924 - 82 "Bruksracern"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#16 Post by Natanael »

QV_ wrote:Att den går bättre med mera bränsle kan mycket väl bero på att någon har korrigerat ett fel med någon av ställskruvarna som finns runt insprutningen.

/Jan

.
Menar du att någon kanske har ställt in den så att den går för snålt?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 - 82

#17 Post by Mattias 924 »

[Bobo] wrote:Det blev ju riktigt bra med kryssekerfälgarna! :D
Kul att se att bilen äntligen har hamnat hos någon som vill ta tag i allt som jag lärt mig leva med under åren...
Ska bli kul att följa tråden!

Bobo
Är det fälgarna som du fick av mig som jag fått av QV som satt på slaktbilen när han köpte den av Fredde81?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 - 82

#18 Post by [Bobo] »

Mattias 924 wrote:
[Bobo] wrote:Det blev ju riktigt bra med kryssekerfälgarna! :D
Kul att se att bilen äntligen har hamnat hos någon som vill ta tag i allt som jag lärt mig leva med under åren...
Ska bli kul att följa tråden!

Bobo
Är det fälgarna som du fick av mig som jag fått av QV som satt på slaktbilen när han köpte den av Fredde81?
Japp! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 - 82

#19 Post by Mattias 924 »

[Bobo] wrote: Japp! :D

Bobo
Då borde vi kanske starta en intresseförening som heter "Vi som också ägt Natanaels fälgar"
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#20 Post by Freddie_81 »

:)
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#21 Post by Natanael »

Mattias 924 wrote:
[Bobo] wrote: Japp! :D

Bobo
Då borde vi kanske starta en intresseförening som heter "Vi som också ägt Natanaels fälgar"

Ha ha, ja det är nästan värt så fina som de e! Kul att de har varit runt på forumet, känner mig lite hedrad på ett sätt :)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 - 82

#22 Post by QV_ »

Natanael wrote:Menar du att någon kanske har ställt in den så att den går för snålt?
Jag menar att det finns / fanns ett fel på bilen som gjorde att den inte gick bra.
Då brukar folk vilja laga det och oftas tenderar de att börja skruva på saker de inte skall pilla på...

CO skruven tillexempel. Den stod rätt innan någon ägare pillade på den.

Nu när inte bränslefiltret är bytt så byter man det.

Under tiden man byter det kan man kolla flödet från pumpen och flödet ifrån bränslehuvudet när man ändock håller på och blaskar med bensinen. Om man samtidigt som inköpet av bränslefiltret köper o-ringarna till spridarna så kan man kolla dessa samtidigt med hjälp av 4 lämpliga behållare. Är de "lika" och OK sprutbild så finns det ingen anledning att byta dessa. Att montera tillbaka spridarna med de gamla o-ringarna vill du inte göra!

Under tiden så kollar man alla slangar så att inga sprickor finns, att AAR sliden fungerar (öppen kall, stängd varm). Ohm mäta tändkablar om nya är för dyra att köpa.

Om nu inte bilen går bra så återstår att kolla reglertrycket och CO halten.

(kortfattad beskrivning)

/Jan

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#23 Post by Natanael »

Jag har som tidigare nämnt ett laddningsproblem i bruksracern.

- Laddningsregulatorn är bytt till närmast ny
- Generator och startmotor verkar vara friska och generatorremmen är spänd och går runt som den ska,

Ändå får jag ingen ström.
Jag börjar undra om det kan vara laddningsrelät som gett sig?

Är som sagt grön på att meka, tips mottages tacksamt! Jag prövar och frågar mig fram nu!

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 - 82

#24 Post by Berand »

Är kontrollampan (laddningslampan) hel och lyser när du slår på tändningen? Den måste vara hel för att laddningen ska fungera, den ingår nämligen i kretsen för magnetiseringen av generatorn.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#25 Post by Natanael »

Tack för svar Jan! Troligt att CO skruven var pillad på, en bilmekaniker på Mekonomen som hade erfarenhet med dessa bilar hade sig en liten titt på bilen idag (ville få råd om ett missljud, mer om det sen) och han tyckte direkt att den nog får för mycket bränsle eller dylikt efter att ha känt på lukten från avgaserna. Kan det ha med det att göra?

Berand, lampan lyser och efter att låtit batteriet stå på laddning under natten så startade den faktiskt på morgonen utan starthjälp.

Men det känns som att det är något som brister på vägen mellan batteri och generator och laddningen, för batteriet verkar friskt

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 - 82

#26 Post by patand »

Natanael wrote:Tack för svar Jan! Troligt att CO skruven var pillad på, en bilmekaniker på Mekonomen som hade erfarenhet med dessa bilar hade sig en liten titt på bilen idag (ville få råd om ett missljud, mer om det sen) och han tyckte direkt att den nog får för mycket bränsle eller dylikt efter att ha känt på lukten från avgaserna. Kan det ha med det att göra?
Det är väl klart "någon" har pillat på den. :) Eftersom den fick för lite soppa för att vilja gå bra så tog jag och skruvade upp blandningen på CO skruven. Detta får ju dock ses som något av en nödåtgärd och ett sätt att återställa bruksvärdet av bilen tills man finner orsaken till att den får för lite soppa vid högre belastning.

Det kan nu mycket väl vara så att den får för mycket på låg belastning (tomgång t.ex) och för lite på hög belastning. Detta eftersom jag skruvat upp den för att den ska gå skapligt i hela registret och det samtidigt är något som begränsar flödet så det inte räcker riktigt vid högre belastning.

