944 - Vinterpulkan!!!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

944 - Vinterpulkan!!!

#1 Post by matsen »

Attans sa jag när jag körde ifrån Södertälje med en ny 944 under stjärten. Det var ju väldigt länge man kunde hålla sig borta från dessa…
Men denna gång är det en vardagspulka. En ganska risig, obesiktigad 944 av -88 års modell. Urriven inredning, extremt dåliga rostlagningar, mera rost och en växellåda som låter som en slipsten som slipar en kniv på alla växlar (Dåliga lager i lådan???). Ljudet försvinner när jag kopplar ur.

När jag sedan kom hem förstod jag att när säljaren skrev: - gula koni. Menade han HELT nya justerbara sportdämpare (gula koni) från en turbo i bak. Helt nya fjäderben från Koni med Konidämpare och helt ny sänkfjädrar i fram. Dessa sitter i aluminium-bärarmar från turbon med nya spindlar. Även drivaxlarna var relativt nya. Således fick jag en väghållnings-chock. Chocken släppte inte när jag hittade påsen med stålomspunna bromsslangar från utzon. Känns som om det ligger en del pengar bara där.

Så mitt mål är att få tag på lite inredning. Fixa dubbade däck till Fusch fälgarna. Fixa till den så pass att jag kan ha mitt firmanamn på den utan att skämmas, slänga dit ett takräcke och ett par feta offpiste-lagg och glida runt i Åre.

Största problemet är att jag vill ha den vit. Fast den är blå. Någon som är sugen på att lacka? Annars tänkte jag kanske försöka mig på att foiliera bilen själv. Vet inte alls hur det blir då jag aldrig gjort det men materialet stannar nog på 3-4000.

Jag har en "Grand Plan" för bilen som innefattar breddning osv, osv. Men på grund av mitt nyss strandade projekt tänker jag mig detta stegvis. 1. Körbar med ok inredning. 2. Måste ändra färg (åtgärda rost). 3. Fixa allt jag inte fixat. 4. Påbörja nästa steg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#2 Post by matsen »

Skickar med en önskelista jag vill köpa:
Slutrör på avgassystemet som inte är sönderrostat.
Vänsterssidas fläktgaller är urkapat(?). Nya inredningen. Någon som har?
Handsfacket.Nya inredningen.
Matta till framförallt sidorna i kofferten.
Eventuellt framsäten. Helst komplett med baksätet.
Baksäte komplett 944!
2 bälten till baksätet. (kanske kan man få dit två trepunktsbälten från i fram? Original är det väl bara midjebälte???)
Rattnavsförlängare. Någon som har en specialgjord variant?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#3 Post by fälgen »

Kul med en vinterbil Mats! Du har ju riktig vinter dessutom :D

Men vad har hänt med trösklarna? Jösses.. Ska bli spännande att se hur du menar med stenskottsskydd.

Jag har eventuellt lite delar du behöver, utblåset (Edit: menar fläktgaller) och ett handskfack tex. om du inte hittar det närmare. (Säg till om du vill byta bort baklysena som ligger i bilen)
Last edited by fälgen on 2015-10-28 22:38:32, edited 1 time in total.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#4 Post by matsen »

Nån som vet vad detta är?
Vill ju gärna se att d e en motorvärmare men liknar ingen jag sett. Från kontakten i fronten följer man den bubbliga "slangen" in till denna röda historia. Hmm.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#5 Post by matsen »

Får ej in bild nu. Kommer sen.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#6 Post by balansaxel »

Jag har en defa motorvärmaresats till 944 som inte tillverkas längre i fint skick, lite använd om du är intresserad.

/Magnus
073-2801510
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#7 Post by matsen »

Tror faktiskt det är en motorvärmare som sitter där. Typ en som inte går in i blocket utan värmer upp vatten via slangarna. Eller? Från kontakten går den bubbliga ledningen till den röda saker.

Ingen som har baksäte till 944?
Och en mattsats?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#8 Post by matsen »

Nu bor bilen i Åre. Den svingade min fru upp från Valdemarsvik via möten i Norrköping, Eskilstuna och Västerås.
I mina ögon en ynnest. I hennes ögon en nervös resa med ett ständigt öga på telefonens batteristapel (och ett på tempmätaren på min inrådan. Den verkar gå lite varm när man står i bilkö).
Men hon är en trooper min fru. Tycker nog innerst inne det är kul med gamla bilar i allmänhet och gamla porschar i synnerhet. Vilken fru åker annars 978km med en obesiktigad nyinköpt porsche utan inredning full med reservdelar?

Själv har jag bara kört bilen till jobbet fram och tillbaka. Jag ska sätta tänderna i den i mitten av denna vecka för att göra den klar för besiktning. Det är det första målet. Det som slår en är ju hur GRYM väghållning den har. Den är stenhård och klonkar lika mycket som en hästenssäng på en heltäckningsmatta. Du känner när du kör över ett gruskort. Riktigt roligt. Det ska bli kul att se när jag lyfter upp bilen. Har väl lyckats göra någon rivstart och känslan är ovanligt diff-lik. Tänk om det skulle vara så att bilen berikats med diff… Den som läser får veta. Har jag det lär det väl inte gå rakt många meter i vinter : )

