931 -81 | Projekt Silberpfeil
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Den svarta burken är en oljeavskiljare.
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
1. Det är oljefällan för vevhusventilationen.
2. Den undre slangen ska leda den kondenserade oljan tillbaka till oljetråget.
3. Det finns ingen packning under locket. Bara att gör rent och limma dit locket igen.
2. Den undre slangen ska leda den kondenserade oljan tillbaka till oljetråget.
3. Det finns ingen packning under locket. Bara att gör rent och limma dit locket igen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Uffemannen
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2010-08-02 08:58:36
- Bilmodell: Cyklar numera
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Ni börjar ledsna på klåparen redan va?[Bobo] wrote:Den svarta burken är en oljeavskiljare.
Bobo
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
"Ja du borde ge bort den där bilen till någon som har erfarenhet av 931:or..." - Säger jag och pekar på mig själv!Uffemannen wrote:Ni börjar ledsna på klåparen redan va?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Inte en chans!Uffemannen wrote:Ni börjar ledsna på klåparen redan va?[Bobo] wrote:Den svarta burken är en oljeavskiljare.
Bobo
Jag lärde mig vad den svarta burken är så sent som förra veckan...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Uffemannen
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2010-08-02 08:58:36
- Bilmodell: Cyklar numera
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Haha...när jag ledsnat lottar jag ut ett superspecialpris på den bland er som hjälpt mig.patand wrote:"Ja du borde ge bort den där bilen till någon som har erfarenhet av 931:or..." - Säger jag och pekar på mig själv!Uffemannen wrote:Ni börjar ledsna på klåparen redan va?
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
- Uffemannen
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2010-08-02 08:58:36
- Bilmodell: Cyklar numera
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Nu har jag bytt nedersta o-ringen. Genom att lossa styrstaget så var det en rätt enkel operation. Givetvis är det inte där (det huvudsakliga) läckaget kommer från. Måste komma från den övre (nr 9). Jag funderar på om man kommer åt att byta den uppifrån genom att ta bort det som kallas "upper pressure duct" och sen eventuellt kunna komma åt att lossa konsollen och insex-skruvarna runt inkommande oljeanslutningen, för att på så sätt slutligen komma åt o-ringen?patand wrote:Den nedre o-ringen (nr 18) är en barnlek att byta jämfört med den övre (nr 9). Det brukar gå att trockla ner skruvarna tillräckligt för att lossa den har jag för mig.
Annars är det enklare att lossa framvagnen än att lossa turbon. Framvagnen sitter bara med fyra skruvar i rambenen sen kan man sänka den en bra bit och får därmed gott om plats för att lossa den undre oljeanslutningen mot turbon.
Ska du ha bort turbon så är en del jobb, men faktiskt görligt med motorn kvar i bilen. Man får såklart ta ner avgasystemet, lossa turbon mot grenrör och oljeanslutningar och även kallsidans rör och gummibälgen från luftvågen måste lossas förstås.
Det är trångt och bökigt med framförallt turbo mot grenrör och den övre oljeanslutningen, men med rätt vilja och rätt verktyg så går det.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Jag tycker du ska prova om det går att göra som du skriver. Det blir nog trångt men kan du få loss konsollen så du kan flytta runt den (har för mig det inte går att få ut denutan att turbon är borta, men ja kan minnas fel) så kan du kanske komma åt att byta o-ringen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Uffemannen
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2010-08-02 08:58:36
- Bilmodell: Cyklar numera
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Så är äntligen alla tre inköpta o-ringar bytta. En mental prövning och en jäkla massa trångt skruvande för en newbie.
Skruvade fast det sista igår och fick en besiktningstid redan idag och dessutom godkänt resultat på densamma!
Stooort tack för hjälpen alla i denna tråd!
Nu är det bara att börja ladda för nya utmaningar:
1. Dunkande ljud från bakvagnen vid vänstersvängar. Tror felkällan ligger i ett hjullager eller en drivaxel.
2. Förarstolen ska loss och planen är att få tillbaka stunsen i sätet. Läst att man ska kunna trä in nåt slags isolering för vattenledningar. Klädseln måste fixas. Sittdynan är ok, så eventuellt låter jag bara sy dit läderskoningar på sidorna av ryggstödet.
