944 87:a En röd bil!
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 242
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
944 87:a En röd bil!
Körde en 944 lånebil när jag hjälpte farbror med att lämna in hans 911 turbo för en tjugo år sen.
Tänkte efter 10 minuter att den typ var byggd för min kropp, är rätt lång 186cm närmare bestämt.
Nämnda 944:a var trivsam att köra också till skillnad mot turbon som kändes som heta stenkulor i en köksmixer ungefär. Jag har också för länge sedan ägt en egen 911 targa 71:a (televerksorange). Lika obekväm som turbon.
Sen dess har man ju tittat lite efter 9x4. Vart o kollat på ett par 924 genom åren, men bara hittat rost och sönderkört.
Men så dök det upp en röd 944 på blocket för en vecka sen, tittade inte på den först för den kostade lite för mycket enligt mig. Men så kollade jag annonsen i fredags igen, tänkte att den såg bra ut på bild, och har bara gått 11000. Två mil bort så jag ringde och var där en timme senare.
Lite oljesvett från toppen, ett par mindre elfel, lite stenskott i fronten,
och en sjutton år gammal kamrem!
I övrigt är den kanonfin, panelen är hel, inredningen är hel, och allt är helt som jag kan se. Kröp under och runt bilen i evighet, lyste med ficklampa längs plåten och kollade alla plåtveck och skarvar som kan nås.
Och som bonus en en verktygssats i mint condition och orginal reservslang. Dessutom en kompressor i i orginalkartong av tyskt fabrikat innesluten i sämskskinnpung. Nota bene!
Som det ser ut just nu, har jag köpt en okrockad, helt orginal, garagerad i villa garage sista tjugo åren, superfin 944!
Som inte vågar köra förräns jag bytt remmar, men den gick fint hem i alla fall.
Ska försöka komma i håg hur man lägger upp bilder, men det får bli i morgon eller nåt.
Tänkte efter 10 minuter att den typ var byggd för min kropp, är rätt lång 186cm närmare bestämt.
Nämnda 944:a var trivsam att köra också till skillnad mot turbon som kändes som heta stenkulor i en köksmixer ungefär. Jag har också för länge sedan ägt en egen 911 targa 71:a (televerksorange). Lika obekväm som turbon.
Sen dess har man ju tittat lite efter 9x4. Vart o kollat på ett par 924 genom åren, men bara hittat rost och sönderkört.
Men så dök det upp en röd 944 på blocket för en vecka sen, tittade inte på den först för den kostade lite för mycket enligt mig. Men så kollade jag annonsen i fredags igen, tänkte att den såg bra ut på bild, och har bara gått 11000. Två mil bort så jag ringde och var där en timme senare.
Lite oljesvett från toppen, ett par mindre elfel, lite stenskott i fronten,
och en sjutton år gammal kamrem!
I övrigt är den kanonfin, panelen är hel, inredningen är hel, och allt är helt som jag kan se. Kröp under och runt bilen i evighet, lyste med ficklampa längs plåten och kollade alla plåtveck och skarvar som kan nås.
Och som bonus en en verktygssats i mint condition och orginal reservslang. Dessutom en kompressor i i orginalkartong av tyskt fabrikat innesluten i sämskskinnpung. Nota bene!
Som det ser ut just nu, har jag köpt en okrockad, helt orginal, garagerad i villa garage sista tjugo åren, superfin 944!
Som inte vågar köra förräns jag bytt remmar, men den gick fint hem i alla fall.
Ska försöka komma i håg hur man lägger upp bilder, men det får bli i morgon eller nåt.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 779
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 944 87:a En röd bil!
Grattis, en fräsh 944 är bland det bästa som finns på fyra hjul =)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 242
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 87:a En röd bil!
Det blev en bild, fin bil!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
944 87:a En röd bil!
Snygg bil! Rött är snabbare!
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 242
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: 944 87:a En röd bil!
Faktiskt väldigt nöjd med färgen just.
Att den sen är i väldigt fint skick skadar ju inte precis heller.
Nästa vecka kommer avlösningen till sjutton (17) år gammal kamrem.
Då blir det lite åka av också.
Apropå det, finns det några träffar på g under juni?
