924 -76 | Bonusgrabbens!
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Du kan ju kolla med Forza.se också.
Dom har ju verkstad & är auktoriserade att utföra reparationer på Bilstein-dämpare.
Sven
Dom har ju verkstad & är auktoriserade att utföra reparationer på Bilstein-dämpare.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Tack för tipset Sven!
Ringde till Forza och pratade med han som renoverar dämparna där och han tyckte inte det var lönt att renovera så gamla dämpare. De blir bara typ 80-90% perfekta vid renovering och det kostar i stort sett lika mycket att renovera dem som att köpa nya när det är så gammalt.
Synd att nya kostar nära 1500kr styck... hade ju tänkt köra budgetrenovering av denna, iaf så här i början. Jag hoppas någon har ett par bra begagnade (oavsett märke) liggandes som jag kan få köpa billigt istället.
Det var ett intressant samtal iaf och en trevlig expert. Han sa direkt "aha, det är till en Porsche" när jag sa "gröna Bilstein från -76"...
Ringde till Forza och pratade med han som renoverar dämparna där och han tyckte inte det var lönt att renovera så gamla dämpare. De blir bara typ 80-90% perfekta vid renovering och det kostar i stort sett lika mycket att renovera dem som att köpa nya när det är så gammalt.
Synd att nya kostar nära 1500kr styck... hade ju tänkt köra budgetrenovering av denna, iaf så här i början. Jag hoppas någon har ett par bra begagnade (oavsett märke) liggandes som jag kan få köpa billigt istället.
Det var ett intressant samtal iaf och en trevlig expert. Han sa direkt "aha, det är till en Porsche" när jag sa "gröna Bilstein från -76"...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Jag har ett par begagnade som sitter på min 931:a som du kan få.
Bara att lösa logistiken på något bra sätt.
Du har ju mattor m.m till mig som skall hämtas också
Sven
Bara att lösa logistiken på något bra sätt.
Du har ju mattor m.m till mig som skall hämtas också
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Det tar jag gärna, bara de inte är helt slut, om de är lite mjuka gör inget!Bathory wrote:Jag har ett par begagnade som sitter på min 931:a som du kan få.
Bara att lösa logistiken på något bra sätt.
Du har ju mattor m.m till mig som skall hämtas också
Mattor, just ja de där som är från Mats till dig... hmmm undrar vilka det är då... jag har iaf inte gett bort eller sålt bort några mattor så de ligger väl i förrådet, har bara dåligt minne.
Dämparna skulle jag behöva typ nyss, bilen går väldigt stötigt höger bak... har du lust att skicka dem? Jag betalar givetvis frakten. Mattorna kan ju också skickas via posten.
Vi kan ta detaljer via PM.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Är lite upptagen ikväll men jag kan ringa dig imorgon så kan vi komma överens om hur vi ska göra.
Sven
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Kul att se 924:an på TP80!
Många anorlunda detaljer på den bilen!
Vi tittade lite närmare på vingen och blev inte riktigt kloka på vad det är för något.
Den är märkt/stämplad "924" av någon anledning och skiljer sig en aning från de vi såg på 944:orna (som har Porsche präglat i mitten men saknar märkningar i övrigt).
Kul att se att du lägger ner så mycket tid och energi på den!
Säg till om jag (mot alla odds) kan hjälpa till med något!
Har du utformat några mer långtgående planer för den än?
Bobo
Många anorlunda detaljer på den bilen!
Vi tittade lite närmare på vingen och blev inte riktigt kloka på vad det är för något.
Den är märkt/stämplad "924" av någon anledning och skiljer sig en aning från de vi såg på 944:orna (som har Porsche präglat i mitten men saknar märkningar i övrigt).
Kul att se att du lägger ner så mycket tid och energi på den!
Säg till om jag (mot alla odds) kan hjälpa till med något!
Har du utformat några mer långtgående planer för den än?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Ja jag hade velar diskutera bilen lite med dig Bobo, men vi gick om varandra hela dagen tror jag.