Som sagt, mål i närtid:
1. Byta bromsslangar till de stålomspunna som hängde med (fick nerslag på en på besiktningen men byter nog alla när man ändå pillar på bromsarna).
2. Spänna handbromsen och hoppas det räcker för besiktningen.
3. Besiktiga.
Samtidigt försöker jag hitta inredningsdelarna jag behöver.
Förresten - Någon som vet om en 968 inredning passar bolt on???
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#9 Post by patand »

matsen wrote:Nu bor bilen i Åre. Den svingade min fru upp från Valdemarsvik via möten i Norrköping, Eskilstuna och Västerås.
I mina ögon en ynnest. I hennes ögon en nervös resa med ett ständigt öga på telefonens batteristapel (och ett på tempmätaren på min inrådan. Den verkar gå lite varm när man står i bilkö).
Men hon är en trooper min fru. Tycker nog innerst inne det är kul med gamla bilar i allmänhet och gamla porschar i synnerhet. Vilken fru åker annars 978km med en obesiktigad nyinköpt porsche utan inredning full med reservdelar?
:#pray: :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#10 Post by matsen »

Ikväll stal jag lite mek tid. Men bilen stal tillbaka den tiden med råge vill jag påstå.
Jag tänkte byta ut mina bromsrör som går ut mot fjäderbenen. det ligger ett par fina stålomspunna till en 924 som jag tänkte skulle passa. När jag tittar på allt börjar jag misstänka att bilen varit nedsänkt på havets botten. Allt som inte är galvat är sönderrostat. Så du ska ju inte tro att det gick o få loss det där röret!!! Dessvärre måste det lösas då dom påpekade att det var dåligt på besiktningen. Dessvärre, eller bättre kanske när allt kommer omkring, så petade jag lite på sopparöret som går där. Skrap, skrap - dusch, sa det. Både turen och returen sprang läck bara jag petade på dom!!! Hrmmmphf. Så nu måste jag byta sopparör också. Ibland är det två steg fram och ett tillbaka när man mekar.
Annars hann jag modifiera dörrsidorna, sätta dig sidorna i bak, kolla runt lite allmänt och framför allt byta tändstift. Bilen gick knappt ut till garaget (bättre dit än hem dock) så det var skönt att det bara var att byta stift. Sen spann han som en katt. Jag hann och kolla med PC om vad nya tändkablar kostade. 3006 pix. Hoppsan Kerstin sa jag och la på. Att byta rotor gick inte löst utan då fick man med hela paketet och halva motorn för 1300 pix. Det sa jag också nej till. Känns billigt att det bara var stiften som var slut.

Mer info kommer.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#11 Post by matsen »

Vad tycks? Helgerån eller ascoolt eller bara superfån : )
Saab V4 tak"box". Återstår bara hur jag ska modifiera fästet. Men kan Jon Olsson bulta fast hans första takbox i en Lambo kan väl jag bulta fast mitt…
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#12 Post by QV_ »

På cabben gick också bränsleröret av strax framför bakaxeln.

Jag har 10mm kopparrör och 8mm kopparrör som ersättning
Jag har inte bytt hela längden utan "bara" c:a 90% ...
När jag skarvade 10mm högtrycksledning så använde jag klämringskopplingar i mässing till tvättstället.

Nya bränsleslangar i gummi tar man inte ifån PC utan man tar en slanggrossist som gör nya på beställning (jag pyntade 300 för mina 5 slangar).

Till hela bilen räcker nog 10 meter bromsrör.

/Jan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#13 Post by patand »

matsen wrote:Vad tycks? Helgerån eller ascoolt eller bara superfån : )
Saab V4 tak"box". Återstår bara hur jag ska modifiera fästet. Men kan Jon Olsson bulta fast hans första takbox i en Lambo kan väl jag bulta fast mitt…
Jag säger: go for it! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#14 Post by matsen »

Uppdatering.
Nya stålomspunna Matt Lewis bromsslangar ditsatta. Satt som om djävulen själv hade satt dit dom. Bromsrör utbytta bägge sidor fram. Kvar är nu att lufta systemet. Svårt att göra själv men jag tjatar på på frugan tills hon ger sig. Sopparören ditmonterade. Kofångaren bak har fått igenspacklade hål efter borttagning av gummilisten. Tycker det ser cleant ut utan. Mitt första tappra försök att stripa bilen började med den bortmonterade kofångaren. SJUUUUUUKT vad svårt det var : (
Undrar lite hur detta ska sluta. Som ett skrynkligt lakan i botten på tvättkorgen? Nåja. Efter att ha gjort om det en gång blev det skapligt. Målet är nu nerskruvat till att vara jättefin på 5 meters håll : )
Lösningen blev att jag fick skarva folien. Klara helt enkelt inte av alla olika lutningar. Sen har jag kapat bort hela den rostiga plåten bakom nummerskylten och tillverkat en ny. DET blev iallafall exat som jag hade tänkt. Nyfikna kommer få biler, jag lovar. Mina 225/45/17 samt 245/40/17 dubbdäck är nu på och sitter som en smäck. Såg på nummret att det tydligen var 996 fälgar. Sitter lagom i bak men är lite för långt in fram. Men det får gå. Annars har jag pillat med en del småpill också. Fick just veta att min resa neråt landet blir av nästa vecka så då blir det en del upphämtande av delar. Just ja - Har fixat med fastsättningen av mitt takräcke också. Det gick åt 7 stycken bott (!!!). Borrade visst genom en lutande plåt någonstans där inne. Bild på det kommer när taket är vitt och takräcket ska dit igen. I närtid står alltså: lufta bromsarna, stripa, köööööööööör
Har problem men en okomplett baklåsmekanism. Har en motordriven variant. Någon som har reservdelar till den? Knäpper till när jag trycker på knappen så motorn kanske funkar men det mest uppenbara är att jag bara har en stålstång ut till själva låste. Detta vore TOPPEN om någon hade. Hörs snart :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#15 Post by patand »

Kul att det går framåt Mats! :)

Angående luftning, skaffa en bromsluftare på Biltema så grejar du det enkelt själv och det blir oftast även bättre än med den gamla "pumpa på bromsen" metoden. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users