Cup2:orna behöver inte lika mycket värmning innan de börjar betta i jämförelse med Cup1. Det är stor skillnad i styvhet på stommarna och Cup2 påminner i den bemärkelsen om R888:or. Cup2 är betydligt bättre vid vardagskörning med bättre ljudnivå, kallgrepp och i regn. Cup2-däcken har bra livslängd!Dea wrote:Hur upplevde du Cup2orna innan dom blev för varma?
Har dom samma bra sidostabilitet/hårda stomme som Cup1?
Bytte från Cup1 till R888 härom året med tycker inte alls om dom, alldeles för mjuk stomme för min smak
996 turbo -03 Svarta monstret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Vi ska kolla i helgen när vi byter skivor och se om vi kan hitta felet.Dea wrote:Var det nått som rasade och orsakade att inte höger framhjul greppar?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Blev lite stressmeckande för att få ihop bilen tills årets sista körning som var Sportvagnssällskapet i Jönköpings höstslalom.
Det fel som gjorde att bilen inte ville svänga åt vänster hittades på en gång och det var en mutter till bärarmen på höger sida som lossat. När vi sedan bytte bromsskivor fram såg vi att en kabel till slitagevarnaren hade blivit skadad och det var inget fel på beläggen som befarats så inget av åtgärderna blev särskilt dyrt eller tidskrävande!
Slalomen låg på samma ställe som vårslalomen, på en stor asfaltsplan tillhörande ett åkeri. I våras lyckades jag vinna tävlingen och var tippad som en av favoriterna. Men det höll inte ända hem, tyvärr hade jag tidstillägg i två av åken och trots att jag hade snabbaste åket så blev jag tvåa, slagen av en av de super seven-kopiorna som har visat sig svårslagna vid tidigare tävlingar. Som vanligt var det en salig blandning bilar men för ovanlighetens skull dominerade Porscharna i antal denna gången. Här fanns allt från en 356:a till 997 GT3. 2 stycken 944 turbos fanns med, en av dem tillhörande Per Huzell som äntligen fått sin nya motor ihopsatt efter ett långt uppehåll och det var extra kul att se.
Nu väntar montering av bakre toe-stag och en ny stol. Ev ska även hjulinställning göras och sedan ställs bilen av under vintern.
Rikard
Det fel som gjorde att bilen inte ville svänga åt vänster hittades på en gång och det var en mutter till bärarmen på höger sida som lossat. När vi sedan bytte bromsskivor fram såg vi att en kabel till slitagevarnaren hade blivit skadad och det var inget fel på beläggen som befarats så inget av åtgärderna blev särskilt dyrt eller tidskrävande!
Slalomen låg på samma ställe som vårslalomen, på en stor asfaltsplan tillhörande ett åkeri. I våras lyckades jag vinna tävlingen och var tippad som en av favoriterna. Men det höll inte ända hem, tyvärr hade jag tidstillägg i två av åken och trots att jag hade snabbaste åket så blev jag tvåa, slagen av en av de super seven-kopiorna som har visat sig svårslagna vid tidigare tävlingar. Som vanligt var det en salig blandning bilar men för ovanlighetens skull dominerade Porscharna i antal denna gången. Här fanns allt från en 356:a till 997 GT3. 2 stycken 944 turbos fanns med, en av dem tillhörande Per Huzell som äntligen fått sin nya motor ihopsatt efter ett långt uppehåll och det var extra kul att se.
Nu väntar montering av bakre toe-stag och en ny stol. Ev ska även hjulinställning göras och sedan ställs bilen av under vintern.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- S2-Poster
- Posts: 300
- Joined: 2013-06-03 12:41:03
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- Location: Alingsås
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Vad blir det för varvtider på kullen då? 57-58 tider?
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
En 58-tid borde gå att få till med fräscha däck.chrix wrote:Vad blir det för varvtider på kullen då? 57-58 tider?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Skönt att det blev billiga åtgärder!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Bilen har fått vila i garaget utan åtgärd i vinter men nu måste vi snart sätta igång då bilen planeras att användas i Påsk som i år infaller redan i mitten av mars.