Vingen är högst troligt en eftermarknadsvinge, dvs inte Porsche original. Den är mjukare i materialet än en vanlig 944 vinge, samt har ju "fel" märkning som du skriver.
Ja det är kul att lägga energi på den då det är så mycket som är otroligt bra på den. Motorn går gudomligt t.ex, Felix i den 5 växlade med extraktorrör och weberspjäll hängde knappt med vid acceleration på 2:an och den bilen verkar det ändock inte vara något fel på (femväxlade bilarna skall trots något högre vikt vara ca sekunden snabbare 0-100 än de fyrväxlade fick jag veta av Cédric och Erik på träffen).
Det finns lite lackskador som vore kul att i en förlängning få fixade, så du kommer säkert få hjälpa till om du vill Bobo!
Har inte någon långsiktig plan egentligen. Det jag vill ha den som är en kul sommarbruksbil som inte gör bort sig i slalom och lite bankörning. Den ska definitivt vara mer gatvänlig än turbon. Troligen kommer den bli mer original, men aldrig helt original.
Vingen är högst troligt en eftermarknadsvinge, dvs inte Porsche original. Den är mjukare i materialet än en vanlig 944 vinge, samt har ju "fel" märkning som du skriver.
Ja det är kul att lägga energi på den då det är så mycket som är otroligt bra på den. Motorn går gudomligt t.ex, Felix i den 5 växlade med extraktorrör och weberspjäll hängde knappt med vid acceleration på 2:an och den bilen verkar det ändock inte vara något fel på (femväxlade bilarna skall trots något högre vikt vara ca sekunden snabbare 0-100 än de fyrväxlade fick jag veta av Cédric och Erik på träffen).
Det finns lite lackskador som vore kul att i en förlängning få fixade, så du kommer säkert få hjälpa till om du vill Bobo!
Har inte någon långsiktig plan egentligen. Det jag vill ha den som är en kul sommarbruksbil som inte gör bort sig i slalom och lite bankörning. Den ska definitivt vara mer gatvänlig än turbon. Troligen kommer den bli mer original, men aldrig helt original.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Jag kommer nog vilja få 931:an betygsatt av dig inom en snar framtid,
så vi får nog anledning att sparka däck innan isen kommer!
Bara att du hojtar när det är dags att bättra lacken!
Kul att det verkar vara bra flås i den!
Får du bara ordning på studset bak så blir den säkert rolig i sommar.
Följer tråden med spänning.
Bobo
Ps. Har du kollat om det går att sätta lampor i bakljusrampen än?
så vi får nog anledning att sparka däck innan isen kommer!
Bara att du hojtar när det är dags att bättra lacken!
Kul att det verkar vara bra flås i den!
Får du bara ordning på studset bak så blir den säkert rolig i sommar.
Följer tråden med spänning.
Bobo
Ps. Har du kollat om det går att sätta lampor i bakljusrampen än?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Ja vi får se till att råkas innan vintern! I början av oktober finns det lite hål i min fullspäckade kalender.[Bobo] wrote:Jag kommer nog vilja få 931:an betygsatt av dig inom en snar framtid,
så vi får nog anledning att sparka däck innan isen kommer!
Har du kollat om det går att sätta lampor i bakljusrampen än?
Det sitter redan lampor i rampen, tror dock inte de lyser. Kabel är draget till dem sedan tidigare men kanske lamporna pajjat med åldern. Ingen prio på att fixa det, men någon dag tar jag väl en titt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Låter bra!patand wrote:Ja vi får se till att råkas innan vintern! I början av oktober finns det lite hål i min fullspäckade kalender.[Bobo] wrote:Jag kommer nog vilja få 931:an betygsatt av dig inom en snar framtid,
så vi får nog anledning att sparka däck innan isen kommer!
Har du kollat om det går att sätta lampor i bakljusrampen än?
Det sitter redan lampor i rampen, tror dock inte de lyser. Kabel är draget till dem sedan tidigare men kanske lamporna pajjat med åldern. Ingen prio på att fixa det, men någon dag tar jag väl en titt.
