924 -76 | Bonusgrabbens!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Hittade ett par kul grejer när jag rotade runt i bilen också.
Jamex luftfilter:
Oljan såg kalas ut, både nivå och färg:
Original domkraft (plus verktyg som bonus) i mint condition:
Bättre begagnad mittkonsoll (befintlig är lite trasig):
Snygga kuddar:
Snygga ventilhattar:
Jamex luftfilter:
Oljan såg kalas ut, både nivå och färg:
Original domkraft (plus verktyg som bonus) i mint condition:
Bättre begagnad mittkonsoll (befintlig är lite trasig):
Snygga kuddar:
Snygga ventilhattar:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Bild från efter provturen (lite bättre ljus än tidigare bilder):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Måste ju också ge en lektion i hur lättstartad en 924:a ska vara (varm visserligen, men iaf):
Så ska det se ut!
Min turbo är inte lika medgörlig...
Så ska det se ut!
Min turbo är inte lika medgörlig...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Visst ja... kanske ska berätta om provturen också?
Först blev det en sväng på grusvägen, allt kändes rätt bra och den går fin fint från låga varv och tappar vid 5000 varv som alla 924 2.0 utan turbo... Motorn känns frisk!
Växelådan har väldigt slappa lägen och jag har redan saknat en 5:e växel. Behåller jag bilen en längre tid så kanske det blir att leta en 5 växlad låda, eller slänga i en G31 låda från förrådet kanske.
Nåväl, hem och fyllde i lite mer soppa (blev orolig att det skulle ta slut då mätarnålen stod under min) från en reservdunk och sen åkte åt andra hållet så man kom ut på lite asfalt.
Den gick fortfarande bra i motorn och bromsarna tar jämnt efter några inbromsningar. Dock tog pedalen ganska långt ner, har för mig man kan uppleva det om trumbromsarna bak behöver justeras. Cédric (eller någon annan som har koll), stämmer det?
Upplevde vid denna andra provtur ganska mycket vibrationer när jag körde på asfalten. Tänkte att det kanske är däcken som stått still länge i samma läge och är lite orunda. Så jag åkte hem och fyllde i 3 bars tryck runtom (låg på 1,6-1,8 innan) och passade också på att kolla alla hjulbultar och drog åt höger framhjulslager lite grann.
Andra vändan på aslfalten så kändes det klart mindre vibrationer! Förhoppningsvis blir det bättre ju mer den körs, dvs ju rundare däcken blir.
Tog och körde en asfaltsväg som är himla trevlig ganska nära hemma här, smal och krokig. Bilen kändes ok men samtidigt kändes det som att den flöt "ovanpå" vägen vid minsta ojämnhet och inte följde den som den borde. Bestämde mig därför för att prova att ändra framdämparna till mjukaste läget. Så när jag ändock skulle vända tog jag fram ratten ur handskfacket.
Jag fick skruva flera varv för att gå till mjukaste läget, så de var nog rätt hårt satta (kollade inte ändläget åt andra hållet). Bilen blev genast efter detta betydligt trevligare och det märktes stor skillnad även på grusvägens tvättbrädor!
När jag kom tillbaka hem så "provgungade" jag bilen både fram och bak. Den känns riktigt hård faktiskt, jag är tveksam om en original 924 är så pass hård, månne är detta en blivande slalomutmanare? Hade inte gjort mig något om den hade varit lite snällare på tvättbrädorna dock... min gamla Dieselaudi med dämpare som gått 37000 mil är trevligare där!
Summa sumarum, bilen går och det känns inte så långt till besiktning. Behöver se över bromsarna, ny bromsvätska och justering av bakbromsarna. En positionslampa fram lyste inte heller såg jag.
Inte så illa för ett impulsköp!
Först blev det en sväng på grusvägen, allt kändes rätt bra och den går fin fint från låga varv och tappar vid 5000 varv som alla 924 2.0 utan turbo... Motorn känns frisk!
Växelådan har väldigt slappa lägen och jag har redan saknat en 5:e växel. Behåller jag bilen en längre tid så kanske det blir att leta en 5 växlad låda, eller slänga i en G31 låda från förrådet kanske.