Att den sen är i väldigt fint skick skadar ju inte precis heller.
Nästa vecka kommer avlösningen till sjutton (17) år gammal kamrem.
Då blir det lite åka av också.
Apropå det, finns det några träffar på g under juni?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 87:a En röd bil!
Fixade så din bild funkade i sista inlägget.
Angående träffar så kolla in Såtenästräffen under "Träffar" avdelningen.
Angående träffar så kolla in Såtenästräffen under "Träffar" avdelningen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 242
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: 944 87:a En röd bil!
Liten uppdatering då.
Remmar och rullar bytta, så nu vågar jag faktiskt köra bilen.
Rotor och lock från mekonomen letade sig in under huven också, så nu går den jämnt o fint.
Jag bytte ju remmar o hjul själv, så på skoj ringde jag Porschecenter och gjorde en prisförfrågan.
Drygt 30.000 blev svaret. , och fördelarlock och rotor skulle dom ha ca: 2500:- pix för.
Har lagt ner drygt 4.500 nu så det känns ju som man kör en sparbössa varje gång man passerar Segeltorp (där Porsche ligger här i sthlm).
Men bristen på AC i bilen börjar bli lite väl påtagligt! Nån som har lite råd och dåd om det?
Remmar och rullar bytta, så nu vågar jag faktiskt köra bilen.
Rotor och lock från mekonomen letade sig in under huven också, så nu går den jämnt o fint.
Jag bytte ju remmar o hjul själv, så på skoj ringde jag Porschecenter och gjorde en prisförfrågan.
Drygt 30.000 blev svaret. , och fördelarlock och rotor skulle dom ha ca: 2500:- pix för.
Har lagt ner drygt 4.500 nu så det känns ju som man kör en sparbössa varje gång man passerar Segeltorp (där Porsche ligger här i sthlm).
Men bristen på AC i bilen börjar bli lite väl påtagligt! Nån som har lite råd och dåd om det?
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 242
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: 944 87:a En röd bil!
Liten uppdatering då. Klart försummat av mig.
Vi börjar få en historia, jag och den lilla röda.
Det körs uppåt tusen mil per säsong och det här är min bruksbil sommartid. Nu på vintern får hon bo i varmgarage,
men eftersom E4 var torr på min födelsedag nu i veckan så blev det några mil. (Det snöade sista milen)
Lite som trilskats: Pangad ruta. och trasigt tutnav, (gammal plast är skört). Oljetrycksmätaren har studsat en del på försommarn för att parkera på max i augusti.
Dessutom lossnade servopumpen i Lappland och det kan vara förknippat med sagda oljetrycksmätning. Sen slutade blinkersspaken gå tillbaks från vänster under hösten .
Lite jobb väntar nu på våren.
Ett par bilder.
Wenngarn Sommaren -17
Med ganska slitna sommardäck när vinterpulkans koppling gett upp.
Vi börjar få en historia, jag och den lilla röda.
Det körs uppåt tusen mil per säsong och det här är min bruksbil sommartid. Nu på vintern får hon bo i varmgarage,
men eftersom E4 var torr på min födelsedag nu i veckan så blev det några mil. (Det snöade sista milen)
Lite som trilskats: Pangad ruta. och trasigt tutnav, (gammal plast är skört). Oljetrycksmätaren har studsat en del på försommarn för att parkera på max i augusti.
Dessutom lossnade servopumpen i Lappland och det kan vara förknippat med sagda oljetrycksmätning. Sen slutade blinkersspaken gå tillbaks från vänster under hösten .
Lite jobb väntar nu på våren.
Ett par bilder.
Wenngarn Sommaren -17
Med ganska slitna sommardäck när vinterpulkans koppling gett upp.
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 242
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: 944 87:a En röd bil!
Bara skryt egentligen, men besiktigade tidigt i år.
Blankt papper! Vanligtvis brukar jag besiktiga senare på våren men jag ville ha lite koll på henne inför årets säsong.
Fick beröm på bilprovningens nya station på Järva Krog. Tydligen sällan dom ser så original och så hela 944:a.
