924 -76 | Bonusgrabbens!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#61 Post by Berand »

Är det inte bäst att köpa flera hjulbultar? Gängorna kan ha blivit skadade eller du kanske tappar fler hjul.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#62 Post by patand »

Berand wrote:Är det inte bäst att köpa flera hjulbultar? Gängorna kan ha blivit skadade eller du kanske tappar fler hjul.
Jag köpte två. Men borde nog köpt 16 st, tror de som följde med bilen är koniska nämligen medan originalhjulen som jag satte dit nu har sväriska bultar. Ska jämföra bultarna närmare ikväll.

Ska verkligen försöka låta bli att tappa fler hjul iaf! :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#63 Post by QV_ »

men de (sväriska) bultarna är väll till för plåtfälgar?

Bultarna till alufälgar är mera koniska och är 28mm där de är bredast.
Har du Haynes för 924 så kolla sid 197, början på bromssytemet.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#64 Post by patand »

Så vitt jag har förstått (enligt källor på nätet) så är det sväriska bultar (respektive muttrar) till alla original porschefälgar. Jag är dock inte 100% säker. Ska kolla det du refererar till i PET när jag kan Janne. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#65 Post by Mattias 924 »

Porsche_924_Workshopmanual_VOL-3-Chassis
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#66 Post by patand »

Mattias 924 wrote:Porsche_924_Workshopmanual_VOL-3-Chassis
:d=: Då är det B jag ska ha och så såg de ut de två jag köpte. Men behöver 14 st till egentligen då eftersom de som satt på bilen med "specialfälgarna" är med vanlig kona (och längre).

De kostade drygt 30 kr på mekonomen (och nästan 50kr hos Utzon) så det blir dyrt om man ska köpa många, blir att leta efter billigare inköpsställen, skroten osv. Kanske skulle börja med att rota runt i bilen och den låda jag fick med och om inte där så kolla med säljaren om han har originalbultarna kvar någonstans.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#67 Post by patand »

Växellänkaget är slappt som bara den på bilen. Var under häromdagen och kände på korset back vid växellådan och där sitter en stor del av boven i dramat verkar det som.

Kom på då att jag för länge sedan köpt ett växelkors från JERD (likadant Utzon numera säljer) som var tänkt att hamna i cabben. Men det ligger faktiskt i en påse oanvänt så det får nog åka dit på 924an i helgen:

Image
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Henrik Gårblad
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2012-11-02 17:23:43
Telefon: 0708228973
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1976
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#68 Post by Henrik Gårblad »

Intressant läsning jag har själv en -76 ( Tysk såld ) jag har en fråga angånde skillnader mellan årsmodeller i en av dom tre mätarna som sitter i mitten konsollen har jag olje tempsmätare orginal enligt instruktionsbok har du det jag såg på en av dina bilder att det såg ut att vara en laddningsmätare som det brukar vara mvh Henrik

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#69 Post by Cédric »

Har för mig att ErikD har oljetemp i en av sina tre på sin 76a. Den bilen finns här på forumet. Har för mig att även multiinstrumentet längst till vänster skiljer en del (av dom 3 stora huvudinstrumenten)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#70 Post by patand »

Finns ingen oljetemp i instrumenten på denna tyvärr.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#71 Post by patand »

I helgen byttes växelkorset, STOR skillnad blev det! Både i känsla och i oljud i kupén. Nu vibrerar inte växelspaken mot kanten längre samt att det är betydligt fastare känsla i överföringen. Det blev lite trögare känsla i spaken än man är van med, men det borde väl bli lite mjukare när den används ett tag antar jag.

När ändock avgasystemet var nere så passade vi (hade hjälp av en kompis) på att fetta om drivaxlarna och även tillverka en distans till avgasupphängningen så röret hamnade mitt i öppningen i kjolen istället för i ena sidan.

Före:
image.jpg
Efter:
image.jpg
Det får nog framöver någon gång komma dit ett lite bredare rör också, ser lite fjuttigt ut tycker jag. Helst skulle man ju ha lite öppnare avgasystem så den lät lite "rejsigare" förstås.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#72 Post by patand »

Provade också att göra rent och smörja Auxhiliary Air Valve för att se om den blev lättare att starta kall. Gjorde dock ingen skillnad.

Men jag tror jag funnit problemet, det verkar vara kallstartsventilen som inte ger någon extra soppa. Direkt jag tvångskörde den så startade bilen snällt kall. Har dock för mig den bara ska gå någon sekund och borde den öht behövas när det är +20 ute? På turbon behövs den inte iaf.

Den styrs så vitt jag vet av tempgivaren i bakkant på motorn, kan det vara den som är kass kanske. Eller är det troligare att det är WUR som strular och ger fel styrtryck? Enda sättet att få veta det är väl att kontrollera bränsletrycken antar jag iof. Får ordna utrustning för det och kolla vid tillfälle.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#73 Post by gegge »

Jättekul att läsa! Kul med en 76a och ser ut att vara fin i lacken. Mycket känns bekant efter att ha tillbringat tid med en 924. Gjorde nästan samma miss som du och höll på att tappa bakhjulen på motorvägen. Växelkorset var ett bra tips, ska se över det.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#74 Post by patand »

Tack Fredrik! :)

Jo den är rätt fin i lacken generellt, en del rost under lacken på högerdörren samt en skada som är "lagad" med fel färg vid hjulhuset höger bak. Framskärmar och dörrar ser i vissa ljus ut att vara något mörkare än övriga bilen också, men det kanske kan åtgärdas med en bra polering.

Har man glapp i korset så är det definitivt ett hett tips att byta det. Skillnaden blev som natt och dag på denna bilen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#75 Post by [Bobo] »

patand wrote:Har man glapp i korset så är det definitivt ett hett tips att byta det. Skillnaden blev som natt och dag på denna bilen. :)
Skönt att se att operationen fungerade för dig!
Vi kan ju inte ha otur allihop... :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users