Nåväl, hem och fyllde i lite mer soppa (blev orolig att det skulle ta slut då mätarnålen stod under min) från en reservdunk och sen åkte åt andra hållet så man kom ut på lite asfalt.
Den gick fortfarande bra i motorn och bromsarna tar jämnt efter några inbromsningar. Dock tog pedalen ganska långt ner, har för mig man kan uppleva det om trumbromsarna bak behöver justeras. Cédric (eller någon annan som har koll), stämmer det?
Upplevde vid denna andra provtur ganska mycket vibrationer när jag körde på asfalten. Tänkte att det kanske är däcken som stått still länge i samma läge och är lite orunda. Så jag åkte hem och fyllde i 3 bars tryck runtom (låg på 1,6-1,8 innan) och passade också på att kolla alla hjulbultar och drog åt höger framhjulslager lite grann.
Andra vändan på aslfalten så kändes det klart mindre vibrationer! Förhoppningsvis blir det bättre ju mer den körs, dvs ju rundare däcken blir.
Tog och körde en asfaltsväg som är himla trevlig ganska nära hemma här, smal och krokig. Bilen kändes ok men samtidigt kändes det som att den flöt "ovanpå" vägen vid minsta ojämnhet och inte följde den som den borde. Bestämde mig därför för att prova att ändra framdämparna till mjukaste läget. Så när jag ändock skulle vända tog jag fram ratten ur handskfacket.
Jag fick skruva flera varv för att gå till mjukaste läget, så de var nog rätt hårt satta (kollade inte ändläget åt andra hållet). Bilen blev genast efter detta betydligt trevligare och det märktes stor skillnad även på grusvägens tvättbrädor!
När jag kom tillbaka hem så "provgungade" jag bilen både fram och bak. Den känns riktigt hård faktiskt, jag är tveksam om en original 924 är så pass hård, månne är detta en blivande slalomutmanare? Hade inte gjort mig något om den hade varit lite snällare på tvättbrädorna dock... min gamla Dieselaudi med dämpare som gått 37000 mil är trevligare där!
Summa sumarum, bilen går och det känns inte så långt till besiktning. Behöver se över bromsarna, ny bromsvätska och justering av bakbromsarna. En positionslampa fram lyste inte heller såg jag.
Inte så illa för ett impulsköp!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka
- Addict
- Posts: 1233
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Verkar som du gjort ett riktigt kap
En bil att vara rädd om. Smakfullt uppgraderad och ompysslad utan att vara omstylad till hottentott
En bil att vara rädd om. Smakfullt uppgraderad och ompysslad utan att vara omstylad till hottentott
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Härliga rapporter!
Fick samma känsla som Henka, en bil att vara rädd om.
Lycka till med besiktningen.
( aldrig är väl bilägande så roligt som timmarna efter att man fått hem den...)
Fick samma känsla som Henka, en bil att vara rädd om.
Lycka till med besiktningen.
( aldrig är väl bilägande så roligt som timmarna efter att man fått hem den...)
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Precis så jag känner också! Du tar orden ur mun på mig hela vägen i ditt inlägg!Henka wrote:Verkar som du gjort ett riktigt kap
En bil att vara rädd om. Smakfullt uppgraderad och ompysslad utan att vara omstylad till hottentott
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Tack Janne!Janne J wrote:Härliga rapporter!
( aldrig är väl bilägande så roligt som timmarna efter att man fått hem den...)
Visst är det så!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Vad har jag glömt att berätta om dagen... hmmm... jo jag skruvade fast vänster backspegel efter provturerna. Den var liksom "slapp" och for in mot rutan direkt det blev lite vind. Men det gick bra att ta bort spegeln med fot o allt och sen gick det att bakifrån spänna upp den lite så den gick lagom tungt att ställa in (det är ju manuella backspeglar). Bör nog kanske försöka laga en liten spricka som är där i leden dock, får se om det kan gå med snabblim.
Ha nog inte heller berättat om när jag hämtade bilen i morse. När jag rullade in på gatan med lastbilen (B-körkortsbil) jag hyrt så är det första jag ser förra ägaren med barn som står och tvättar bilen!
Jag hade redan köpt den och betalat, men de ville visst pyssla om den en sista gång.