Jag har lite andra ärenden i dina trakter, så jag ska nog kunna hitta en bra roadtrip-dag som passar alla!
Vadå inte prio? Borde väl vara det första man fixar?!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
I går kväll tog jag bilen till fars garage och fick hjälp med att kolla på problemet med bromslyset. Försökte att inte berätta så mycket om vad jag själv hade hittat utan låta far kolla på det förutsättningslöst.
Under tiden som far kollade på det elektriska så bytte jag den dåliga styrleden, det gick otroligt smidigt då inget var fastrostat (man måste älska gamla Porschar som förvarats i torrt garage) och far dessutom har en avdragare som passar perfekt för detta jobb.
Far kom fram till samma sak som jag gjort tidigare, dvs det fanns ingen spänning vid tryckbrytarna (som sitter på undersidan av huvudbromscylindern) trots att det finns 12v i andra änden på de båda kablarna som går från kontaktdonet inne i kupén direkt till brytarna.
Det fick bli en "fullösning" (hoppas inte Janne läser här nu... ) med kabel direkt från batteriet till brytarna. Alternativet hade varit att dra ny kabel från kontaktstycket till brytarna så det är inte så stor skillnad egentligen (bara det att bromslysena nu kan tändas även om tändningen är avslagen).
Vi lyckades också med konststycket att göra en felkoppling först som innebar att bromslyset inte alls tändes men att varselljusen blinkade när man bromsade... Det misstaget var dock ganska lätt att rätta till.
Sen lyste bromsljusen lite för svagt och voltmätaren dippade ner mer än lovligt när man bromsade. Det visade sig att kontakterna till det extra bromsljus som suttit i bakrutan antagligen låg emot varandra eller mot plåten så det blev helt enkelt kortis mellan plus och jord. När de kontakterna var väl isolerade så lyste bromsljusen som de skulle!
Vi försökte också kolla på topplagringarna, men eftersom jag inte tänkt på att ta med mutterknackare så kom vi inte åt att se lagren. Bör dock gå ganska snabbt att kika på det någon annan kväll. Om jag kan smörja upp de återstår väl att se, men förhoppningsvis så kan man mjuka upp dem och sen besikta om bilen.
Under tiden som far kollade på det elektriska så bytte jag den dåliga styrleden, det gick otroligt smidigt då inget var fastrostat (man måste älska gamla Porschar som förvarats i torrt garage) och far dessutom har en avdragare som passar perfekt för detta jobb.
Far kom fram till samma sak som jag gjort tidigare, dvs det fanns ingen spänning vid tryckbrytarna (som sitter på undersidan av huvudbromscylindern) trots att det finns 12v i andra änden på de båda kablarna som går från kontaktdonet inne i kupén direkt till brytarna.
Det fick bli en "fullösning" (hoppas inte Janne läser här nu... ) med kabel direkt från batteriet till brytarna. Alternativet hade varit att dra ny kabel från kontaktstycket till brytarna så det är inte så stor skillnad egentligen (bara det att bromslysena nu kan tändas även om tändningen är avslagen).
Vi lyckades också med konststycket att göra en felkoppling först som innebar att bromslyset inte alls tändes men att varselljusen blinkade när man bromsade... Det misstaget var dock ganska lätt att rätta till.
Sen lyste bromsljusen lite för svagt och voltmätaren dippade ner mer än lovligt när man bromsade. Det visade sig att kontakterna till det extra bromsljus som suttit i bakrutan antagligen låg emot varandra eller mot plåten så det blev helt enkelt kortis mellan plus och jord. När de kontakterna var väl isolerade så lyste bromsljusen som de skulle!
