924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#136 Post by safe »

Nästan synd att polera upp en sån välpatinerad lack. Lite coola fälgar, toksänkning, några fräna dekaler och ett perfekt motorrum och underrede så blir det en cool rat-rod ala 924a :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#137 Post by gtBen »

safe wrote:Nästan synd att polera upp en sån välpatinerad lack. Lite coola fälgar, toksänkning, några fräna dekaler och ett perfekt motorrum och underrede så blir det en cool rat-rod ala 924a :)
Objection :!: :!: :!: jag tror att den kommer att bli väldigt omskött och uppfräschad, möjligen med nån dekal. Finns det snyggare fälgar till en 924 än dessa original :?:
Ett stall med 924:or vore :mrgreen: , med en original och en toksänkt ratrod och en tokhöjd safari-bil för bergsvägar ala Afganistan :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#138 Post by patand »

gtBen wrote:Ett stall med 924:or vore :mrgreen:
Det är bara att jobba på det! :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#139 Post by gtBen »

Nu när bilen inte körs varje dag och det har blivit lite kallare och fuktigt ute så har bilen fått lite krämpor.
* Kopplingen känns seg tills man har kört nån minut och trampat några gånger, efter lite sökning på forumet så borde det vara slavcylindern som är dålig.
* Uppfällningen av lysena funkar sporadiskt tills det har blivit lite värme i motorrummet, efter det funkar det klockrent resten av dagen. Känns inte som det är tryckknappen!

När bilen besiktigades såg jag att det hängde glykolfärgat vatten under skyddsplåten. Det var lätt-hittat vad det berodde på, efter påfyllning och ett tryck på övre kylarslangen var en tydlig stråle synlig.
Överlag känns hela bilen genom-fuktig så den ska få stå inomhus och torka upp ordentligt innan nån mekning påbörjas, tidigare vintrar fick den torka upp ofta och då funkade allt utan strul.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#140 Post by gtBen »

Bilen har fått stå inne en dryg vecka och torka upp ordentligt. När jag tog bort takluckan så rann det ut nån deciliter ur den, listen såg inte så dålig ut så den får vara men dräneringarna rensades och jag håller tummarna för att det var det som varit problemet.

Gött att åka runt och sladda lite :mrgreen: har kollat isläget och det är nog ett par veckor bort innan det kan bli nåt.
I år är den 30 år och därmed skattebefriad, sker det direkt vid nyåret eller är det något individuellt datum det magiska händer?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#141 Post by gtBen »

gtBen wrote: har kollat isläget och det är nog ett par veckor bort innan det kan bli nåt.
Fel av mig :shock: det blev is och iskörning redan idag. Jag hörde att det var planerat med körning nästa helg på Lammhultssjön men jag lastade in däcken och åkte och kollade läget 8) 2 stintar hannn jag med innan mörkret kom.
Nästa lördag och söndag är inplanerat och vädret ser bra ut :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#142 Post by Janne J »

gtBen wrote:
gtBen wrote: har kollat isläget och det är nog ett par veckor bort innan det kan bli nåt.
Fel av mig :shock: det blev is och iskörning redan idag. Jag hörde att det var planerat med körning nästa helg på Lammhultssjön men jag lastade in däcken och åkte och kollade läget 8) 2 stintar hannn jag med innan mörkret kom.
Nästa lördag och söndag är inplanerat och vädret ser bra ut :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bengt
Låter grymt roligt!
Film från nästa lördag kanske? :wink:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#143 Post by patand »

gtBen wrote:Fel av mig :shock: det blev is och iskörning redan idag.
VA!?!? Hur tjock är isen? :shock:

Måste åka o kolla sjöarna hemmavid... :D Hoppas någon annan har hunnit före, jag vågar aldrig vara först ut på isen med bilen. :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#144 Post by gtBen »

Janne J wrote:Låter grymt roligt!
Film från nästa lördag kanske? :wink:
jodå :mrgreen:
Jag har inte så jag kan filma, men andra spelade in med gopro-kamera som jag ska se om jag kan få tag i länkar till det
patand wrote:VA!?!? Hur tjock är isen? :shock:
Måste åka o kolla sjöarna hemmavid... :D Hoppas någon annan har hunnit före, jag vågar aldrig vara först ut på isen med bilen. :oops:
Jag vill heller inte vara först :roll: nu var det grabbarna som plogade dagen innan som premiäråkte lite inofficiellt. De sa det var 20cm och lite tunnare runt nån av holmarna ...men de sa det först efter vi kört klart. Det kördes även lite på en av vikarna i skärgården här hemma, så det lär bli flera olika ställer att alternera med till helgen :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#145 Post by gtBen »

Det var iskörning på Mönsterås-viken i lördags och söndags med lagom mycket bilar hela tiden. Lördagen började med -10 grader och torr och fin men kort bana med hård is, på söndagen var det över nollan och kladdigare med mer snö på banan och sämre grepp men en längre och snabbare bana.

Tyvärr fick jag punka höger bak på lördagen men lyckades hitta en ny slang och en vänlig själ som bytte den på på tidig kväll. På söndag morgon var det ingen luft höger fram, men det gick att fylla på och köra och fylla på igen ...ett par timmar, men fick åka hem tidigt då med. Jag tror det är för att jag åker med slangar i däcken och att de knådas för hårt på den sidan man kör mest i sidled på. Meningen var att slangarna skulle vara en extra säkerhet, men möjligen skulle jag kört med högre tryck med slangar i än rekommendationen för slanglöst! nu ska jag testa att åka slanglöst och med lite högre tryck.

