931 -81 20V turbo. Restomod. Reggad och klar.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#31 Post by balansaxel »

Inte mycket att skriva hem om men...

Totalrenoverade alla ok, pust vilket skitjobb..

Hjulhus färdigsvetsade och klara

En massa prylar har kommit från pulverlack.

Instrument panel ditlagd

Nu känns det äntligen som alla tråkiga delmoment är klara och
Jag kan börja fokusera på att montera drivlina, göra motorfästen, bygga grenrör etc
:#cheers: :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#32 Post by fälgen »

Ser bra ut! Men hänger bilen i taket?

Vad är det för krängningshämmare?

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#33 Post by balansaxel »

Ja bilen hänger i taket, har målat karossen etc under så då var det smidigt utan lyft.
Ska dit med lyften nu när tunga saker ska monteras ...

Det är Tarret, men dessa är sålda under kokeln varumärket....
http://www.tarett.com" onclick="window.open(this.href);return false;
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#34 Post by balansaxel »

Idag blev jag instrumentmakare :lol:

Eftersom jag har M030 spindlar försvinner hastighetsmätardrivning...

Lösningen blir att bygga om en 968 mätare för att passa i det gamla huset och ta
Signalen från givaren på 951 lådan...

Testade idag enligt bild och det funkar att ta signal direkt från givaren trots att den verkar gå genom Dme
I vanliga fall...

Övrigt så måste man bygga om trip nollningen till manuell ist för solenoiden
som sitter där på 968/944

Ett trevligt eftermiddagsprojekt :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#35 Post by Natanael »

Kommer bli riktigt snyggt med en 968 mätare upp till 300 km/h ;-) Racigt!

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#36 Post by balansaxel »

Ja, jag hoppas ha nytta av hela mätartavlan 8)

Bakbreddare provmonterade med kederlist, vart riktigt bra.

Kvällens miniprojekt vart ihopplockning av nya bärarmar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#37 Post by Janne J »

Rent och snyggt!

Kommer att bli bra det här.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#38 Post by patand »

När jag ser så snygga och rena bärarmar (eller andra delar) så längtar jag till när jag har tid att snygga upp min räser undertill.

Skärmbreddarna ser förresten riktigt bra ut! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#39 Post by balansaxel »

Alltid härligt med nya delar :)

Hastighetsmätarlösningen klar.... :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#40 Post by gegge »

Snyggt 8)

Trevligt med varvräknaren i fokus. MEN...

Anledningen till att den inte har någon gradering från klockan 10 till 3 är att original rattkringla döljer det området. Men en mindre och sportigare ratt ser man därför ingenting :roll: förutom just 10 till 3.

Jag har funderat på att byta till en varvräknare från tidig 924 med rödmarkering rakt upp, plus att den är läcker. Men kommit fram till att den enda som hjälper är att stolen måste ner minst 5 cm.

Vad är dina tankar kring varvräknare, placering och stol?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#41 Post by balansaxel »

Funderar mest på drivlinebryderierna i dagsläget.. :)

Det går ju bra att göra om tavlan, men jag tycker dessa mätare i allmänhet är skymda och svårlästa...

Ev tar jag ut en liten shiftlight från Maxxecu....

Men jag vill behålla vintage känslan så gott det går...

Ratt blir momo prototipo med förlängt nav, stol de gamla Omp Vtr1 evolution från -89 som väger 5kg, lätta o typ tidsenliga...vi får se hur det lirar ihop...
Last edited by balansaxel on 2015-11-21 19:30:55, edited 1 time in total.
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#42 Post by balansaxel »

Graderingen räcker vid närmare eftertanke inte ens till,
Blir ju varvstopp uppåt 8k på denna.... :?
Kanske gör en ny tavla nån gång...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#43 Post by Cédric »

Ta en varvräknare från en tidig 924a, graderad till 8k. Extra ballt att varva förbi rödmarkeringen :)

http://img.photobucket.com/albums/v120/ ... G_3987.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird"

#44 Post by balansaxel »

Tack Cedric, en sån måste det bli, frän! :D

Skruvade fast motorn i axeln idag och det ser bra ut, men väldigt tight på höjden...
Måste lägga på huven innan jag kan se om jag måste flytta ner styrväxeln lite...
Eller göra om tråget ytterligare....

Forts följer :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 20V turbo. "Greenbird" (inpassning motor)

#45 Post by balansaxel »

Småfix, modifierat gasreglaget till en betydligt smäckrare
design med delar från en gammal kawasaki snöskoter 8)

Monterat bromservo och huvudcylinder från -91 944 turbo,
för att matcha övriga bromssystemet och göra Sfro glada..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users