Sen när vi skulle putta bilen i läge för att ta upp den på ramperna så var frun hans med och hjälpte till också. Hon frågade då om de skulle få se bilen något i trakten och jag sa att jag nog skulle kika ner på någon hamnträff om jag fick den att gå. "Då måste du höra av dig så vi får komma och kolla på den" säger hon då!
Sen när jag lastat klart och åker i väg så ser jag hur säljarens brorsa (kände igen honom från gårdagen) kliver ur en bil som just stannar och snabbt ställer sig och tar kort på Porschens avfärd.
Det verkar som det var en verklig familjeklenod som åkte därifrån.
Ha nog inte heller berättat om när jag hämtade bilen i morse. När jag rullade in på gatan med lastbilen (B-körkortsbil) jag hyrt så är det första jag ser förra ägaren med barn som står och tvättar bilen!
Jag hade redan köpt den och betalat, men de ville visst pyssla om den en sista gång.
Sen när vi skulle putta bilen i läge för att ta upp den på ramperna så var frun hans med och hjälpte till också. Hon frågade då om de skulle få se bilen något i trakten och jag sa att jag nog skulle kika ner på någon hamnträff om jag fick den att gå. "Då måste du höra av dig så vi får komma och kolla på den" säger hon då!
Sen när jag lastat klart och åker i väg så ser jag hur säljarens brorsa (kände igen honom från gårdagen) kliver ur en bil som just stannar och snabbt ställer sig och tar kort på Porschens avfärd.
Det verkar som det var en verklig familjeklenod som åkte därifrån.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Å så var det en sak till ja.
Larmet, det fungerar. Så fort man stänger av tändningen så är larmet igång och öppnar man någon dörr utan att larma av så blir det ett väldans liv från larmtutan.
Men det funkade lite för ofta faktiskt, när jag var ute på provturen och studsade omkring på tvättbrädorna på grusvägen så helt plötsligt började larmet tjuta! Som tur var fanns det en extra larmdosa lös i bilen så jag kunde veva ner rutan och sätta dosan mot mottagaren från utsidan på vindrutan. Detta hände även en gång på asfaltsvägen när det var lite knölig asfalt.
Nu har jag faktiskt kopplat loss larmtutan, så slipper man åka omkring och tuta hej vilt på omgivningarna helt omotiverat!
Det hände även ett par gånger att torkarna startade när man åkte tvättbräda, det är roligt med gamla relän.
Jag tror det får bli en omgång att göra rent jordpunkter också, bränslemätaren hoppar o far och ett par andra mätare ändras när man slår på lyset osv. Dvs som vanligt med 924or som stått eller inte blivit omhändertagna elmässigt på ett tag.
Larmet, det fungerar. Så fort man stänger av tändningen så är larmet igång och öppnar man någon dörr utan att larma av så blir det ett väldans liv från larmtutan.
Men det funkade lite för ofta faktiskt, när jag var ute på provturen och studsade omkring på tvättbrädorna på grusvägen så helt plötsligt började larmet tjuta! Som tur var fanns det en extra larmdosa lös i bilen så jag kunde veva ner rutan och sätta dosan mot mottagaren från utsidan på vindrutan. Detta hände även en gång på asfaltsvägen när det var lite knölig asfalt.
Nu har jag faktiskt kopplat loss larmtutan, så slipper man åka omkring och tuta hej vilt på omgivningarna helt omotiverat!
Det hände även ett par gånger att torkarna startade när man åkte tvättbräda, det är roligt med gamla relän.
Jag tror det får bli en omgång att göra rent jordpunkter också, bränslemätaren hoppar o far och ett par andra mätare ändras när man slår på lyset osv. Dvs som vanligt med 924or som stått eller inte blivit omhändertagna elmässigt på ett tag.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Tänk på att 76an har "stummonterad" bakvagn (gamla modellen av bakvagn) i karossen, så den kommer nog aldrig bli en s-klass
Kul att du fått bra snurr på den iaf, hoppas man får se den på någon kul tillställning !
Det där med bromsbacksjustering är lite lurigt, tycker aldrig pedalen blev bra på min gamle blå (även om bromsarna fungerade fint på bana), inte om man hade lämpligt läge på backarna för bankörning. Om man justerade backarna så tight så började dom ligga emot när det blev bankörningsvarmt (dom svällde helt enkelt), och då blir dom inte långlivade.
