Gisses! Vad är det du fått tag i?! Verkar ju alldeles för brett för rallydäck. Jag har 145 samt 155 bredd på mina 15 tums rallydäck som jag använder på isen. Dina ser dock nyare ut än de jag har.gtBen wrote:384 dubbar på däck i dimension 195-70x15 , de biter bra men det är väldigt långt till att jämföra med asfalt.
924S -86 | Esset, fka N.N.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 643
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Däcket finns bara i en variant och greppet (och livslängden) justeras genom ”pressure management”, ju lägre tryck desto bättre grepp.
Jag hämtade mina hos Däckproffsen i Växjö som limmar och dubbar alla Michelins rallydäck. Mina däck användes 2012 och de har gått sträckan/avståndet mellan 2 serviceplatser där det är tillåtet att sätta på nya däck igen, kanske har de suttit på Sebbe Loebs bil så dom får duga även till mig
Mitt pris? – en bråkdel av nypriset på runt 8.000:-/st.
Citat från Michelins marknadsföring:
”They are as black and round as ever, and still bristle with metallic studs, but MICHELIN's latest X-Ice North tires are quite different to those its partners formerly ran in Sweden. MICHELIN has won Rally Sweden 20 times since 1973, and the French tire giant profited from this long experience to develop the new X-Ice North (15/65-15) which complies with the FIA's latest WRC regulations.
Just one type of tire is now permitted on this event, and it must fit to the same 7x15-inch rims the teams use on gravel. The new MICHELIN X-Ice North is consequently wider than its predecessors (195mm compared with 145mm), while its interior diameter is 15 inches instead of 16. The number of studs inserted into each tire is the same, however, at 384.
The studding technique hasn't changed either, since they continue to be glued into the tread blocks that house them. This delicate task is still performed by the Swedish specialist, Dackproffsen. The maximum overall length of each stud is 20mm, only 7mm of which are visible.”
Mer info här:
http://www.cisionwire.se/michelin-nordi ... n,c9216434" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
De här däcken - Michelin X-ice North - är det senaste och det som gäller på is och snö för WRC-bilarna med Citroen och Ford i spetsen. De är framtagna för att köra sträckor på Svenska Rallyt som är max 20-25 minuter sedan pajar däcken av värmen.patand wrote:Gisses! Vad är det du fått tag i?! Verkar ju alldeles för brett för rallydäck. Jag har 145 samt 155 bredd på mina 15 tums rallydäck som jag använder på isen. Dina ser dock nyare ut än de jag har.
Däcket finns bara i en variant och greppet (och livslängden) justeras genom ”pressure management”, ju lägre tryck desto bättre grepp.
Jag hämtade mina hos Däckproffsen i Växjö som limmar och dubbar alla Michelins rallydäck. Mina däck användes 2012 och de har gått sträckan/avståndet mellan 2 serviceplatser där det är tillåtet att sätta på nya däck igen, kanske har de suttit på Sebbe Loebs bil så dom får duga även till mig
Mitt pris? – en bråkdel av nypriset på runt 8.000:-/st.
Citat från Michelins marknadsföring:
”They are as black and round as ever, and still bristle with metallic studs, but MICHELIN's latest X-Ice North tires are quite different to those its partners formerly ran in Sweden. MICHELIN has won Rally Sweden 20 times since 1973, and the French tire giant profited from this long experience to develop the new X-Ice North (15/65-15) which complies with the FIA's latest WRC regulations.
Just one type of tire is now permitted on this event, and it must fit to the same 7x15-inch rims the teams use on gravel. The new MICHELIN X-Ice North is consequently wider than its predecessors (195mm compared with 145mm), while its interior diameter is 15 inches instead of 16. The number of studs inserted into each tire is the same, however, at 384.
The studding technique hasn't changed either, since they continue to be glued into the tread blocks that house them. This delicate task is still performed by the Swedish specialist, Dackproffsen. The maximum overall length of each stud is 20mm, only 7mm of which are visible.”
