944 N/A -88 | emm´s
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
944 N/A -88 | emm´s
Så har det då äntligen hänt, funderat i två år på att skaffa en sommarbil, kraven har varit en svart coupé, en bil som inte många har, rolig att köra och inte allt för trött, samt humana omkostnader (eftersom jag är fullständigt oteknisk...)
Har som många, alltid haft förkärlek till 911, och då skulle det vara en 993, dessvärre kostar dom en del, men hittade genom det intresset hit, och tanken på en 944 väcktes (mjo, måste erkänna att även jag varit skeptiskt till 944/924 serien), och efter mycket läsande här bestämde jag mig slutligen för en 944 N/A, tittade på två bilar och köpte den tredje.
Min bil är en -88, väldigt standard, förutom fälgarna som Tolli gissade på var 993 orginal cup fälgar, förra ägaren importerade den själv från en "porsche-icke-auktoriserad-återförsäljare" och har full dokumentation (fick med servicebok och en hel pärm full med kvitton/servicepapper från porschecenter i Tyskland) vilket gladde mig oerhört. Värt att nämnas i det hela var att 10 dagar efter jag blivit pappa för första gången, köpte jag denna bil, och hela min familj tyckte jag var fullständigt galen, hur kunde jag som just blivit pappa, köpa en bil för flera hundra tusen
Fick olja och filter samt en bränsleslang bytat, köpte en nyckelring med Porsche-emblem och gav mig iväg till mobilia-träffen i Malmö för att träffa likasinniga (jag hade ett oljud i motorn som jag tänkte fråga om, fick till svars av Claves att detta inte lät bra och skulle definitivt kollas upp, vilket resulterade i att vattenpumpen hade gett upp hoppet).
Problem:
Givetvis den beryktade vattenpumpen som jag bytade 14 dagar efter att jag köpt bilen, samt att jag började transpirera som en flodhäst då porschen gav ifrån sig enorma kolsvarta röksignaler efter sig (visade sig att killen som bytat olja och filter slängt i 0.8 liter för mycket...
Stötdämpare bak behöver bytas misstänker jag, men efter tömning av olja, och ny vattenpump installerad, går bilen riktigt bra
Jobbigt:
Att människor omkring mig har fått för sig att jag vunnit på lotto, försäkringspremier och detta tjatande om audibilar...
Trevligt:
Var gång jag kör i en rondell eller skarpa kurvor samt alla dedikerade människor på detta forum, utan er hade jag aldrig hittat till denna fantastiskt roliga bil, tack för att ni finns!
Har som många, alltid haft förkärlek till 911, och då skulle det vara en 993, dessvärre kostar dom en del, men hittade genom det intresset hit, och tanken på en 944 väcktes (mjo, måste erkänna att även jag varit skeptiskt till 944/924 serien), och efter mycket läsande här bestämde jag mig slutligen för en 944 N/A, tittade på två bilar och köpte den tredje.
Min bil är en -88, väldigt standard, förutom fälgarna som Tolli gissade på var 993 orginal cup fälgar, förra ägaren importerade den själv från en "porsche-icke-auktoriserad-återförsäljare" och har full dokumentation (fick med servicebok och en hel pärm full med kvitton/servicepapper från porschecenter i Tyskland) vilket gladde mig oerhört. Värt att nämnas i det hela var att 10 dagar efter jag blivit pappa för första gången, köpte jag denna bil, och hela min familj tyckte jag var fullständigt galen, hur kunde jag som just blivit pappa, köpa en bil för flera hundra tusen
Fick olja och filter samt en bränsleslang bytat, köpte en nyckelring med Porsche-emblem och gav mig iväg till mobilia-träffen i Malmö för att träffa likasinniga (jag hade ett oljud i motorn som jag tänkte fråga om, fick till svars av Claves att detta inte lät bra och skulle definitivt kollas upp, vilket resulterade i att vattenpumpen hade gett upp hoppet).
