968 -93 | Japonia
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 443
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
968 -93 | Japonia
Var till Tystberga och köpte mig en ny bil igår.
En 968:a från -93 som tidigare här på forumet har gått under namnet Projekt Brödraskapet.
Ni som har läst Patands biltråd om den, har väl rätt bra koll på bilen.
Körde hem den via omvägar igår till Uppsala. Förövrigt den enda 968:a i Uppsala just nu, enligt transportstyrelen.
Måste säga att jag verkligen gillar bilen. Det jag gillade med 924:an var att den var så liten. Jag trodde att 968 skulle vara större, men den känns lika tight. Och den är ju bara marginellt större.
Maskinellt finns ju inte så mycket att göra just nu. Fick med en massa delar som ska bytas, men detfår göras nästa år.
Kosmetiskt finns det lite torra lister att byta ut och försöka färga den solbrända inredningen. Någon som har ett tips?
Att den fick heta Japanen var ju ganska självklart. Servicebok, Instruktionsbok och diverse klisterlappar på japanska.
Kommer ner till TP80 med den (får väl stå på vanliga parkeringen).
Näe, nu måste jag ut och köra lite.
En 968:a från -93 som tidigare här på forumet har gått under namnet Projekt Brödraskapet.
Ni som har läst Patands biltråd om den, har väl rätt bra koll på bilen.
Körde hem den via omvägar igår till Uppsala. Förövrigt den enda 968:a i Uppsala just nu, enligt transportstyrelen.
Måste säga att jag verkligen gillar bilen. Det jag gillade med 924:an var att den var så liten. Jag trodde att 968 skulle vara större, men den känns lika tight. Och den är ju bara marginellt större.
Maskinellt finns ju inte så mycket att göra just nu. Fick med en massa delar som ska bytas, men detfår göras nästa år.
Kosmetiskt finns det lite torra lister att byta ut och försöka färga den solbrända inredningen. Någon som har ett tips?
Att den fick heta Japanen var ju ganska självklart. Servicebok, Instruktionsbok och diverse klisterlappar på japanska.
Kommer ner till TP80 med den (får väl stå på vanliga parkeringen).
Näe, nu måste jag ut och köra lite.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by laakso on 2014-12-13 09:50:55, edited 2 times in total.
968 -93
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Är det skinnklädsel? Jag köpte läderfärg på ebay, tror firman hette leder technik eller liknande.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Härligt! Är nog en bra bil! En fråga om baklamporna: Hur kommer det sig att vissa 968 baklampor har vita/gråa insatser och de flesta har helröda? Min bil är från Tyskland och har helröda. Är det vissa speciella marknader?
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
968 -93 | Japanen
Det finns tre olika bakljusenheter i PET; med dimljus, utan dimljus och för Japan. Så det verkar som att Japan hade krav som helröda bakljusenheter inte uppfyllde.robinkjellstedt wrote:Härligt! Är nog en bra bil! En fråga om baklamporna: Hur kommer det sig att vissa 968 baklampor har vita/gråa insatser och de flesta har helröda? Min bil är från Tyskland och har helröda. Är det vissa speciella marknader?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Så i Sverige kunde man köpa både med och utan dimljus?Maxx wrote:Det finns tre olika bakljusenheter i PET; med dimljus, utan dimljus och för Japan. Så det verkar som att Japan hade krav som helröda bakljusenheter inte uppfyllde.robinkjellstedt wrote:Härligt! Är nog en bra bil! En fråga om baklamporna: Hur kommer det sig att vissa 968 baklampor har vita/gråa insatser och de flesta har helröda? Min bil är från Tyskland och har helröda. Är det vissa speciella marknader?
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 443
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Jim Profit wrote:Är det skinnklädsel? Jag köpte läderfärg på ebay, tror firman hette leder technik eller liknande.
Tack, ska kolla på ebay.
/T
968 -93
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
968 -93 | Japanen
Det vet jag inte. Möjligen att det är så att det skiljer mellan olika länder om det ska vara dimljus på vänster, höger eller båda sidor.robinkjellstedt wrote:Så i Sverige kunde man köpa både med och utan dimljus?Maxx wrote: Det finns tre olika bakljusenheter i PET; med dimljus, utan dimljus och för Japan. Så det verkar som att Japan hade krav som helröda bakljusenheter inte uppfyllde.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Du får tvätta av dammet Tapio, den var blankare när du hämtade den:
Men sen får du ut och åka igen!
Känns kul att den kommit till en ägare som använder den. Det är vad bilen behöver, den har stått still för mycket.
Men sen får du ut och åka igen!
Känns kul att den kommit till en ägare som använder den. Det är vad bilen behöver, den har stått still för mycket.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Har också en JAPAN i form av en 944 turbo.. på min är främre blinkersinsatser ombyggda så lampan är sitter annorlunda i insatsen. sen är väl EX-lampan i instrumenthuset japan-specifik. är vad jag vet till för att varna för varm katalysator om jag minns rätt.
Mvh Bubby
Mvh Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 443
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Nu är den tvättad.
Lite nytagna bilder:
Lite nytagna bilder:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 -93
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Ser riktigt bra ut! 
Bobo