Som jag sa när vi träffades så kunde jag inte justera upp den mer på CO skruven för då gick den för taskiskt vid låg belastning och inställningen är alltså en kompromiss för att kunna bruka bilen vettigt så som den är nu. :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 - 82

#27 Post by QV_ »

Nu hade jag inte Patands justering i åtanke utan en mera generell "beskrivning" vad folk tenderar att göra när de skall laga/förbättra motorns gång.

Du har ju inte permanent tillgång till bränsletrycksmätning och då måste man ju chansa.
Jag skall förövrigt ladda ner någon app och provåka cabben för att se vad den anser om motorn effekt.

/Janne

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#28 Post by Natanael »

patand wrote:
Natanael wrote:Tack för svar Jan! Troligt att CO skruven var pillad på, en bilmekaniker på Mekonomen som hade erfarenhet med dessa bilar hade sig en liten titt på bilen idag (ville få råd om ett missljud, mer om det sen) och han tyckte direkt att den nog får för mycket bränsle eller dylikt efter att ha känt på lukten från avgaserna. Kan det ha med det att göra?
Det är väl klart "någon" har pillat på den. :) Eftersom den fick för lite soppa för att vilja gå bra så tog jag och skruvade upp blandningen på CO skruven. Detta får ju dock ses som något av en nödåtgärd och ett sätt att återställa bruksvärdet av bilen tills man finner orsaken till att den får för lite soppa vid högre belastning.

Det kan nu mycket väl vara så att den får för mycket på låg belastning (tomgång t.ex) och för lite på hög belastning. Detta eftersom jag skruvat upp den för att den ska gå skapligt i hela registret och det samtidigt är något som begränsar flödet så det inte räcker riktigt vid högre belastning.

Som jag sa när vi träffades så kunde jag inte justera upp den mer på CO skruven för då gick den för taskiskt vid låg belastning och inställningen är alltså en kompromiss för att kunna bruka bilen vettigt så som den är nu. :#cheers:
Just det ja, borde jag förstått med den tillfälliga lösningen, var inte meningen o hinta en pik Patand ;-) Ska se till o justera det, men det blir en senare prioritering. Första stopp, laddning och som jag fick klarhet i idag - urtrampningslager koppling.
När den ändå är nere blir det att byta hela kopplingen. Ska se om jag kan göra det tillsammans med ett par vänner, vill ju helst inte lämna in den, det är ju knappast tanken med denna bil :)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#29 Post by Natanael »

QV_ wrote:Nu hade jag inte Patands justering i åtanke utan en mera generell "beskrivning" vad folk tenderar att göra när de skall laga/förbättra motorns gång.

Du har ju inte permanent tillgång till bränsletrycksmätning och då måste man ju chansa.
Jag skall förövrigt ladda ner någon app och provåka cabben för att se vad den anser om motorn effekt.

/Janne
Som sagt tack för råd, alltid bra att få veta mer generella problem och få en bättre uppfattning.

Är det för övrigt dyrt att få tag i rätt typ av mätinstrument av bränslet?

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 - 82

#30 Post by Natanael »

Måste ju också uppdatera med dagens bravader. Medans råd och felsökan fortsätter med det mekaniska frågetecknen tog jag och fixade med det mer kosmetiska på listan. Mitt första pill med 924:an är härmed avklarat och det jag hade möjlighet att göra först var lite enkla grejer med interiör och ja.. interiör, men ändå :D. Det kändes riktigt bra bara att ha fixat passagerardörrens handtag som strulade lite. Kul att fixa saker själv!

- Backspegel, ditlimmad
- Handtag passagerardörr, var lös men numera ditskruvad med nya skruvar. ( låter inte mycket för världen men det gick några timmar på detta )
- List limmad på yttersidan, förardörrens fönster.
- Hål, limmat för ett stort hål i förardörren. Någon hade sedan ett bra tag tillbaka börjat förebereda för att bygga högtalarare. Känns inte som ett prio för mig just nu, plus att dörrsidan är så fin på passagerarsidan att det är synd att börja skära i det, tycker jag idag iallafall så det fick limmas på ett "lock" i form att en högtalarimitation-platta. Täcker hålet iallafall och ser mycket bättre ut än innan.
- Interiörtyg limmat i mitten, var lite slappt och löst.
- Växelspaksknoppen satt löst och är även den ditlimmad.
- Pluggar i taket, ditsatta så nu är taket helt och fint. ( fint skick för övrigt )

Efter att varit ute och kört en sväng efter turen till Mekonomen skulle jag fälla ner lysena och jag såg att det ena inte gick ner ordentligt, en liten anordning som sitter på spolarvätskan ( tror jag ) hade lossnat och hamnat emellan, eftersom ena fästet hade gått sönder på den fick den också sig en ordentlig omgång superlim denna gång och sitter som berget nu (hoppas jag! var enda lösningen jag kunde komma på).

Det blev en lim-dag :) ! Nästa stopp på småpill listan blir label off på bakrutan efter en tidigare toning och få tag på diverse pluggar samt solskyddsfästen i kupen.
Känner mig nöjd med dagen!

Vad gäller det mekaniska blir det troligtvis Utzon som jag beställer kopplingssats ifrån, verkar vara det bästa. knappt 3 papp för en kopplingssats, verkar ju riktigt bra, eller är det någon som har ett annat tips?

- Och tack för intresset på tråden, det glädjer mig!


Edit: Just det, glömde ju skriva att Bruksracern fick sig en gedigen dammsugning idag som pricken över i:t, började även felsöka varför det inte kommer någon spolarvätska, kom dock inte så långt med det idag.
Last edited by Natanael on 2014-06-12 23:26:15, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]