944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#151 Post by fälgen »

patand wrote:Ratten närmare är receptet enligt mig iaf (183cm). :-)
Ska testa att knycka ratten ifrån turbon, den är rätt djup och den som sitter i den här är platt. Annars finns det väl distanser eller längre rattnav.

Ikväll monterades dörrsidor och högtalare.
Inte så snyggt lappat med plasten, men det är tätt.
Image
Image
Börjar se ok ut invändigt, har beställt ny växelspaksdamsk också.
Image

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#152 Post by Bathory »

Blir jäkligt snyggt det där.
Gött jobbat :#pray:
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#153 Post by fälgen »

Tack Sven!

Idag la jag en halvtimma på att börja installera stereon. Många kablar, men det är inte alla av dem som behövs.
Image

Förutom högtalarkablarna som var klippta verkar alla andra kablar intakta.

Skulle däremot behöva hjälp med vad de två strömkablarna är till för. En blå/röd och en tunn gul/röd, båda ger 12V när nyckeln är i. Om den blå/röda är till stereon, vad är då den tunna till? Fanns det någon funktion i originalstereon som behövde den? Enligt elschemat går den vidare till klockan. Har den bara med belysning att göra?
Edit: när jag tänker efter borde det väl vara så att den tunna är konstant spänning (mätte kanske inte det) för stereons minne. Verkar ju vettigt att den är ihopkopplad med klockan som också har konstant spänning.
Image
Image

Behöver köpa en ISO-kontakt och en antennkontakt, sen tror jag allt finns.
Last edited by fälgen on 2015-10-28 22:43:34, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#154 Post by fälgen »

Så här ofta har jag aldrig uppdaterat förut, även om kvällens uppdatering är rätt värdelös så fortsätter jag.

Det var som jag skrev i förra inlägget med strömkablarna, ikväll testades stereon och det verkar funka. Har monterat bakhögtalarna och dragit nya kablar. Det återsår lite jobb för jag orkade inte dra dem ovanför pedalerna och runt alla säkringar så här sent på kvällen.

Det gick att montera högtalarna utan att ta bort sidopanelerna helt, men det var väldigt trångt.

Image

Vet inte om jag skrivit det innan, men jag har råkat rensa bort några kablar i högerdörren som är till elstyrningen av backspegeln, tror även det är värme i den för det är många kablar. De var klippta innan så jag har nog trott de var till larmet eller det eftermonterade centrallåset. Så mittkonsollen med mera måste bort igen för att dra nya kablar och då ska stereon monteras ordentligt samtidigt.

Det satt bara en högtalare (den till höger) i bilen, den är bytt (mot sådana till vänster) bak och andra blaupunkt fram.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#155 Post by fälgen »

Efter några kvällars uppehåll var det dags för ett pass i garaget igen. Stereon funkar bra nu, men antennen är värdelös. Det beror antingen på att antennen är borttagen och sladden slutar rakt ut i vänsterskärmen, eller så är antennen i framrutan inkopplad och då behövs en antennförstärkare. Ska kolla på det när mittkonsollen är borta nästa gång.

Idag har jag monterat en ny växelspaksdamsk inköpt på eBay. Runt 250kr inkl frakt är billigt jämfört med original, den här var lite tunnare men med bra passform. Har smörjt in den efter bilden och det blev riktigt bra.
Image
Image

Sen var det dags för hjulinställning. Kände direkt att det var fel kväll för att lista ut hur det ska kunna mätas ordentligt, så jag gjorde en grovjustering av toe med bara ögonmått och det blev nästan perfekt. Bilen blev mycket mer lättstyrd och drar inte åt alla håll. Fantastiskt vilken väghållning de här bilarna har trots att mina stötdämpare är helt slut.

