944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#1 Post by fälgen »

Eftersom min 951 står inför motorrenovering och har all hjulupphängning med mera bortmonterat så kände jag att det enda vettiga var att köpa en 944a till som behöver skruvas med.

Tanken var en bil som går att köra med i sommar, mest gata, men även slalom och kanske någon bankörning. Sen ska bilen gå som andrabil i höst och vinter.

Efter att ha letat 924/944 ett tag så hittade jag en i Stockholm som verkade ha en hyfsad kvot mellan skick och pris. I fredags hade jag möjlighet att få skjuts dit så då passade jag på. Bilen har körförbud sen den inte gick igenom besiktningen 2014 och verkar ha stått mest i ett par år. Den var i sämre än jag tänkt mig, så priset justerades, kanske inte så mycket jag ville, men tillräckligt. Så sent på fredagskvällen blev det affär.

När alla papper skrivits och pengar flyttats så var det dags att åka och tanka. Upptäcker då att jag har punka på ena bakhjulet och att det inte finns några verktyg eller kompressor eller punkalagning i bilen. Med lånade verktyg satt snart ett av de tre medföljande telefonfälgarna på bilen istället och jag kunde börja leta efter någonstans att fylla på luft.

Eftersom det nu var midnatt så var det inte lätt att hitta en mack som kunde sälja verktyg, punkalagning och luft. Den första jag stannade vid hade säkert, men det var bara en liten lucka öppen till butiken dit det var lång kö av korvköpare och eftersom batteriet var helt slut ville jag inte stänga av bilen. Med tanke på hur bilen ser ut ville jag inte be någon av de motorburna ungdomarna med fulla kompisar om starthjälp. Tänkte att jag tar nästa mack och körde vidare. Eftersom jag glömt GPSen så följde jag en skylt mot Södertälje, den ledde in mig på småvägar som jag fick följa hela vägen till Södertälje. Det var rätt spännande, en bil jag som inte gått på länge, gammal kamrem, jättedåligt med tryck i däcken, dåligt lyse, kolsvart och inga andra bilar...

Bilen slingrade sig ordentligt på vägen, 245or runt om och snitt på 1bar i tryck är inte anpassat för svenska spåriga vägar. Hittade ingen mack, så fick köra så hela vägen hem. Strax efter klockan 02:00 parkerade jag hemma i garaget, rätt nöjd över att ha kommit hem :D

Påfyllning i Porschegaraget
Image
Last edited by fälgen on 2015-09-02 19:29:23, edited 2 times in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#2 Post by fälgen »

Bilen har en del fel som ska bockas av innan besiktning.

Några enkla och gratis grejer är fixade:
Plockat bort stereobygge och ful-el, samt fixat en del jordpunkter.
Baklyse funkade inte - bytte glödlampa, OK
Nummerplåtsbelysningen funkade inte - fästet till jordkabeln var trasigt så fick göra om lite, OK
Spolarvätskan rann ut under bilen - fanns ingen slang kopplad till pumpen till strålkastarna, pluggade den istället, OK
Ena lyktan trasig - en annan följde med så bytte till den, OK

En del är påbörjat men väntar på delar:
Bytte slangar och backventilen till spolarna, men pumpen orkar inte trycka förbi backventilerna- ska köpa en ny pump då den här ändå var ifrån turbon.
Hastighetsmätaren hoppar vid låga hastigheter - ny kabel är beställd.
Damasker till styrväxeln är beställda.

Även nya remmar och spännare är på väg.

Rent kosmetiskt ser bilen hemsk ut, bilden i första inlägget är enda vettiga vinkeln. Den är röd, men folierad grön med svart huv, riktigt slarvigt folierad och det lyser igenom rött på många ställen.

Ska börja ta bort folieringen när jag väntar på delarna. Det gömmer sig nog ett och annat under folieringen gissar jag, så det är nog dags att lära sig lacka :D

Säkring till stereon var ordentligt fastskruvad i en luftslang, med inte mindre än tre hål.
Image

Någon som behöver stereoprylar?
Image

Stilig..
Image

Felsökning
Image

Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#3 Post by fälgen »

Plockade ur hastighetsmätaren och provkörde med skruvdragaren.
ImageUploadedByTapatalk1433261906.541391.jpg
Mätaren verkar funka så jag hoppas på dålig kabel. (Borrmaskinen maxar ca 140 km/h för den som undrar)

Vet inte om det syns på bilden nedan, men popuplysena gick väldigt tungt. Det visade sig bero på att en slangklämma fastade i mekanismen som drog med hela kylaren mot motorn. Fläkten har gått emot genetatorremmen och skavts lite.
ImageUploadedByTapatalk1433261802.118678.jpg
Även sportluftsfiltret som var fäst i stången till popup:en gjorde att det gick onödigt tungt.
ImageOriginal box följde med, så den ska monteras istället.

Nu har jag nog uppdaterat ungefär till dit jag är idag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#4 Post by jockes »

Har man inte tillräckligt att göra, så skaffar man sig en 944 (till). Vad säger frugan om att du bor i garaget?

Grattis till nyförvärvet! :D
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#5 Post by fälgen »

jockes wrote:Har man inte tillräckligt att göra, så skaffar man sig en 944 (till). Vad säger frugan om att du bor i garaget?