Problem:
Givetvis den beryktade vattenpumpen som jag bytade 14 dagar efter att jag köpt bilen, samt att jag började transpirera som en flodhäst då porschen gav ifrån sig enorma kolsvarta röksignaler efter sig (visade sig att killen som bytat olja och filter slängt i 0.8 liter för mycket...
Stötdämpare bak behöver bytas misstänker jag, men efter tömning av olja, och ny vattenpump installerad, går bilen riktigt bra
Jobbigt:
Att människor omkring mig har fått för sig att jag vunnit på lotto, försäkringspremier och detta tjatande om audibilar...
Trevligt:
Var gång jag kör i en rondell eller skarpa kurvor samt alla dedikerade människor på detta forum, utan er hade jag aldrig hittat till denna fantastiskt roliga bil, tack för att ni finns!
Last edited by emm on 2006-04-18 08:59:29, edited 2 times in total.
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Kononfin bil!!!
Inte för att förstöra för dig men av bilderna att dömma så är det nog dags att byta bakdämparna.
Kolla på http://www.utzon.se, kostar inte så mycket, men kan vara lite bök att byta.
Jag gillar fälgarna, har inte sett sådana på en 944 förut
Inte för att förstöra för dig men av bilderna att dömma så är det nog dags att byta bakdämparna.
Kolla på http://www.utzon.se, kostar inte så mycket, men kan vara lite bök att byta.
Jag gillar fälgarna, har inte sett sådana på en 944 förut
PCS#8968
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Jo jag såg det, ville bara bekräfta din misstankeemm wrote:Tack!
mjo jag vet detta ang dämparna, skrev så i beskrivningen med
Men glöm det och njut av det allra sista av säsongen,
jag ställde av bilen idag , har inte tillräckligt med tid för att köra så mycket nu.
Får väl ställa på den igen över en helg om vädret håller i sig.
PCS#8968
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Nu trampar jag väll i klaveret men.... Hur kan du se att dämparna är slut ???Indischrot wrote:Kononfin bil!!!
Inte för att förstöra för dig men av bilderna att dömma så är det nog dags att byta bakdämparna.
Kolla på http://www.utzon.se, kostar inte så mycket, men kan vara lite bök att byta.
Jag gillar fälgarna, har inte sett sådana på en 944 förut
Det krävs inte mycket kraft för att trycka ihop bakre dämparna.
Ställbara gula Koni trycker man ihop helt och vrider för hand för att ställa om dämpningen.
De är förövrigt mycket lätta att byta! Bilen är väll sänkt bak!
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Nejdå det gör du säkert inte, kanske är jag som gör det.Bosse wrote:
Nu trampar jag väll i klaveret men.... Hur kan du se att dämparna är slut ???
Det krävs inte mycket kraft för att trycka ihop bakre dämparna.
Ställbara gula Koni trycker man ihop helt och vrider för hand för att ställa om dämpningen.
De är förövrigt mycket lätta att byta! Bilen är väll sänkt bak!
Bosse
Jag har sett några vänners 944:or med kassa bakdämpare som har hängt ner väldans därbak.
Tyckte emm's bil gjorde det på bilderna och när han nämnde att de nog var slut så la jag bara ihop två och två.
Men precis som du säger så av bilderna att döma skulle den lika gärna kunna vara sänkt bak.
Men varför sänka bak och inte fram...
PCS#8968
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Hrm fråga... om tar och vaggar bilen bak med händerna så verkar dämparna trots allt vara ok... dom dämpar tillbaka som dom ska, tfrågan är bara om man kan "ställa in" ridehighten på något sätt bak, säljaren nämnde ingenting om sänkning bak... iofs frågade jag inte heller utan antog att dämparna bak var kassa.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Se tidigare länk för att justera höjden bak.
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4684
Bosse
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4684
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Fick åka 996 idag, satans bil till att gå (kört 964 och 993 tidigare), men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, fantastisk fin bil, men det kändes knasigt att se mobiltelefonlur och navigation i en sådan typ av bil (ungefär lika knasigt som jag tycker det är att köpa automat i samma typ av bil).