Jag har velat fram och tillbaka angående valet av stötdämpare. Ställbart eller inte? Vilket fabrikat?
Hade precis bestämt mig för ett Bilstein PSS-10 och skjutit inköpet på obestämd framtid då jag inte har råd just nu när jag fick ett mycket bra erbjudande på ett H/R RSS Club-sport kit som jag inte kunde tacka nej till.
Nu velar jag ändå när jag inte kan bestämma vilken hårdhet jag vill ha på fjädrarna!
Originalfälgarna som jag skulle använda till gatdäcken kommer det att bli R-däck på då jag köpte utgående Michelin Cup 1 billigt.
Efter montering av stol, dämpare och bakre toe-stag ska bilen in på hjulinställning.
Tid för service och bromsvätskebyte är bokat hos Rennsport i Göteborg då de har ett mycket gott rykte.
Längtar tills i mars!
Rikard
Jag har velat fram och tillbaka angående valet av stötdämpare. Ställbart eller inte? Vilket fabrikat?
Hade precis bestämt mig för ett Bilstein PSS-10 och skjutit inköpet på obestämd framtid då jag inte har råd just nu när jag fick ett mycket bra erbjudande på ett H/R RSS Club-sport kit som jag inte kunde tacka nej till.
Nu velar jag ändå när jag inte kan bestämma vilken hårdhet jag vill ha på fjädrarna!
Originalfälgarna som jag skulle använda till gatdäcken kommer det att bli R-däck på då jag köpte utgående Michelin Cup 1 billigt.
Efter montering av stol, dämpare och bakre toe-stag ska bilen in på hjulinställning.
Tid för service och bromsvätskebyte är bokat hos Rennsport i Göteborg då de har ett mycket gott rykte.
Längtar tills i mars!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Racefälgarna åtminstone grovtvättade då jag ska köra på r-däck under tiden jag byter däck på gatfälgarna och så har mina nya dämpare kommit. Stort tack till Bilmodecenter för bra bemötande med kunnig personal och dessutom har de mycket bra priser för PCS-medlemmar. Blir nog fler köp där framöver. Imorgon plockar jag ut bilen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Då var bilen tvättad och med race-fälgarna. Nästa helg blir det polering och vaxning!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 779
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Grymt!!!
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Jag har tyckt att min bil gått hyfsat bra Nu visar det sig att det fattas dryga 2 hekto laddtryck! Grenröret är nästan helt av vid anslutningen till den högra turbon så den har inte laddat mycket.
Först ska vi se om det går att svetsa ihop det trasiga röret men ifall det inte går har jag köpt två begagnade original grenrör på Ebay.
Ska bli spännande att se hur bilen går efter att ha fixat detta
Rikard
Först ska vi se om det går att svetsa ihop det trasiga röret men ifall det inte går har jag köpt två begagnade original grenrör på Ebay.
Ska bli spännande att se hur bilen går efter att ha fixat detta
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Som vanligt strular det! Det ena grenröret jag köpte från England hittades inte när de skulle sända det och det som kom fram var skadat och passade inte. Jag har därför bara bytt det ena så länge. Tråkigt då detta innebär onödigt merarbete och ökade kostnader.
Efter att ha granskat läckaget så tror vi inte att detta är enda orsaken till lågt laddtryck utan ytterligare felsökning krävs.
Bilen står nu på verkstad och kommer att få nya stötdämpare, bromsskivor bak och toe-stag bak. Sedan väntar hjulinställning i nästa vecka men om allt går som det ska denna gången så kommer bilen att bli klar lagom tills säsongens första slalomtävling.
Rikard
Efter att ha granskat läckaget så tror vi inte att detta är enda orsaken till lågt laddtryck utan ytterligare felsökning krävs.
Bilen står nu på verkstad och kommer att få nya stötdämpare, bromsskivor bak och toe-stag bak. Sedan väntar hjulinställning i nästa vecka men om allt går som det ska denna gången så kommer bilen att bli klar lagom tills säsongens första slalomtävling.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Strulet fortsätter!