Sen gav jag mig på att justera ljusbilden, återigen bara en grovjustering, men det blev mycket bättre.
Halv- och helljus
ImageImage

Batteriet laddade ur lite när jag höll på, så jag fick ut och köra en lite längre sträcka för att ladda lite, det gjorde mig absolut ingenting :D :#944burn:
Last edited by fälgen on 2015-12-11 15:45:07, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#156 Post by fälgen »

Kvällens stordåd gick ut på att limma dit kontakten till elbakrutan.
Image
Det svåra har varit att hitta ett lim som är elektriskt ledande. Inga av de vanliga firmorna i Linköping hade något sådant, men via eBay fick jag hem på några dar.
Köpte permatex rear window defogger electrically conductive tab adhesive, råkade tyvärr radera bilden på förpackningen..
Image
Nu sitter den fast bredvid vad som verkar vara några tidigare tveksamma lagningsförsök.

Hoppas det håller och att kylan kommer snart!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#157 Post by patand »

fälgen wrote:permatex rear window defogger electrically conductive tab adhesive
:shock: :lol: Finns visst specialgrejer för allt här i världen. :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#158 Post by fälgen »

patand wrote:
fälgen wrote:permatex rear window defogger electrically conductive tab adhesive
:shock: :lol: Finns visst specialgrejer för allt här i världen. :d=:
Ja, men tyvärr var det värdelöst.. Eller om jag gjorde fel, det varken stelnade eller var elektriskt ledande. Limmade dit dem med superlim istället, nu har jag kontakt när jag mäter med multimetern men jag har inte behövt testa på riktigt än.

Bilen har annars gått som bruksbil i ungefär en månad och har funkat kanonbra. Den har några egenheter som behöver fixas:
-generatorn laddar inte förrän motorn varvats till 3000varv/min. Det kommer inte funka i vinter, batteriet blir ganska trött och det känns inte bra att tokvarva bilen vid kallstart.
-har fortfarande inte fixat hjulinställningen ordentligt, ska försöka ställa toe i helgen.
-glappet i drivlinan börjar bli lite irriterande, ska se över drivknutarna till att börja med.
-har stabil tomgång, dock på 1200varv/min. Ska byta en slang som jag vet läcker och sen justera tomgången.
-kass radiomottagning, vet inte om antennen i rutan är inkopplad och den som en gång suttit i skärmen går bara ut innanför skärmen.

Idag har jag varit och fått nya dubbdäck monterade bak och ett par begagnade fram på 15tums telefoner. Bilen blev såklart mycket mer lättstyrd med 185 fram istället för 245 så det var bra, men de dåliga dämparna blev tydligare med de smala dubbdäcken och bilen känns mer som att den flyter på vägen.

Vinterhjulen fyller inte upp hjulhusen lika bra
Image
Image
Image

Det ska snöa lite inatt så förhoppningsvis är det lite halt imorgon :D

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#159 Post by makkanftw »

Ang generatorn så självmagnetiserar den vid ca 3000 rpm och börjar då ladda. Detta sker vanligtvis om laddlampan eller kablaget till denna är skrot. Lyser den när du vrider på tändningen?
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#160 Post by patand »

makkanftw wrote:Ang generatorn så självmagnetiserar den vid ca 3000 rpm och börjar då ladda. Detta sker vanligtvis om laddlampan eller kablaget till denna är skrot. Lyser den när du vrider på tändningen?
Aha, då har jag nog samma problem jag på min räser. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#161 Post by fälgen »

Har läst en hel del om generatorn och också konstaterat att den måste sakna spänningen som gör att den börjar ladda. Lampan lyser inte, men lampan och instrumentet funkar, det har jag testat med spänningsaggregat. Den blå kabeln från generatorn till lampan är hel, men mer än så har jag inte kollat ännu. Det måste ju finnas en sida till i kretsen och jag har inte koll på hur det är kopplat. Om något vet får ni gärna tipsa.

Inga av kontrollamporna på vänstersidan lyser när tändningen är på, men tex bränslelampan har tänts när den ska. Så det verkar som att de inte får någon spänning när tändningen är på.

