931 -81 | Välkommen hem :) | Åter på vägen!
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Ta av remmen och vrid kammen ett halvt varv,så borde den funka!
Jag gjorde det misstaget också. Det är då man är glad att inget slår ihop!
Jag gjorde det misstaget också. Det är då man är glad att inget slår ihop!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Fast på 924 Turbo kan man inte vara säker på att det inte slår ihop tyvärr.taxiande wrote:Jag gjorde det misstaget också. Det är då man är glad att inget slår ihop!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Vad är chansen att något egentligen händer när man bara kör på startmotorn?patand wrote:Fast på 924 Turbo kan man inte vara säker på att det inte slår ihop tyvärr.taxiande wrote:Jag gjorde det misstaget också. Det är då man är glad att inget slår ihop!
Ska prova att snurra kamaxeln ett varv.. Sista utvägen just nu.
Och nu när jag haft bränsletrycket på och stänger av så klonkar/slår det i bränslefördelaren 9gånger, varje gång. Trycker jag ner luftvågen så blir det tyst. Har redan kört genom systemet för att kolla bränslemängder och flöden så borde inte vara luft?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
OBS dra runt motorn för hand innan du kör på starten, så känner du om det går fritt.
MVH Joakim
MVH Joakim
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Om något slår emot så slår det nog emot oavsett varvtal, dvs spelar ingen roll om du vrider för hand, kör på starten eller om motorn går. Dock är man nog inte tillräckligt stark att för hand böja ventiler eller sabba kolvar gissar jag, på starten kan det nog hända.Harpin wrote:Vad är chansen att något egentligen händer när man bara kör på startmotorn?
Ska prova att snurra kamaxeln ett varv.. Sista utvägen just nu.
Jag hoppas att du inte haft grejerna sitta så att något tagit emot och tycker du borde hört det vid första startförsöket i så fall, borde låta illa tycker jag.
Snurra ett helt varv på kamaxeln gör inte någon skillnad, ett halvt varv som föreslagits i tidigare inlägg låter vettigare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Vad står bilen?
Jag har garaget på Värmdö och skulle kunna svänga förbi för lite support på torsdag
Jag har garaget på Värmdö och skulle kunna svänga förbi för lite support på torsdag
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Man ändrar tändföljden 180 grader med denna manöver. Men man kan också flytta på tändkablarna eller vrida på fördelaren för att uppnå samma effekt.patand wrote:Harpin wrote:Snurra ett helt varv på kamaxeln gör inte någon skillnad
Det jag reagerar på när jag läser texten är hur du vet att ettans kolv är i topp.
Det enda sättet att veta om ettans kolv är i topp är att känna efter med något i tändstiftshålet.
Att vipporna är stängd betyder inte att 1:an är i toppläge. (däremot så skall dom vara det när man nollar motorn)
Markeringen på svänghjulet stämmer bara om svänghjulet är korrekt monterat.
På 924 så finns det ett antal möjliga felaktiga monteringsmöjligheter och bara en riktig.
Skulle lita mera på remskivan än på svänghjulet om svänghjulet "bara är ditskruvat" men nu vet jag inte hur det är på din 931
Så ställ ettans cylinder i topp genom att känna efter med en skruvmejsel i tändstiftshålet.
Ettans cylinder är närmast kylaren
vrid kammen till ettan är stängd.
Kolla efter markeringarna på kam och vevaxel.
Nu kan du kolla om svänghjulet är rätt monterat.
kolla vart rotorn pekar på fördelaren och sätt ettans tändkabel där.
Sätt resterande i rätt ordning.
vrid runt motorn 2 varv för hand
/QV
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Det där får du föklara närmare Janne, om man lossar kamremmen och snurrar kammen ett helt varv så är den ju tillbaka i exakt samma läge som tidigare. Hur kan då tändföljden ändras 180 grader?QV_ wrote:Man ändrar tändföljden 180 grader med denna manöver. Men man kan också flytta på tändkablarna eller vrida på fördelaren för att uppnå samma effekt.patand wrote:Snurra ett helt varv på kamaxeln gör inte någon skillnad
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Nu är jag inte säker men fördelaren snurrar bara ett halvt varv för varje varv kammen snurrar?
Den drivs ju av kammen.
Den drivs ju av kammen.
- Marcus
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Så vitt jag förstått så pratar vi i princip om att lyft ur kammen, rotera den ett varv och sätt tillbaka den (läs rotera kammen utan att andra delar påverkas). Då är ju kammen i samma läge som förut och inget annat har rubbats. Borde således vara status quo?makkanftw wrote:Nu är jag inte säker men fördelaren snurrar bara ett halvt varv för varje varv kammen snurrar?
Den drivs ju av kammen.
Om vi pratar om att rotera kammen och samtidigt låta fördelaren följa med så förstår jag vad ni menar med att tändföljden ändras. Förutsatt att man inte har kamremmen på plats förstås för då ändras ju vevaxeln också och tändföljden borde då vara densamma?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Tack för alla svar. Felet var remskivan. Stiftet mellan veven och kamremshjulet varv inte där.. Men jag är så säker på att den var där när jag satte ihop allt! Men tydligen inte.
Nu luktar det iaf avgaser i garaget, men den verkar GRYMT svår att få igång. Mycket startmotor. Får man ingång den så är det max någon sekund. Och då hinner den inte gå rent utan bluddar osv. Har kollat så sladdar osv sitter fast. Tips? Innan jag satte dit spridarna så körde jag genom allt för att mäta flöden och för att se sprutbilden så borde inte vara luft i rör och slangar. Men det känns som om att felet sitter på bränslesidan.
Och Joakin får mer än gärna kika förbi! PMar.
Nu luktar det iaf avgaser i garaget, men den verkar GRYMT svår att få igång. Mycket startmotor. Får man ingång den så är det max någon sekund. Och då hinner den inte gå rent utan bluddar osv. Har kollat så sladdar osv sitter fast. Tips? Innan jag satte dit spridarna så körde jag genom allt för att mäta flöden och för att se sprutbilden så borde inte vara luft i rör och slangar. Men det känns som om att felet sitter på bränslesidan.
Och Joakin får mer än gärna kika förbi! PMar.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 775
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Du har inte surat ner den då? Dom e rätt känsliga för det, låt den st utan stift över natten eller byt stift..!?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Min 931:a går gärna inte att starta på första försöket. Man får cranka en snabb gång så bränslepumpen trycker fram lite soppa sen går det fint..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 775
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Då är tryckackumulatorn kass på din bil freddie
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 -81 | Välkommen hem :) | Motor plockas ihop :)
Jo jag har misstänkt det. Hade samma problem på en N/A där jag bytte denna. Men den var ju svåratartad även när jag kört en crank. Så inte riktigt samma symtom. Men hittade accumulator billigt i staterna, får se om det kan bli en ny sån. Annars sitter det ju en backventil vid pumpen. Kan ju vara den som strular lite också..?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users