I dagarna kommer det att bli 7-8C och lite regn och blåst så nästa helg lär det inte bli nån åkning ...

Här är länk till Kalmars nya sjömärke :roll: http://www.barometern.se/nyheter/bil-korde-genom-isen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#146 Post by gtBen »

jag fick tips om isåknings-bilder på Kalmar Sportvagnsklubb facebook
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 647&type=3
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#147 Post by gtBen »

Isåknings-säsongen blev kort i år med körning bara 2 helger/3 dagar, men det blev åtminstone körning 8)

Banåka-datumen är inskrivna i kalendern och jag tror det blir betydligt fler tillfällen för mig i år än tidigare år.
Nu får man väl göra som andra och preppa lite, alltså kasta in lite mer geld i det ståndsmässiga ekipaget och döpa om bilen till 924$ e$$et ...well, har i alla fall fått tag i en riktig sitta-still-stol och ska göra en översyn av hur spindellederna sitter i bärarmarna och ska meka bort gnissel från främre krängaren, sen får det mest bli putsning och mental uppladdning
:#944burn:

Image
Bilen väger 1250kg med mig i, med plåtfälgar och reservhjul, med vinterbatteri och snabbstartare och lite annat i bilen också, men nästan tom tank. Det känns som ett bra läge att fortsätta lätta lite :shock:

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#148 Post by gtBen »

gtBen wrote:Nu får man väl göra som andra och preppa lite
Jojomensan :mrgreen: Nu har jag kunnat ha bilen i garaget 1 månad och kunnat meka lite då och då, det är skillnad mot när man behöver samla ihop lite grejor och störtmeka över en helg på jobbet.

Förutom att den är urstädad och har torkat till 100% så har jag:
* bytt bussningar på ändfästena till krängningshämmaren fram
* tagit bort glappet mellan spindel-leder och bärarmar. Det blev att borra upp från M7 till M8, och sätta dit korta 12.9-insex-bultar och muttrar med högre hållfasthet (10.x).
* bytt till polska ställbara topplagringar med uniball
* satt i det lätta sommarbatteriet
* tagit ur båda Recaro LN-stolar, satt dit en betydligt lättare OMP-stol på alu-fästen och en riginalstol för passagerare.
* bytt bort plåtfälgarna med vinterdäcken i en bytesaffär
* bytt olja och filter, nu är det helsyntet i den för första gången
* satt på R-däcken. Tidigare har jag tyckt de var spårkänsliga vid vanlig körning, men det syndromet är nästan helt borta nu när de fått vara med lite och anliggningsytan har slitit till sig.
* varit och kört på rullande landsväg ända till nya chipet varvstopp på 6999rpm, nästan alla pållar var kvar i stallet = 147,3hp. Jag hade hoppats på några fler med Sanden-toppen och chipet, men får nöja mig med att njuta av momentkurvan som är väldigt fin från 2300 rpm till 6300 rpm.
* gjort en rejäl provkörning också, den känns enormt pigg och rask, den klonkar ingenting från krängaren, topplagringarna hörs inte.

Inför första bankörningen i helgen ska jag ställa på lite mer camber och borra några nya hål så stolen kan flyttas fram några centimeter.
Hoppas nu bara det inte blir snö och regn på banan ...för här ska njutas för fulla muggar 8)

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#149 Post by Cédric »

Kul att du får bra ordning på grejerna, är siffrorna på hjulen? Om inte har du siffrorna för vad du faktiskt mätte? Svårt att säga så mycket om effekten, förösk jämföra mot andra bilar som kört i samma bänk. Hoppas vi ses på något banmöte framöver!

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#150 Post by gtBen »

Cédric wrote:Kul att du får bra ordning på grejerna, är siffrorna på hjulen? Om inte har du siffrorna för vad du faktiskt mätte? Svårt att säga så mycket om effekten, förösk jämföra mot andra bilar som kört i samma bänk. Hoppas vi ses på något banmöte framöver!
Tack Cédric, vi syns säkert framöver.
Graferna säger allt. Kurvan med 147,3 är hp på motorn. Understa kurvan är förlusterna i hp (gulmarkerat), somräknas fram när man låter bilen rulla ner i varv från det att man släpper gasen vid toppvarv. Förlusterna vid min toppeffekt 147,3hp är ungefär 25hp, vilket ger att hp på bakhjulen vid mätningen var ~122hp (blå pilen) på drivhjulen. Det som mäts är alltså hp på bakhjulen och förlusterna i drivlinan, sedan läggs dessa ihop och blir hp på motorn. Innan fullgaskörningen körs bilen på 2000 varv för att räkna ut utväxlingen, som sedan används för att räkna ut förlusterna. Rätt eller fel :roll: jag hade nöjt mig med hp på bakhjulen och inget annat. Det är mest turbo och driftingbilar som körs i denna bänken, min ligger i lä där :shock:
förklaring.JPG
Vilken tur att jag tycker bilen går som ett skott :mrgreen:

Bengt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users