Mer info här:
http://www.cisionwire.se/michelin-nordi ... n,c9216434" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
De duger säkert vääääldigt bra!gtBen wrote:kanske har de suttit på Sebbe Loebs bil så dom får duga även till mig
Tack för all intressant info kring däcken! Det är självklart att reglementet måste följas och på 7 tums fälgar blir det svårt att köra med mycket smalare däck än så.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 643
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Fast det var bara så enkelt som att jag ringde och sa att jag ville ha nåt rallydubbat till att köra på isen med och detta var det enda de hade kvar i 15-tum, så det är inte något utstuderat att det blev just dessa däck. Efter att jag lagt på dem letade jag efter info om dem då det är kul att veta.
Igår letade jag om däcktryck efter att tidigare ha läst om ”pressure management”. Den lokala däcksexpertisen trodde det skulle vara 3-4kg i dem och jag körde med 3 i söndags.
En signal till Thomas på Däckproffsen sa att rätt varmtryck ”normalt” ska vara 2,1-2,2 och aldrig över 2,4kg. När proffsen jagar 1/10-dels sekunder i slutet kör de med ner mot 1,6kg som ger bäst grepp men också den kortaste livslängden då däcken kokar snabbt.
…duger åt mig
Kall morgon idag = gott hopp om iskörning i helgen
Bengt
Fast det var bara så enkelt som att jag ringde och sa att jag ville ha nåt rallydubbat till att köra på isen med och detta var det enda de hade kvar i 15-tum, så det är inte något utstuderat att det blev just dessa däck. Efter att jag lagt på dem letade jag efter info om dem då det är kul att veta.
Igår letade jag om däcktryck efter att tidigare ha läst om ”pressure management”. Den lokala däcksexpertisen trodde det skulle vara 3-4kg i dem och jag körde med 3 i söndags.
En signal till Thomas på Däckproffsen sa att rätt varmtryck ”normalt” ska vara 2,1-2,2 och aldrig över 2,4kg. När proffsen jagar 1/10-dels sekunder i slutet kör de med ner mot 1,6kg som ger bäst grepp men också den kortaste livslängden då däcken kokar snabbt.
…duger åt mig
Kall morgon idag = gott hopp om iskörning i helgen
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Samma härikring!gtBen wrote:Kall morgon idag = gott hopp om iskörning i helgen
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Wohoo!patand wrote:Samma härikring!gtBen wrote:Kall morgon idag = gott hopp om iskörning i helgen
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Var upp till "min" sjö ikväll och konstaterade att det verkar bra förutom att det på en del ställen verkar blivit "dubbelis", dvs smältvattnet har frusit till på ytan men inte ända ner till den befintliga isen. Hoppas det ordnar sig så det inte blir att köra i rännor i den övre isen...[Bobo] wrote:Wohoo!patand wrote: Samma härikring!
Hur ser det ut på din sjö Bengt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 643
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Jag var och kollade både igår och idag och det ser ok ut. Igår var det upp på nollan och vände efter en lång och kall morgon och nu ska vara lite kallare än så i några dagar.
Det var dubbel-is i tjocka lager förra helgen, det blir så längs kusten när vattnet går upp och ner i samband med låg- och högtryck.
Tyvärr så har segelklubben låst gaten till båtrampen så det kan bli lite gambling när man ska ner och upp! Idag var det bara några motorcyklar och nån enstaka (skrot-)bil.
Imorgon blir det en runda dit med rätta bilen, kanske finns det även fler ställen att välja på.
Bengt
Jag var och kollade både igår och idag och det ser ok ut. Igår var det upp på nollan och vände efter en lång och kall morgon och nu ska vara lite kallare än så i några dagar.
Det var dubbel-is i tjocka lager förra helgen, det blir så längs kusten när vattnet går upp och ner i samband med låg- och högtryck.
