924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Mm, weltmeisterfjädrar är långa, kan tänka mig att det är extra illa på en frontlätt 924. Min 931a är ju klart tyngre i framänden men den blev på tok för hög med 250 fjädrarna. Dropstop med en vanlig rem?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Det ser helt tokigt ut som det är nu. Måste sänkas.
Har du något tips på hur man kan lösa dropstop frågan? Ingen belstning så det behöver inte vara metall. Samtidigt ska bilprovningen tycka det är fullgott.
Borra litet hål i bägge tallrikar och kabel med stopp i var ände? Dra det innanför skydd så att det inte syns?
Slangklämmor längs fjädern i botten och toppen?
Har du något tips på hur man kan lösa dropstop frågan? Ingen belstning så det behöver inte vara metall. Samtidigt ska bilprovningen tycka det är fullgott.
Borra litet hål i bägge tallrikar och kabel med stopp i var ände? Dra det innanför skydd så att det inte syns?
Slangklämmor längs fjädern i botten och toppen?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Ett alternativ är ju annars att använda en hjälpfjäder som det är på min bil. Bara för att hålla bilprovningen nöjd när det fjädrar ur helt, den är ju helt ihoppressad när bilen står på hjulen.
Vet inte om det finns hjälpfjädrar till original fjäderstorlek dock. Jag har ju "racefjädrar" så diametern är ju betydligt mindre på mina.
Vet inte om det finns hjälpfjädrar till original fjäderstorlek dock. Jag har ju "racefjädrar" så diametern är ju betydligt mindre på mina.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Ganska snabbt kommer man ju att tänka på såna där kina coil over kit som kostar noll och inget och som löser problemet på ett ganska smakfullt sätt...
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Den starka startmotorn bråkade med mig, trodde det var kass och bytte tillbaka till orginal. Som knappt orkade dra runt motorn utan tändstift. Alltså är batteriet slut - trots flera dygn på laddning. (Fel av mig)
Mätte upp grenröret vilket är ett mysterium.
Gjutjärndelen är 26cm på cylinder 1-4 och 17cm på cylinder 2-3.
Rördelen är 90cm på det främre röret och 78cm på det bakre.
Totalt 116cm på cylinder 1-4 och 95cm på cylinder 2-3.
Hur tänkte konstuktören här?
Fick ett orginal svänghjul på posten, en månad för sent. Det väger hela 8350g om någon undrar.
Efter att ha använt skjutmått blev torsionsstavarna 25,75mm och inte 26,4mm med måttband
26,8mm krängaren passar i bussningarna som sitter på A-armarna, men hållarna i rambenen blir för små.
Efter att ha mätt med en hel tumstock är höjden till skärmkanten fram 65cm vilket ger ungefär 6cm luft. Ser orginal ut, men är några cm för högt. Kommer åtgärdas efter besiktning.
Bromsar påfyllda med Racing Blue och luftade vilket gav hygglig känsla dvs måttligt stumt. Ska öppna upp bak, renovera och byta slangar i samband med uppgradering av bakvagn. Ska bara få loss låsbultarna...
EDIT: Hade tagit bort en jordfläta som var skabbig . Med en jordad startkabel gick det lätt att få igång motorn. Efter att tätat tjuvluft, efterdragit muttrar på k-jeten, ställt in ventilspel till 0,35mm varm, kollat kammens läge, justerat tändning till 10 grader, kollat att alla tändstift får gnista så gick den relativt bra. Kompressionen ligger mellan 11-11,5 bar vilket förvånade mig. Däremot går den inte jämnt utan skakar och har sig på låga varv, rätt säkert på att den bara går på tre cylindrar. Styrtrycket ligger på 1,7bar kall och 3,6bar varm vilket är bra. Vacuumet in insuget är däremot för lågt. Felsökning fortsätter...
Mätte upp grenröret vilket är ett mysterium.
Gjutjärndelen är 26cm på cylinder 1-4 och 17cm på cylinder 2-3.
Rördelen är 90cm på det främre röret och 78cm på det bakre.
Totalt 116cm på cylinder 1-4 och 95cm på cylinder 2-3.
Hur tänkte konstuktören här?
Fick ett orginal svänghjul på posten, en månad för sent. Det väger hela 8350g om någon undrar.
Efter att ha använt skjutmått blev torsionsstavarna 25,75mm och inte 26,4mm med måttband
26,8mm krängaren passar i bussningarna som sitter på A-armarna, men hållarna i rambenen blir för små.
Efter att ha mätt med en hel tumstock är höjden till skärmkanten fram 65cm vilket ger ungefär 6cm luft. Ser orginal ut, men är några cm för högt. Kommer åtgärdas efter besiktning.
Bromsar påfyllda med Racing Blue och luftade vilket gav hygglig känsla dvs måttligt stumt. Ska öppna upp bak, renovera och byta slangar i samband med uppgradering av bakvagn. Ska bara få loss låsbultarna...
EDIT: Hade tagit bort en jordfläta som var skabbig . Med en jordad startkabel gick det lätt att få igång motorn. Efter att tätat tjuvluft, efterdragit muttrar på k-jeten, ställt in ventilspel till 0,35mm varm, kollat kammens läge, justerat tändning till 10 grader, kollat att alla tändstift får gnista så gick den relativt bra. Kompressionen ligger mellan 11-11,5 bar vilket förvånade mig. Däremot går den inte jämnt utan skakar och har sig på låga varv, rätt säkert på att den bara går på tre cylindrar. Styrtrycket ligger på 1,7bar kall och 3,6bar varm vilket är bra. Vacuumet in insuget är däremot för lågt. Felsökning fortsätter...
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
DEN GÅR!
...och dessutom bra.