Som tur är vi alla olika. Det som däremot var kul att se och höra (förutom när spjällen öppnade sig när man varvade ut den ) var killens entusiasm över sin bil, han älskade den verkligen...
Trodde ett snabbt tag att det skulle bli trist att sätta sig i min egen, men det blev mer som att komma hem efter en utlandsresa som man gillade, borta bra men hemma bäst (undrar om jag kommer tycker likadant om jag får testa en GT3´a...)
Angående bakdämparna så mår dom bra, däremot fram...
Som tur är vi alla olika. Det som däremot var kul att se och höra (förutom när spjällen öppnade sig när man varvade ut den ) var killens entusiasm över sin bil, han älskade den verkligen...
Trodde ett snabbt tag att det skulle bli trist att sätta sig i min egen, men det blev mer som att komma hem efter en utlandsresa som man gillade, borta bra men hemma bäst (undrar om jag kommer tycker likadant om jag får testa en GT3´a...)
Angående bakdämparna så mår dom bra, däremot fram...
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Vad händer...
mjo, motorkuddar ska monteras nästa helg (det skakar så mycket i höger sida, så ljusbilden skakar upp och ner från högerlyktan) däremot känner jag inga vibrationer på vänster sida... alls. Beror väl mest på att tyngden ligger väl på höger sida, så den säckar väl ihopa först?
Har en stilla undran, som ni gärna får komma med förslag om. Mina bromsok är lackade röda (amatörjobb) och detta ska göras om, men funderar skarpt på att lacka dom gula, är det FÖR porrigt med gult, eller ska jag hålla mig till det röda?
Finns det förresten överhuvudtaget värmebeständig färg som är gul? EDIT* svar ja!
mjo, motorkuddar ska monteras nästa helg (det skakar så mycket i höger sida, så ljusbilden skakar upp och ner från högerlyktan) däremot känner jag inga vibrationer på vänster sida... alls. Beror väl mest på att tyngden ligger väl på höger sida, så den säckar väl ihopa först?
Har en stilla undran, som ni gärna får komma med förslag om. Mina bromsok är lackade röda (amatörjobb) och detta ska göras om, men funderar skarpt på att lacka dom gula, är det FÖR porrigt med gult, eller ska jag hålla mig till det röda?
Finns det förresten överhuvudtaget värmebeständig färg som är gul? EDIT* svar ja!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Fredag kväll o flickvännen har åkt till min mamma för att spendera natten där, själv är jag kvar på firman för att "pilla" med bilen!
Bromsarna är nu nerplockade för grundlig rengöring och lackering i gult, kommer kännas skönt att allt är på banan när det är rengjort samt iordning, systemet luftas imorgon (dock ej av mig).
Fasiken jag känner mig som en riktig tekniker nu...
Bromsarna är nu nerplockade för grundlig rengöring och lackering i gult, kommer kännas skönt att allt är på banan när det är rengjort samt iordning, systemet luftas imorgon (dock ej av mig).
Fasiken jag känner mig som en riktig tekniker nu...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Kan bara rapportera att rengöra bromsok var satans tråkigt, samt att färgen jag köpte fick man lägga på åtskilliga lager för att det skulle täcka, efter 6 lager tröttnade jag och kontaktade en färgfirma som rekomenderade en annan lack som penslades på... nästa gång kommer dom pulverlackas... men det blev bra med gult iaf
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Turbo spoiler lackad och ska monteras i veckan, äntligen =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Besiktigad idag med blankt papper, otroligt egentligen för en 17 år gammal bil
Slipper man köra till bilprovningen i vår!
Slipper man köra till bilprovningen i vår!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Grattis!emm wrote:Besiktigad idag med blankt papper, otroligt egentligen för en 17 år gammal bil
Slipper man köra till bilprovningen i vår!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: B_2