Igår och ikväll har jag kollat på toe-vinklarna. Det var petigare än vad jag föreställt mig. Försöker förklara hur jag gjort så får ni gärna ha synpunkter.
Började med att kapa till två plankor och borrade hål som precis passar pallbockarna.
En framför och en bakom och sen fiskelina mellan. Fiskelinorna sitter på samma avstånd på båda plankorna.
Sen mätte jag upp så att avståndet mellan centrum på framhjulen till linan är samma på varje sida och även samma avstånd på båda sidorna bak. Då förutsätter jag att linorna är parallella med varandra och raka längs med bilen.
Efter det är det "bara" att mäta avståndet till linan på bakre respektive främre delen av fälgen, och sen räkna ut vinkeln.
Instruktionsboken säger 10'+-5'. Jag tolkar det som minutgrader, vilket blir 0.1667+-0.083 grader.
Diametern på fälgen där jag mäter är 414mm, så skillnaden jag mäter ska vara 414 x sin(0.1667)=1.2mm.
Däcken sitter långt innanför skärmarna, så det är svårt att hålla en rätskiva mot och mäta längre bort.
För att försäkra mig om att åtminstone få toe in på båda sidorna mätte jag in 1.5mm, vilket blir ca 0.2 grader.
Bak visade det sig tyvärr vara lite toe out, men det får vara tills jag byter dämpare och ställer höjden.
Provkörningen visade att ratten står snett och att bilen gärna spårar när man bromsar. Till nästa försök ska jag läsa på lite bättre, ställa upp bilen på något så det är lättare att komma åt och använda någon form av glidplattor under däcken.