
Efter kort och omoget övervägande bestämde jag mig häromveckan för att jag skulle köpa en 924 turbo.
Den invigde känner givetvis till ungefär hur tätt det är mellan dessa bilar i Sverige (21st i trafik säger ryktet) och det är därför inte alltid så lätt att få tag i en. Speciellt inte med kort varsel. Och jag ville ha en nu.

Det visade sig emellertid att jag hade tur. Inte mindre än 3st annonserades ungefär samtidigt på blocket och här på forumet. Av dessa tittade jag på två. Bjöd på båda, men köpte bara en.
Med Samuel som kartläsare styrdes kosan söderut i S2:an i torsdags eftermiddag.
Destinationen var Eslöv, där en vit 931:a stod och väntade på att hämtas upp.

Som vanligt när jag åker Linköping-Skåne tur och retur i S2.an försökte jag klara det på en tank. Har hittills aldrig lyckats, men skam den som ger sig!

Jag visste redan innan avfärd att jag antaglige inte skulle kunna köra 931:an hem. Inte för att det var något fel på den, utan för att jag inte når ner till pedalerna.

Tidigare ägare har rensat den invändigt och bultat sportstolar direkt i golvet. Lite för långt bak för mig tyvärr. Samuel såg dock inte så besviken ut när han konstaterade att skulle få köra den hem.

På tal om original...
What´s wrong with this picture? Tror att jag ska försöka hitta ett som känns lite mindre risigt...

Originalspåret fortsätter...
Fälgarna är de klassiska 924 turbo-fälgarna i kryssekerdesign. Vet att många gillar dom, men personligen föredrar jag Cookie Cutters på en 931:a.

Första hjälpen-kudden låg där. Varningstriangel och ett mer eller mindre orört verktygsset. Ett friskt reservhjul, men ingen lapp med koder.

En hel del saker är utbytta under åren och det är vissa saker som jag inte får ihop riktigt...
Har en känsla av att den är konverterad från elhissar och elspeglar till manuella dito och att den 944 som fick ofra dörrsidorna även fick offra vingen... Hade det här varit för ett år sedan hade jag gladeligen haft vingen kvar. Men ett år visare har jag helt bytt åsikt och kommer därför försöka hitta en originalvinge.
Kanske kan sno den som sitter på Vintersläden...

Den tidigare ägaren har knappt kört bilen sen han köpte den 2006. Han har mest lättat den...
Det tråkiga är att det mesta som monterades bort är sålt eller bortmonterat på ett sätt som gör återmontering omöjlig.

Han hade dock köpt på sig en del nya grejer till bilen, som följde med köpet... Osäker på om jag kommer montera lyktorna eller luckan. Det kan eventuellt komma en säljestråd på lite grejer vad det lider, men som det ser ut just nu har jag spekulanter som har sånt som jag saknar, så det mesta kommer nog bytas bort...
Jag har fortfarande inte kört bilen mer än några hundra meter. Så jag kan inte säga så mycket om hur den går. Samuel tyckte att det var den roligaste Porschen han hade kört, så jag har en känsla av att jag har något att se fram emot.

Den klarade de 37 milen utan problem. Drog ingen olja och betedde sig som den skulle.
Samuel var inte riktigt så militant vad gällde bensinförbrukningen, så hemvägen gick i lite raskare takt än ditvägen.
Lådan är renoverad och känns tight. Den svarar bra på gas och förutom några halvmärkliga eldragningar verkar det som att det mesta går att rädda. Lacken är lite mossig och trött, men den är förhållandevis rak och rostfri.
Det här är min favorit hittils!

Bobo