De nya framdämparna passade inte alls ihop med mina Tarett topplagringar så jag trodde att vi kunde sätta tillbaks original topplagringar så länge. Till det behövdes några saker som skulle tillvaratas från originaldämparna men eftersom jag inte har dem kvar fanns inte prylarna. Porsche hade inga hemma i Sverige och har en veckas leveranstid till Sverige.
Alternativet var att köpa fjäderhattar (vet ej om det är rätt benämning, de heter top spring perch på Engelska). Problemet här var att inga av de firmor jag kontaktade har sådana för fjädrar med 70 mm. innerdiameter itället för de 60 mm. som är vanligt. De enda jag hittade på nätet fanns i USA
RIDÅ
Sedan gick det upp ett ljus och jag åkte till en kompis som äger en mekanisk verkstad och vi gjorde en gemensam enkel skiss på hur det skulle se ut. efter några ändringar blev det så här:
Fick göra dem i stål istället för aluminium men det får duga så länge - SUPERNÖJD! STORT TACK TILL FRANZÉNS MEKANISKA VERKSTAD
Nu kör vi!
De nya framdämparna passade inte alls ihop med mina Tarett topplagringar så jag trodde att vi kunde sätta tillbaks original topplagringar så länge. Till det behövdes några saker som skulle tillvaratas från originaldämparna men eftersom jag inte har dem kvar fanns inte prylarna. Porsche hade inga hemma i Sverige och har en veckas leveranstid till Sverige.
Alternativet var att köpa fjäderhattar (vet ej om det är rätt benämning, de heter top spring perch på Engelska). Problemet här var att inga av de firmor jag kontaktade har sådana för fjädrar med 70 mm. innerdiameter itället för de 60 mm. som är vanligt. De enda jag hittade på nätet fanns i USA
RIDÅ
Sedan gick det upp ett ljus och jag åkte till en kompis som äger en mekanisk verkstad och vi gjorde en gemensam enkel skiss på hur det skulle se ut. efter några ändringar blev det så här:
Fick göra dem i stål istället för aluminium men det får duga så länge - SUPERNÖJD! STORT TACK TILL FRANZÉNS MEKANISKA VERKSTAD
Nu kör vi!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 996 turbo -03 Svarta monstret
Nu har bilen varit på en mycket behövlig hjulinställning efter stötdämparbytet. Bilen som tidigare varit ganska nervös har nu fått tillbaks den stabilitet som fanns när jag köpte den och bilen har blivit märkbart hårdare, mer precis och snabbare i reaktionerna. Detta utan att bilen blivit stötig och obekväm att åka i.
Tror att jag på sikt vill ha den något hårdare bak men det får bli nästa år. Fredrik Jansson på FEKE Engineering har några dämpkurvor som troligtvis blir mera lämpliga för bankörning.
Nu återstår montering av stol, inköp av nya framdäck till race-fälgarna och ytterligare polering på framskärmarna då de fick lite repor när vi jobbade med stötdämparna fram. Sedan är det bara ut å GAAAAAAASSSSSAAAA Banpremiär blir den 12 maj på Åke Nybergs förarkurs på Kinnekulle.
Slalompremiär blir det på lördag.
Stort tack till Sven som monterat stötdämparna
Rikard
Tror att jag på sikt vill ha den något hårdare bak men det får bli nästa år. Fredrik Jansson på FEKE Engineering har några dämpkurvor som troligtvis blir mera lämpliga för bankörning.
Nu återstår montering av stol, inköp av nya framdäck till race-fälgarna och ytterligare polering på framskärmarna då de fick lite repor när vi jobbade med stötdämparna fram. Sedan är det bara ut å GAAAAAAASSSSSAAAA Banpremiär blir den 12 maj på Åke Nybergs förarkurs på Kinnekulle.
Slalompremiär blir det på lördag.
Stort tack till Sven som monterat stötdämparna
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Who is online
Users browsing this forum: No registered users