3. Ny isolering under huven.
4. Limma dit locket på oljeavskiljaren. Sitter med strips nu.
5. Eventuellt byta lite slangar i motorrummet.
Skruvade fast det sista igår och fick en besiktningstid redan idag och dessutom godkänt resultat på densamma!
Stooort tack för hjälpen alla i denna tråd!
Nu är det bara att börja ladda för nya utmaningar:
1. Dunkande ljud från bakvagnen vid vänstersvängar. Tror felkällan ligger i ett hjullager eller en drivaxel.
2. Förarstolen ska loss och planen är att få tillbaka stunsen i sätet. Läst att man ska kunna trä in nåt slags isolering för vattenledningar. Klädseln måste fixas. Sittdynan är ok, så eventuellt låter jag bara sy dit läderskoningar på sidorna av ryggstödet.
3. Ny isolering under huven.
4. Limma dit locket på oljeavskiljaren. Sitter med strips nu.
5. Eventuellt byta lite slangar i motorrummet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Grattis till besiktningen!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Uffemannen
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2010-08-02 08:58:36
- Bilmodell: Cyklar numera
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Efter besiktningen har jag inte använt bilen speciellt mycket, bara kört lite och tittat om det håller tätt. Allt frid och fröjd. Tills igår när jag hade lite inspirerad körning inför avställningen. Ikväll kikade jag under bilen och kunde konstatera ett antal oljedropp. Suck
1. Dropp rakt under oljeavskiljaren. Trots ditlimmat lock så verkar det komma ut lite ändå.
2. Dropp i oljeledningarna under oljefiltret.
3. Dropp från kallsidan av turbon. Mest vid anslutningen mot insprutningen, men verkar även komma från röret mot insuget.
4. Dropp vid bultarna som håller styraxeln (passagerarsidan).
Oljeavskiljaren Anslutning mot bränslesystemet Anslutning mot "pressure duct" Det jag undrar är - kan man ha för högt oljetryck av någon anledning? Verkar helsjukt att det ska kunna läcka på så många ställen!? Ska det komma olja ut från kallsidan på turbon? Oljan vid styraxeln kan väl inte komma från själva styraxeln/växeln på en icke-servobil?
1. Dropp rakt under oljeavskiljaren. Trots ditlimmat lock så verkar det komma ut lite ändå.
2. Dropp i oljeledningarna under oljefiltret.
3. Dropp från kallsidan av turbon. Mest vid anslutningen mot insprutningen, men verkar även komma från röret mot insuget.
4. Dropp vid bultarna som håller styraxeln (passagerarsidan).
Oljeavskiljaren Anslutning mot bränslesystemet Anslutning mot "pressure duct" Det jag undrar är - kan man ha för högt oljetryck av någon anledning? Verkar helsjukt att det ska kunna läcka på så många ställen!? Ska det komma olja ut från kallsidan på turbon? Oljan vid styraxeln kan väl inte komma från själva styraxeln/växeln på en icke-servobil?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Uffemannen on 2013-11-19 08:14:00, edited 1 time in total.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Ska bilderna visa oljedroppar? Jag ser inga...
Oljetrycksmätare har du väl i bilen? Har för mig det är standardutrustning.
Oljetrycksmätare har du väl i bilen? Har för mig det är standardutrustning.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Uffemannen
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2010-08-02 08:58:36
- Bilmodell: Cyklar numera
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 931 -81 | Projekt Silberpfeil
Jag var där och torkade, i ren ilska. Innan jag kom på att jag måste dokumentera för tråden.patand wrote:Ska bilderna visa oljedroppar? Jag ser inga...
Oljetrycksmätare har du väl i bilen? Har för mig det är standardutrustning.
Jo, det finns en oljetrycksmätare - men jag har inte tittat så noga, har ju inte haft några problem . Bilen går som ett skott. Dessutom har jag noterat att den tokfladdrar ibland, vilket gör att jag inte litar på den.
Men om jag minns rätt ligger den på runt 6bar på vägen. Inte noterat trycket under hård belastning.
Men kan detta vara ett tecken på dåliga kolvringar, tycker mig läst det? Jag får dessutom gulaktigt klegg i luftburken, relativt omgående. Torkade ju ur burken vid o-ringsbytet. Känns surt om det är ringarna, med tanke på att toppen nyligen varit lossad...
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)
F.d. PCS-medlem 1874
Who is online
Users browsing this forum: No registered users