För övrigt så var superlim inget mirakelmedel för elbakrutan, den lossnade igen.Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#162 Post by fälgen »

Igår och ikväll har jag kollat på toe-vinklarna. Det var petigare än vad jag föreställt mig. Försöker förklara hur jag gjort så får ni gärna ha synpunkter.

Började med att kapa till två plankor och borrade hål som precis passar pallbockarna.
Image
En framför och en bakom och sen fiskelina mellan. Fiskelinorna sitter på samma avstånd på båda plankorna.
Image

Sen mätte jag upp så att avståndet mellan centrum på framhjulen till linan är samma på varje sida och även samma avstånd på båda sidorna bak. Då förutsätter jag att linorna är parallella med varandra och raka längs med bilen.

Efter det är det "bara" att mäta avståndet till linan på bakre respektive främre delen av fälgen, och sen räkna ut vinkeln.

Instruktionsboken säger 10'+-5'. Jag tolkar det som minutgrader, vilket blir 0.1667+-0.083 grader.

Diametern på fälgen där jag mäter är 414mm, så skillnaden jag mäter ska vara 414 x sin(0.1667)=1.2mm.

Däcken sitter långt innanför skärmarna, så det är svårt att hålla en rätskiva mot och mäta längre bort.

För att försäkra mig om att åtminstone få toe in på båda sidorna mätte jag in 1.5mm, vilket blir ca 0.2 grader.
Bak visade det sig tyvärr vara lite toe out, men det får vara tills jag byter dämpare och ställer höjden.

Provkörningen visade att ratten står snett och att bilen gärna spårar när man bromsar. Till nästa försök ska jag läsa på lite bättre, ställa upp bilen på något så det är lättare att komma åt och använda någon form av glidplattor under däcken.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#163 Post by fälgen »

Tvättade bilen i helgen och märkte att det inte är så bra att vinterköra en nylackad och ovaxad bil. Den var svår att få ren. Så nu har jag lagt på två lager vax som skydd. Vissa säger att man bör vänta längre med att vaxa, men det kändes sämre att få massa smuts i lacken. Har fortfarande inte polerat och lär nog inte göra förrän till våren kanske.
ImageImage

Sen har jag demonterat bilsteindämparna och hoppas kunna montera dem på bilen inom kort.
Image
Image
Gul och fin
Image

Har inte bestämt än om jag ska montera originalfjädrarna eller ta turbons originalfjädrar, någon som vet hur höjden ändras med turbons fjädrar?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#164 Post by fälgen »

Kunde inte hålla mig, plockade loss ena främre fjäderbenet och provmonterade bilsteindämparna och det verkar passa perfekt. På det andra fjäderbenet drog jag av den undre bulten på, men allt annat är loss. Tog det som ett tecken på att det var dags att ta kväll.

Framdämparna var också helt slut. Nästan inget motstånd och den stannar i det läge man släpper den.
Image
Originaldämparen ser ut att gå att renovera så den får kanske ligga någonstans tills alla andra projekt är klara.
Image

Har även köpt m14 skruv och det lutar mot att borra upp hålen i bakre bärarmarna eftersom jag har inte hittat någon lämplig hylsa från 12mm till 14mm att använda i bakdämparen. Tydligen skiljer längden också, men jag hoppas det blir ok med en lätt sänkning.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#165 Post by fälgen »

Nu är fjäderbenen lackade, ihopskruvade och monterade på bilen. Valde turbons fjädrar och tänkte att bilen skulle bli lite lägre än tidigare, men den blev snarare högre. Får se om jag byter igen eller om den får vara hög över vintern, det är ju en fördel om det är mycket snö men den är nog för hög.

Image
Fick även dit den bakre krängningshämmaren ifrån turbon, den främre var redan monterad. Original och turbons 18mm.
Image

Höjden fram:
Image

Återstår att göra hjulinställning. Men en kort provtur igår verkade lovande. Har inte pressat bilen något ännu, men det en väldig skillnad mot tidigare

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]