Vi försökte också kolla på topplagringarna, men eftersom jag inte tänkt på att ta med mutterknackare så kom vi inte åt att se lagren. Bör dock gå ganska snabbt att kika på det någon annan kväll. Om jag kan smörja upp de återstår väl att se, men förhoppningsvis så kan man mjuka upp dem och sen besikta om bilen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
På väg hem från far konstaterade jag att den nya styrleden innebar betydligt mindre vibrationer i högre farter (70km/h ->), den dåliga dämparen och däcken (som kanske är lite orunda fortfarande?) ger fortfarande en del onödiga vibrationer men bilen blir bättre och bättre! Det kommer blir riktigt intressant att få dit bättre dämpare bak och se vad det kommer göra för känslan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Jo jag läser det mesta om 924...patand wrote:Det fick bli en "fullösning" (hoppas inte Janne läser här nu... ) med kabel direkt från batteriet till brytarna. Alternativet hade varit att dra ny kabel från kontaktstycket till brytarna så det är inte så stor skillnad egentligen (bara det att bromslysena nu kan tändas även om tändningen är avslagen).
Den stora skillnaden är väll att om du har en skada på elsystemet så finns den kvar och kan djävlas på fler sätt.
(läs kabelbrand) En fullösning är något man gör för att snabbt lösa bekymmret så man får tid att laga det "på riktigt" lite senare...
/Janne
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Det går inte att komma undan... Skämt o sido, bara kul att någon läser när man bemödar sig att skriva.QV_ wrote:Jo jag läser det mesta om 924...
Den stora skillnaden är väll att om du har en skada på elsystemet så finns den kvar och kan djävlas på fler sätt.
(läs kabelbrand) En fullösning är något man gör för att snabbt lösa bekymmret så man får tid att laga det "på riktigt" lite senare...
Såg till att oskadliggöra originalkablarna genom att kapa dem i närheten av kontakten. Jag och far pratade lite om detta idag också och de är antagligen avbrända pga kortisen vid kablarna till det extra bromsljuset (se ovan). Det går fortfarande att byta ut originalet och snygga till det hela när tid och ork finnes.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Ikväll blev det nya (bättre begagnade) dämpare bak på bilen. Fick köpa ett par röda ställbara Koni till bra pris av Erik D här på forumet. Det enda problemet med monteringen var att Koni dämparna var så grova vid övre fästet så jag blev tvungen att modifera bilplåten lite (Bobo, var är du när man behöver dig?).
Jag valde att ställa dämparna i det mjukaste läget för att veta vad det innebär. Bilen kändes riktigt trevligt i det läget och absolut inte svampig.
Medan jag fixade dämparna så kollade far fjäderbenslagringarna och försökte ha på lite smörja. De såg dock väldigt fina ut och rörde sig i utan problem. Får väl se om dem klarar en ombesiktning.
Ställde även på lite värme genom att öppna "kranen" i motorutrymmet innan jag åkte hem ("kranen" går trögt och kan inte justeras från cupén tyvärr). Värmen funkade sen iaf.
På vägen hem kunde jag inte bara konstatera att bilen går mycket skönare på vägen utan även återigen att motorn går bra!
Det finns vibrationer kvar i bilen dock, orunda däck och obalanserade hjul tror jag är orsaken.
Något som också måste åtgärdas är generatorns fästen. De är så dåliga så det är svårt att få remmen tillräckligt spänd.
Ställbara Koni dämpare runtom, det blir en fin gatbil detta!
Jag valde att ställa dämparna i det mjukaste läget för att veta vad det innebär. Bilen kändes riktigt trevligt i det läget och absolut inte svampig.
Medan jag fixade dämparna så kollade far fjäderbenslagringarna och försökte ha på lite smörja. De såg dock väldigt fina ut och rörde sig i utan problem. Får väl se om dem klarar en ombesiktning.
Ställde även på lite värme genom att öppna "kranen" i motorutrymmet innan jag åkte hem ("kranen" går trögt och kan inte justeras från cupén tyvärr). Värmen funkade sen iaf.
På vägen hem kunde jag inte bara konstatera att bilen går mycket skönare på vägen utan även återigen att motorn går bra!
Det finns vibrationer kvar i bilen dock, orunda däck och obalanserade hjul tror jag är orsaken.
Något som också måste åtgärdas är generatorns fästen. De är så dåliga så det är svårt att få remmen tillräckligt spänd.
Ställbara Koni dämpare runtom, det blir en fin gatbil detta!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users