Kul att du fått bra snurr på den iaf, hoppas man får se den på någon kul tillställning !
Det där med bromsbacksjustering är lite lurigt, tycker aldrig pedalen blev bra på min gamle blå (även om bromsarna fungerade fint på bana), inte om man hade lämpligt läge på backarna för bankörning. Om man justerade backarna så tight så började dom ligga emot när det blev bankörningsvarmt (dom svällde helt enkelt), och då blir dom inte långlivade.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Stummonterad bakvagn, det får du gärna utveckla Cédric. Jag vet att det skiljer på dessa tidiga bilar mot de senare men jag minns inte vad som skiljer (får kanske kika i PET och jämföra sprängskisser).
Jag det känns jättekul att den gick så bra och så snart efter köpet. Träffpunkt 80 siktar jag på att åka till med den iaf.
Hur funkar justeringen, är det bara något "kugghjulsliknande" att vrida på som det brukar vara på trumbromsar? Kan man göra det från baksidan av bromsarna eller måste man ta av hjul och trumma för att komma åt?
Jag det känns jättekul att den gick så bra och så snart efter köpet. Träffpunkt 80 siktar jag på att åka till med den iaf.
Hur funkar justeringen, är det bara något "kugghjulsliknande" att vrida på som det brukar vara på trumbromsar? Kan man göra det från baksidan av bromsarna eller måste man ta av hjul och trumma för att komma åt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Jag letades förjäves efter hålet i trumman för att justera mina...patand wrote:Hur funkar justeringen, är det bara något "kugghjulsliknande" att vrida på som det brukar vara på trumbromsar? Kan man göra det från baksidan av bromsarna eller måste man ta av hjul och trumma för att komma åt?
I mitt fall berodde avsaknaden av hål på självjusterande backar, men i ditt fall ska det finnas ett hål.
Du kommer förså vilket hål det är jag pratar om när du fått bort hjulet...
Innanför hålet ser du en skruvskalle som du vrider på för att justera.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Du behöver inte ta bort hjulet, men dock lyfta helst lyfta bilen. Titta in på baksidan så ser du två hål I nederkant av "bromsskölden" eller vad vi nu ska kalla den, din bil verkar orginal så det kanske sitter täckpluppar av gummi. Med en flat skruvmejsel kan du sen justera "kugghjulet" som sitter précis innanför.
Tidiga bakvagnen är faktiskt samma som bubblans, kola bilden:
http://www.vw-ersatzteilvertrieb.com/ou ... 1-1_z2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Den sitter fast annorlunda mot karossen jämfört med den senare, samt är skruvad direkt direkt in i stommen. Den toe och camber och höjdjustering som du är van med finns inte, eller möjligtvis toe. Det den har gemensamt med den senare varianten är inre bärarmen om vi kan kalla den så.
Klibbar in en hederlig 924 turbo bakvagn av pedagogiska skäl :
http://images.thesamba.com/vw/classifie ... 903755.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tidiga bakvagnen är faktiskt samma som bubblans, kola bilden:
http://www.vw-ersatzteilvertrieb.com/ou ... 1-1_z2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Den sitter fast annorlunda mot karossen jämfört med den senare, samt är skruvad direkt direkt in i stommen. Den toe och camber och höjdjustering som du är van med finns inte, eller möjligtvis toe. Det den har gemensamt med den senare varianten är inre bärarmen om vi kan kalla den så.
Klibbar in en hederlig 924 turbo bakvagn av pedagogiska skäl :
http://images.thesamba.com/vw/classifie ... 903755.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -76 | Impulsköpet
Vad ni är söta grabbar! Tack för all info!
Det är som Cédric skrev tidigare, intressant med 76:a!
Hmm ska man ha den som seriös slalomlekbil så kanske man måste byta bakvagn för att få vettiga hjulvinklar alltså...
Det är som Cédric skrev tidigare, intressant med 76:a!
Hmm ska man ha den som seriös slalomlekbil så kanske man måste byta bakvagn för att få vettiga hjulvinklar alltså...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]