Grattis till nyförvärvet! :D
Jag bodde ju här ute redan innan :D Tanken är att ta turbon i lugn och ro över vintern istället för att meka dygnet runt. Men hur det blir med det får vi väl se..

Sitter och försöker få igång motorn till lysena. De går upp men inte ner. Har plockat bort motorn och kör den utanför bilen. Öppnade motorn, men hittar inget som verkar trasigt. Har två reläer ( kan testa det ifrån turbon också sen) men blir inte klok på hur de fungerar. Tolkar det som att när relät får spänning på 85 och 86 så ska det vara spänning mellan 30 och 87 istället för 30 och 87a. Om det är enda funktionen så verkar de funka.

Det är fyra kablar in i motorn. 12v, jord, en som ger 12v när lyser är uppe och den fjärde vet jag inte funktionen på, någon som vet?
ImageImageImageImage

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#6 Post by balansaxel »

Haha, underbart, känner igen känslan att efter nattliga bilköparäventyr
känna lycka av att bara komma hem helskinnad... :D :#cheers:

Lycka till med bilen!
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3875
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#7 Post by [Bobo] »

Grattis till nya projektet! :mrgreen:
Kommer förbi och sparkar på den någon dag i veckan!
Kolla så inte felet sitter i själva knappen till pop-upen innan du blir McGyver. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#8 Post by fälgen »

[Bobo] wrote:Grattis till nya projektet! :mrgreen:
Kommer förbi och sparkar på den någon dag i veckan!
Kolla så inte felet sitter i själva knappen till pop-upen innan du blir McGyver. :wink:

Bobo
Du är välkommen, då kan vi snacka lite lackering för lacken följde med folien när jag tog bort lite på tröskeln...

Kör motorn med spänningsaggregat för att utesluta knapp och säkring, men är osäker på vilken ordning kablarna ska sitta i, det är omgjort på bilen och lite andra färger på turbon så den är inte heller till hjälp.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3875
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#9 Post by [Bobo] »

fälgen wrote:Du är välkommen, då kan vi snacka lite lackering för lacken följde med folien när jag tog bort lite på tröskeln...
Låter kul. :D
fälgen wrote:...det är omgjort på bilen...
Välkommen till min värld. :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#10 Post by fälgen »

Angående motorn till lyktorna kom jag på igår att det ju måste finnas någon brytare i den, så öppnade upp där jag tidigare tänkte att det bara var en vinkelväxel. Det var lite dålig kontakt på kontaktytorna så de rengjordes. Nu är jag rätt söker på att motorn är ok, nästa steg är att felsöka i bilen.

Någon som vet om man ska få 12v på den fjärde kabeln när lyset fälls ner, isf konstant eller bara en impuls?
Image

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#11 Post by henca »

fälgen wrote:Tolkar det som att när relät får spänning på 85 och 86 så ska det vara spänning mellan 30 och 87 istället för 30 och 87a.
Ja, det är precis så som vanliga standard enkel-relän fungerar. Just den numreringen är också standard på relän, det går nog att köpa sådana på vilken mack som helst. Porsche har i en del bilar runda relän med runda kontakter i stället för flatstift, men även dessa special-relän använder samma standard-numrering.

m v h Henrik

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#12 Post by Mattias 924 »

När den fjärde jordar ska lysena gå ner med reservation för skillnader på olika årsmodeller.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#13 Post by patand »

fälgen wrote:Mätaren verkar funka så jag hoppas på dålig kabel.
Kabel? Den där är det wire till vänster framhjul på. :-) Den är enkel att byta i teorin, i praktiken är det trångt bakom mätaren. :-)

Grattis till nya projektet förresten! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#14 Post by fälgen »

patand wrote:
fälgen wrote:Mätaren verkar funka så jag hoppas på dålig kabel.
Kabel? Den där är det wire till vänster framhjul på. :-) Den är enkel att byta i teorin, i praktiken är det trångt bakom mätaren. :-)

Grattis till nya projektet förresten! :d=:
Jaja, kabel eller wire (eller vajer?) Den är såklart redan identifierad och lossad eftersom mätaren är urplockad. Givetvis är varvräknaren redan satt i mitten också istället för hastighetsmätaren :D

Tanken var ju att detta inte skulle bli ett projekt, utan några dagars skruvande och sen lite man kunde skruva med under tiden som bilen var körbar. Men efter kvällens två timmar i garaget med frun och en hårtork så inser jag att det måste kallas projekt....

Vi fick bort plastfilmen på ena sidan och på bakre delen. En bra och en dålig nyhet visade sig. Den bra är stt det inte är mycket rost, lite bakom hjulen men det verkar bara vara ytligt. Det dåliga är att där bilen verkar varit omlackad följde lacken med plastfilmen. Lutar nog mot att en hellack är enda möjligheten att få bilen att ok ut.

Höger bak verkar den omlackad. Att den högra bakre telefonfälgen saknas tyder på att bilen skadats här en gång.
ImageImageImageImage
Last edited by fälgen on 2015-09-02 19:34:48, edited 3 times in total.

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#15 Post by Natanael »

Vilken misshandel att sätta på sån gräslig vinyl på en så annars fin bil.. Min åsikt. Kul att den hamnat i bättre händer!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users