Helt klart hade han jobbat på bp länge och hans "vanliga" intryck av våra bilar var, "ombyggt" ! Min egen insikt och ambition med bilen var redan från start att behålla henne så original som möjligt. Och även jag hade redan noterat att många 944:or var ombyggda redan då för sju år sen när jag köpte henne.
Lite väl hårigt på väg dit med snötäckt puckel-is och halvslut sommardäck. Som tur är bor jag tvåhundra meter från E4:an, så totalt trehundra meter i puckelpisten och en kilometer motorväg x2. Körde egentligen bara på ettan och fyran.
Sen vet jag väl att mina bromsar är tokslut, och jag har alla delar liggande och väntar i garaget, men trots att dom är utslitna fick jag fina bromsvärden.
Även haft ett återkommande problem med att servopumpen trillar av i tid och otid, (ambitiöst eftermonterad av tidigare ägare), och förra året knäckte jag fästet som sitter på bröstkåpan. Bara liite tungstyrt utan pump.
Om någon har sagda bröstkåpa liggandes?, passandes en sen 163: hästarsmotor så är jag intresserad. (aluminiumkåpan bakom remmarna frampå motorn).
Bytte motorfästen sent förra året och det botade en del hemska vibrationer. Bifogar en bild på det som satt där. En punkterad originalare och ett fäste från en, F-n Vet! Nånting, en truck eller nåt? Hård var den i alla fall, som sten typ. Dessutom låg en värmesköld mot grenröret och skramlade.
Annat har ju också gjorts genom åren och jag ska försöka få till en livligare tråd nån gång. Har lite bilder liggandes.
Bilden är från förra sommaren som inskränktes till en tur till Skåne och enstaka turer i Roslagen, hoppas det blir mer åkande i år.
Blankt papper! Vanligtvis brukar jag besiktiga senare på våren men jag ville ha lite koll på henne inför årets säsong.
Fick beröm på bilprovningens nya station på Järva Krog. Tydligen sällan dom ser så original och så hela 944:a.
Helt klart hade han jobbat på bp länge och hans "vanliga" intryck av våra bilar var, "ombyggt" ! Min egen insikt och ambition med bilen var redan från start att behålla henne så original som möjligt. Och även jag hade redan noterat att många 944:or var ombyggda redan då för sju år sen när jag köpte henne.
Lite väl hårigt på väg dit med snötäckt puckel-is och halvslut sommardäck. Som tur är bor jag tvåhundra meter från E4:an, så totalt trehundra meter i puckelpisten och en kilometer motorväg x2. Körde egentligen bara på ettan och fyran.
Sen vet jag väl att mina bromsar är tokslut, och jag har alla delar liggande och väntar i garaget, men trots att dom är utslitna fick jag fina bromsvärden.
Även haft ett återkommande problem med att servopumpen trillar av i tid och otid, (ambitiöst eftermonterad av tidigare ägare), och förra året knäckte jag fästet som sitter på bröstkåpan. Bara liite tungstyrt utan pump.
Om någon har sagda bröstkåpa liggandes?, passandes en sen 163: hästarsmotor så är jag intresserad. (aluminiumkåpan bakom remmarna frampå motorn).
Bytte motorfästen sent förra året och det botade en del hemska vibrationer. Bifogar en bild på det som satt där. En punkterad originalare och ett fäste från en, F-n Vet! Nånting, en truck eller nåt? Hård var den i alla fall, som sten typ. Dessutom låg en värmesköld mot grenröret och skramlade.
Annat har ju också gjorts genom åren och jag ska försöka få till en livligare tråd nån gång. Har lite bilder liggandes.
Bilden är från förra sommaren som inskränktes till en tur till Skåne och enstaka turer i Roslagen, hoppas det blir mer åkande i år.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jarlingar
- S2-Poster
- Posts: 292
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 87:a En röd bil!
Ebay är din kompis
https://www.ebay.com/itm/Lower-balance- ... 632-2357-0
Du behöver även vinkeln som stagar upp fästet, finns också på ebay.
Men kolla med Sandén först, han brukar ha grejer på hyllan
https://www.ebay.com/itm/Lower-balance- ... 632-2357-0
Du behöver även vinkeln som stagar upp fästet, finns också på ebay.
Men kolla med Sandén först, han brukar ha grejer på hyllan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users