...och dessutom bra.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924 -85 Mamma Mu
Grattis. Visst var det motorn som kom från min slaktade 924:a känner igen de där med oljämna gången på lågvatv. För mig var det av och till. Vad var felet?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Vad var det för fel?gegge wrote:DEN GÅR!
...och dessutom bra.
Kul att den går igen Grattis
Visst är det din gamla motor Freddie
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Bytte tändstift och hela k-jeten. Bränslehuvudet var igenrostat på ena utgången och gick inte att få ordning på. Wurren totalstopp men ligger nu på 1,7 bar kall och 3,6 bar varm. Två spridare mindre bra och blev sämre. Kör bättre beggat tillsvidare. Nya spridare ligger på posten, det blir "Guldspridare" kända från Volvo Gr. A och sitter standard på bla Ferrari BB512. Bränslehuvudet har jag lite nya idéer kring, får se om Patand kan hjälpa mig... Anars är vacuum rikigt bra på 20 mmHg även om det blåser friskt från vevhusventilationen, skulle tro att kolvringarna är slut. Oljetryck mellan 2 och 4 bar. Vattentemp under hälften. Inga startproblem och jämn fin tomgång.
Mätte upp bilen med G-tech Pro och med två personer och full tank var resultatet inte alls dåligt (8,7s 0-100km/h). Kommer ha det som benchmark vid uppgraderingarna. Har jämfört med samma mätning från Peugeot 307 och Toyota Corolla med likvärdig effekt bara för att få en hum om nettoeffekt och vad som försvinner i drivlina och luftmotstånd. Väldigt trubbigt, men ger en indikation om ändringar är bättre eller sämre.
Mätte upp bilen med G-tech Pro och med två personer och full tank var resultatet inte alls dåligt (8,7s 0-100km/h). Kommer ha det som benchmark vid uppgraderingarna. Har jämfört med samma mätning från Peugeot 307 och Toyota Corolla med likvärdig effekt bara för att få en hum om nettoeffekt och vad som försvinner i drivlina och luftmotstånd. Väldigt trubbigt, men ger en indikation om ändringar är bättre eller sämre.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Härligt att bilen rullar för egen maskin!
Hur mycket har än så länge gjorts åt motorn? Vad återstår?
Hur mycket har än så länge gjorts åt motorn? Vad återstår?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
...och BESIKTIGAD!!!
(visserligen med återbesök för småsaker som jag kände till: varselljus och vindrutespolare ur funktion samt fastsättning av bromsslangar fram)
Än är maskin helt standard. Ville få den att fungera och känna lite på sakerna innan jag satte igång. Det som ska göras nu är i nämnd ordning:
* Montera trimmtoppen. Den fick solida tryckare för justeringen räckte inte till.
* Montera Weber Revline spjäll.
* Montera kortat grenrör och bygg grövre avgasssystem.
* Montera nya spridare och justera styrtryck mot lambda. På sikt annan bränslelösning.
Bilen har fått ett matchande Pacha baksäte med rullbälten. Lite sportigare ratt, MOMO Prototipo. 924 CGT bakre spoiler med torkare.
Kan man ha det bättre:
(visserligen med återbesök för småsaker som jag kände till: varselljus och vindrutespolare ur funktion samt fastsättning av bromsslangar fram)
Än är maskin helt standard. Ville få den att fungera och känna lite på sakerna innan jag satte igång. Det som ska göras nu är i nämnd ordning:
* Montera trimmtoppen. Den fick solida tryckare för justeringen räckte inte till.
* Montera Weber Revline spjäll.
* Montera kortat grenrör och bygg grövre avgasssystem.
* Montera nya spridare och justera styrtryck mot lambda. På sikt annan bränslelösning.
Bilen har fått ett matchande Pacha baksäte med rullbälten. Lite sportigare ratt, MOMO Prototipo. 924 CGT bakre spoiler med torkare.
Kan man ha det bättre:
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Grattis
Säg bara till när ni skall ut på en roadtrip, Ni är alltid välkomna här.
Sven
Säg bara till när ni skall ut på en roadtrip, Ni är alltid välkomna här.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Är så himla avis... Vill inte ha mitt tjorv-bygge längre, vill ha en ROLIG 924.. Stuprätt stuk!!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Kanon! Grattis! Kul att du äntligen får KÖRA Porsche!gegge wrote:...och BESIKTIGAD!!!
Än är maskin helt standard.
Helt rätt val att få fart på den i originalskick först och 0-100 tiden var ju inte illa så den lämnar nog runt originalspecen i effekt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Mamma Mu
Med tanke på att maskin inte låter så upphetsande skulle stereo installeras. Svårt val då den gärna skulle passa in, alltså gärna svart klassisk Blaupunkt/Becker. Vilket var svårt att hitta med CD. Istället blev det en Sony "black panel" som var mycket clean. Högtalare är Infinity Reference.
Bilen kommer nu heta "Phoenix" då den överlevt slakthuset och återuppstått. Namnet är bestämt av bilens ägarinna. Annars fungerade "Miss Muller" för att visa släktskap inom familjen, saknaden av Doktor Müller och motorns "skönsång". Alltså inget mer "Mamma Mu". Lite bilder från vårstädningen, tyvärr blir det inte mer skruvande innan Porschefestivalen på Öland. Så mycket återstår.
Bilen kommer nu heta "Phoenix" då den överlevt slakthuset och återuppstått. Namnet är bestämt av bilens ägarinna. Annars fungerade "Miss Muller" för att visa släktskap inom familjen, saknaden av Doktor Müller och motorns "skönsång". Alltså inget mer "Mamma Mu". Lite bilder från vårstädningen, tyvärr blir det inte mer skruvande innan Porschefestivalen på Öland. Så mycket återstår.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users