944 Turbo -90 | "The Bandit"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#676 Post by martenheller »

Ska bli skoj att se bilen imorgon!! :#944burn:
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#677 Post by tkgb »

Har ju haft samma problem som du med högt lambdavärde vid 2500 varv ibland :(

Det brukar bli värre om man har lite vassare kam,känner igen fenomenet med att bilen gärna vill "tjoffa"
lite vid jämn gas runt 2500 varv vilket brukar ge lite ojämna avgasvärden.

Har ingen direkt lösning på det,men vad har du för lamdavärde med bortkopplad lamdasond?
Är det tex uppåt 16 17 så kan sonden ha svårt att justera ner till korrekta 14.7
Jag tycker det brukar bli lite bättre om lamdavärdet är så nära 14.7 eller lite lägre om möjlig även med bortkopplad sond.

Grattis till avklarad besiktningen förresten :#cheers:

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#678 Post by DLS »

martenheller wrote:Ska bli skoj att se bilen imorgon!! :#944burn:

Tack, ska bli kul att se din med :)
Hoppas på bra väder imorgon.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#679 Post by DLS »

tkgb wrote:Har ju haft samma problem som du med högt lambdavärde vid 2500 varv ibland :(

Det brukar bli värre om man har lite vassare kam,känner igen fenomenet med att bilen gärna vill "tjoffa"
lite vid jämn gas runt 2500 varv vilket brukar ge lite ojämna avgasvärden.

Har ingen direkt lösning på det,men vad har du för lamdavärde med bortkopplad lamdasond?
Är det tex uppåt 16 17 så kan sonden ha svårt att justera ner till korrekta 14.7
Jag tycker det brukar bli lite bättre om lamdavärdet är så nära 14.7 eller lite lägre om möjlig även med bortkopplad sond.

Grattis till avklarad besiktningen förresten :#cheers:
Tack :)

Ja jag ska felsöka lite, ska testa o byta biltema sonden mot en original bosch istället, tydligen kan biltema sonder ge ut lite konstiga spänningar o min har ju suttit i nått år nu.
Tror som du att nya kammen kanske svårar till det lite vid 2500rpm men även mina 1240cc spridare gör det nog inte lätt att reglera.

Ett alternativ jag har är att låta min bredbandslambda simulera smalbandslambda åt dme, då kan jag ställa in själv i zeitronixen att den ska feta på lite mera.

Men vi får se, börjar med byte av sond som sagt :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#680 Post by DLS »

Dagens åkning på såtenäs med tillhörande piruett gav verkligen blodad tand :)
Bilen gick skitbra motormässigt, riktigt nöjd med karaktären o då ladda jag bara 0,8bar :)
Nu blir det att se över bromsar samt någe behöver göras åt den mjuka bakvagnen.
Sen är det frågan om man inte ska satsa på en uppsättning fälgar o r-däck i typ storlek 17" i framtiden så man slipper nöta skärmkant så mycket :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#681 Post by Erol »

Ser ingen film från helgen... :|
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#682 Post by DLS »

Har inte haft tid att redigera nån film, har haft fullt upp att hjälpa min far att snickra men ska försöka få ihop nått snart.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#683 Post by DLS »

Tänkte uppdatera med lite bilder från min lagning av grenrörs läckaget
Så här såg det ut på insidan av dom 2 mitt rören, det läckte friskt mellan rör o fläns när det vart varmt.
Spricka i grenrör.jpg
La på ny fog på utsidan med inconel tillsatsmaterial
Nysvetsad.jpg
Fick köpa nytt värmebandage o linda om då det gamla bara smulades sönder, biltema var inte mycke o ha :evil: .
25mmx15m värmebandage räcker inte riktigt till till hela grenrören så jag skarva med lite riktigt värmebandage från jobbet, dock mycke tjockare o otympligare att jobba med.
Nylindade grenrör.jpg
Har beställt hålborrade zimmerman skivor från ebay som är på väg hem, vart lite billigare än att köpa från utzon :)
Får väl se om snålheten bedrar visheten :roll:

Är även lite sugen på att byta mina lucas 1240cc spridare mot bosch/siemens 875cc spridare då dom har så mycke bättre sprut bild, dock vet jag inte om dom kommer räcka till riktigt + vet inte om dom lirar med original dme då bosch spridarna är hög ohms dvs 12ohm mot min som jag har nu som är låg ohms med motstånd till.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#684 Post by tkgb »

Riktigt seriöst att svetsa med inconel tillsatsmatrial det är ju inget man brukar ha hemma på hyllan direkt.

Kul att porsche tillverkade grenrören i ett sånt exklusivt matrial som inconel istället för nån gammal gjutjärnslimpa :)
Tyvärr blir det väl lite sprödare med tiden och spricker lätt.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#685 Post by DLS »

tkgb wrote:Riktigt seriöst att svetsa med inconel tillsatsmatrial det är ju inget man brukar ha hemma på hyllan direkt.

Kul att porsche tillverkade grenrören i ett sånt exklusivt matrial som inconel istället för nån gammal gjutjärnslimpa :)
Tyvärr blir det väl lite sprödare med tiden och spricker lätt.
Jag kan väl inte riktigt ta åt mig äran för svetsningen då jag får överlåta all tigsvetsning till en kompis då vi inte har nån tigsvets på jobbet än men vi har ett väl utrustad förråd av svetspinnar på vårat jobb och som tur var så hade vi för inconel / incoloy 800 serien så jag knacka bara bort höljet på ett par pinnar :)

Har alltid hört att grenröret ska vara i inconel men nån på rennlist gjorde nån undersökning av grenröret o kom fram till att det var incoloy 800 serien.

Jo det är ju fint att dom satsat på exklusiva material men desto svårare att laga när dom går sönder :roll:

Ja precis våra gamla grenrör börjar bli rätt gamla o dom har lätt för att spricka med tiden då.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#686 Post by DLS »

Idag dök mina nya zimmerman skivor upp med DHL, beställde o betalade i lördags så rätt snabb leverans :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#687 Post by DLS »

Är även sugen på att skaffa ett par M/T Et Street Radial däck till 16" utifall man får för sig att testa nått rakt fram åka ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#688 Post by DLS »

En liten film från när jag kör med min bil på såtenäs :)
http://vimeo.com/70330836

Kom ihåg att trycka på HD knappen i högra hörnet för bästa bild :)
Last edited by DLS on 2013-07-15 17:29:35, edited 1 time in total.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#689 Post by Peedster »

Snyggt!

1,29?

Hade inte Erol resultatlistan och skulle lägga upp den?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#690 Post by Erol »

Peedster wrote:Snyggt!

1,29?

Hade inte Erol resultatlistan och skulle lägga upp den?

/Peter
Jo, jag har den. Men Rikard han före, finns i Såtenästråden.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users