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 443
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Jaha, våren har kommit, typ.
Fick ett nytt garage från 1:a mars direkt bredvid lägenheten så jag var tvungen att flytta bilen från det gamla garaget som låg 5 km bort.
Alltid skönt att ha bilen nära. När jag nu ändå reggade på den och satte på vinterdäck i höstas så var det lika bra att ta en sväng.
Tänk så kul det kan vara att bara få köra lite riktig bil.
Nu när man har ett "eget" garage kan man ju också börja fixa lite på bilen.
Fick ju med en hel del prylar med bilen och dessa ska bytas.
Har även köpt lite nya gummilister för att byta ut en del torra och spruckna lister längst "kjolarna" på kanten.
Såg även att 968 siffrorna hade fallit bort och beställde nya, men döm av min förvåning så hade bilen följande Option: 912=without type-designation
Vad betyder det? Att den var beställd utan 968 märket eller vad?
Bild på bilen med vinterdäck: Det som ska på:
Fick ett nytt garage från 1:a mars direkt bredvid lägenheten så jag var tvungen att flytta bilen från det gamla garaget som låg 5 km bort.
Alltid skönt att ha bilen nära. När jag nu ändå reggade på den och satte på vinterdäck i höstas så var det lika bra att ta en sväng.
Tänk så kul det kan vara att bara få köra lite riktig bil.
Nu när man har ett "eget" garage kan man ju också börja fixa lite på bilen.
Fick ju med en hel del prylar med bilen och dessa ska bytas.
Har även köpt lite nya gummilister för att byta ut en del torra och spruckna lister längst "kjolarna" på kanten.
Såg även att 968 siffrorna hade fallit bort och beställde nya, men döm av min förvåning så hade bilen följande Option: 912=without type-designation
Vad betyder det? Att den var beställd utan 968 märket eller vad?
Bild på bilen med vinterdäck: Det som ska på:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 -93
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Borde ju vara så, märkligt då jag har för mig man såg svaga märken efter att det har suttit siffror på den och det var ju någon lös siffra med i någon kartong också.laakso wrote:912=without type-designation
Vad betyder det? Att den var beställd utan 968 märket eller vad?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 443
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Har nu haft bilen på service.
Nya remmar, rullar, kedja, vattenpump, olja, bromsvätska, termostat, tändstift + lite packningar.
Kanske bara vara inbillning men bilen känns mycket bättre i motorn efteråt.
Har kört en del "vardagstrafik" med den på sistone och måste säga ett jag gillar verkligen motorn.
Inga problem att köra 20-25 km/h på trean och bara gasa. Bra vrid, plus att den är ljuvlig att varva ur med.
Om bara värmen kan komma tillbaka, så man kan vara ute, så ska jag byta lite torra lister runt "kjolarna"
Har även köpt sparklåde skydd. Sådana här: http://www.design911.co.uk/pages/produc ... 11680ST918" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild kommer.
På med nya hjulen, med nya däck (ligger och väntar i garaget) så är man redo för säsongen.
Har även anmält mig till Teknikens Världs bandag den 11/5 på Mantorp, nån mer som ska dit?
Kul!
Nya remmar, rullar, kedja, vattenpump, olja, bromsvätska, termostat, tändstift + lite packningar.
Kanske bara vara inbillning men bilen känns mycket bättre i motorn efteråt.
Har kört en del "vardagstrafik" med den på sistone och måste säga ett jag gillar verkligen motorn.
Inga problem att köra 20-25 km/h på trean och bara gasa. Bra vrid, plus att den är ljuvlig att varva ur med.
Om bara värmen kan komma tillbaka, så man kan vara ute, så ska jag byta lite torra lister runt "kjolarna"
Har även köpt sparklåde skydd. Sådana här: http://www.design911.co.uk/pages/produc ... 11680ST918" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild kommer.
På med nya hjulen, med nya däck (ligger och väntar i garaget) så är man redo för säsongen.
Har även anmält mig till Teknikens Världs bandag den 11/5 på Mantorp, nån mer som ska dit?
Kul!
968 -93
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 443
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 968 -93 | Japanen
Bilen besiktigad idag med blankt papper!
Besiktningskvinnan visste inte vad det var för modell, inte hennes kollega heller. Första gången dom haft en 968 inne.
Hurra! Nu är det bara och tuta och köra ett år till.

Besiktningskvinnan visste inte vad det var för modell, inte hennes kollega heller. Första gången dom haft en 968 inne.
Hurra! Nu är det bara och tuta och köra ett år till.

968 -93
Who is online
Users browsing this forum: No registered users