utnyttja bältes infästingen i stolpen.
/ Hasse
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Att ha 4, 5 eller 6 punkts bälte i kombination med en skalstol utan att ha bur eller båge kan vara en mycket dålig idé om man (hemska tanke) skulle slå runt med bilen!Hassestålben wrote:Jag har inte skaffat bur ännu. Så jag tänkte jag skulle ta och skruva ett rör mellan C-stolparna, tänkte att man kan utnyttja bältes infästingen i stolpen.
/ Hasse
Angående infästningen utan bur så kolla om du inte kan fästa med genomgående bult och "FIA" plattor i bagagerumsgolvet. 924 är detta inget problem på, men har hört att tanken på 944 kan vara ivägen, vet dock inte om det gäller alla 944 modeller eller om det bara är -85/2 och senare.
Lycka till hursomhelst!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Vad gäller det där med att det skulle vara dåligt med annat än 3-punktsbälte utan bur/båge är inte riktigt sant.
Det som händer när man har 3-punktsbälte är att man flyger som en vante (förhållandevis) i sidled och in i rutan/kupén och fram och tillbaka. Har man tur slipper man bli mosad av taket om/när det kommer farandes men det finns inget som visar att så är fallet. Sitter man i vägen så spelar det ingen roll vilket bälte man har, det blir riktigt illa i vilket fall.
Problemet är att det verkar vara allmänt att man "missar" taket om man åker 3-punktsbälte men det är inte sant. Däremot så slipper man åka in i sidan om man har ett bälte med fler infästningspunkter (skålad stol hjälper till med) och undviker således allvarliga skador som uppkommer när detta sker.
Givetvis är det mycket lämpligt att i vilket fall montera båge/bur för att undvika takinträngning.
Men jag håller med om att man ska ha som målsättning att gå hela vägen men att utesluta det ena pga att det skulle vara farligare än det andra håller jag inte med om.
Vill inte vara för mycket Messerschmidt men jag råkar jobba med airbags så jag vet hur det brukar funka.
Mvh Gustav
Det som händer när man har 3-punktsbälte är att man flyger som en vante (förhållandevis) i sidled och in i rutan/kupén och fram och tillbaka. Har man tur slipper man bli mosad av taket om/när det kommer farandes men det finns inget som visar att så är fallet. Sitter man i vägen så spelar det ingen roll vilket bälte man har, det blir riktigt illa i vilket fall.
Problemet är att det verkar vara allmänt att man "missar" taket om man åker 3-punktsbälte men det är inte sant. Däremot så slipper man åka in i sidan om man har ett bälte med fler infästningspunkter (skålad stol hjälper till med) och undviker således allvarliga skador som uppkommer när detta sker.
Givetvis är det mycket lämpligt att i vilket fall montera båge/bur för att undvika takinträngning.
Men jag håller med om att man ska ha som målsättning att gå hela vägen men att utesluta det ena pga att det skulle vara farligare än det andra håller jag inte med om.
Vill inte vara för mycket Messerschmidt men jag råkar jobba med airbags så jag vet hur det brukar funka.
Mvh Gustav
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2005-10-17 14:18:58
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2005-10-17 14:18:58
- Contact:
Dax för en uppdatering.
Lite har hänt sedan sist.
6 punktsbälte har monterats i.
Kjolarna har monterats bort och bytt ägare.
R-däck är beställda (Toyo R888 215/50-15, hoppas jag får dom snart jag ska på en bankörning med jobbet på Gelleråsen den 7 maj. Premiär med min egen bil, har snyltat på en kompis bilar förut. Har ju kört en hel del på MC, så jag hittar runt iallafall.
Bromskylning ska monteras. (Gjorda av Daniel E, tack Daniel)
Byggt om motorkuddarna, bättre och enklare än den jag skrev om i ett annat forum. (Ska uppdatera den tråden snart).
Prov körde idag, kul och halt, en kombination av tung gasfot, kassa däck och duggregn.
Lite har hänt sedan sist.
6 punktsbälte har monterats i.
Kjolarna har monterats bort och bytt ägare.
R-däck är beställda (Toyo R888 215/50-15, hoppas jag får dom snart jag ska på en bankörning med jobbet på Gelleråsen den 7 maj. Premiär med min egen bil, har snyltat på en kompis bilar förut. Har ju kört en hel del på MC, så jag hittar runt iallafall.
Bromskylning ska monteras. (Gjorda av Daniel E, tack Daniel)
Byggt om motorkuddarna, bättre och enklare än den jag skrev om i ett annat forum. (Ska uppdatera den tråden snart).
Prov körde idag, kul och halt, en kombination av tung gasfot, kassa däck och duggregn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Ser najs ut!
Förklara gärna vad du gjorde med mottorkuddarna.
Förklara gärna vad du gjorde med mottorkuddarna.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2005-10-17 14:18:58
- Contact:
Så här ser biten som jag har satt mellan den avkapade gamla Porsche kudden och Volvo Taxi kudden.
Taxi kudden skruvas i plåten.
Orginal kudden får anpassas så den passar på översidan av plåten.
Kapas 11mm från undersidan och smalnas av ca 3mm på varje sida så den blir 40mm typ.
Jag sätter in en bild hur det ser ut imorgon.
Taxi kudden skruvas i plåten.
Orginal kudden får anpassas så den passar på översidan av plåten.
Kapas 11mm från undersidan och smalnas av ca 3mm på varje sida så den blir 40mm typ.
Jag sätter in en bild hur det ser ut imorgon.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2005-10-17 14:18:58
- Contact:
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Ser mycker najs ut Hasse
Bättre utan kjolarna än med. Lättare dessutom. Måste varit underhållande att köra med de gamla däcken när det var blött ute
Snygg bryggbild. Hur passar du i stolen med nya bältena? Har du plats för en hjälm, eller du kanske inte har taklucka?


// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det var kul att träffas och snacka lite skit igår Hasse!
Men blev ju lite besviken att man inte fick se Porschen...
Hoppas handtaget kommer till god nytta.
Har du förresten hunnit kolla om du hade några muttrar liggandes till mig?



Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users