Tyvärr så har segelklubben låst gaten till båtrampen så det kan bli lite gambling när man ska ner och upp! Idag var det bara några motorcyklar och nån enstaka (skrot-)bil.
Imorgon blir det en runda dit med rätta bilen, kanske finns det även fler ställen att välja på.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 643
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Idag var det körning på ett nytt ställe igen - på Östersjön i farleden in till Mönsterås hamn.
Det började dåligt då jag körde ut på fel ställe och 2 hjul sjönk igenom skaren så bilen blev hängandes, fick ringa en kompis med en tung Jeep som kom och drog upp mig
Banan var omväxlande och både snabb och teknisk, jag toppade 120 på fyran och det är rätt snabbt när man kör sidledes mest hela tiden.
Nu när snön nästan är helt borta kan man ladda mer då inget dåligt kan hända om man är för optimistisk ...trodde jag tills en bil körde av en av prickarna i farleden
Ett nytt fenomen inträffade då jag blev illamående och nästan kände mig sjösjuk när jag åkte med istället för att köra, det har aldrig inträffat förut
Betyget för farleden
Bengt
Idag var det körning på ett nytt ställe igen - på Östersjön i farleden in till Mönsterås hamn.
Det började dåligt då jag körde ut på fel ställe och 2 hjul sjönk igenom skaren så bilen blev hängandes, fick ringa en kompis med en tung Jeep som kom och drog upp mig
Banan var omväxlande och både snabb och teknisk, jag toppade 120 på fyran och det är rätt snabbt när man kör sidledes mest hela tiden.
Nu när snön nästan är helt borta kan man ladda mer då inget dåligt kan hända om man är för optimistisk ...trodde jag tills en bil körde av en av prickarna i farleden
Ett nytt fenomen inträffade då jag blev illamående och nästan kände mig sjösjuk när jag åkte med istället för att köra, det har aldrig inträffat förut
Betyget för farleden
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Låter som att fler än jag haft kul på isen idag!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
gtBen wrote: Nu när snön nästan är helt borta kan man ladda mer då inget dåligt kan hända om man är för optimistisk ...trodde jag tills en bil körde av en av prickarna i farleden
Ett nytt fenomen inträffade då jag blev illamående och nästan kände mig sjösjuk när jag åkte med istället för att köra, det har aldrig inträffat förut
Betyget för farleden
Bengt
Körde jag så illa!!
Så det var någon som klippte den där pricken?
Var den lika hård som vi trodde?
Jag fick köra några varv med Bengts bil, underbart!
Körde också lite med min Audi på vanliga dubbdäck, det var helt hopplöst halt. Funkade hyggligt om man hölls sig i spåret där isen var uppruggad, men kom man utanför det så fortsatte man bara i tangentens riktning 200 meter innan bilen stannade. Märkte också att ABSen blev väldigt konfunderad när det är så halt .
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Skönt att se att någon annan än jag har fått vara med om den resan!safe wrote:...fortsatte man bara i tangentens riktning 200 meter innan bilen stannade.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Turbo-Poster
- Posts: 643
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Är nog mer att illamående är ett förstadie till demens ...ett ålderstecken för min del!
Det var inte pricken man rundade som kördes ner utan en på väg tillbaka, den stod minst 50m från banan ...nån av Volvo-åkarna på vanliga däck
Bengt
Jo, min går väldigt bra på isen. Din bil såg ut som Bambi på hal issafe wrote:Körde jag så illa!!
Så det var någon som klippte den där pricken?
Var den lika hård som vi trodde?
Jag fick köra några varv med Bengts bil, underbart!
Körde också lite med min Audi på vanliga dubbdäck, det var helt hopplöst halt. Funkade hyggligt om man hölls sig i spåret där isen var uppruggad, men kom man utanför det så fortsatte man bara i tangentens riktning 200 meter innan bilen stannade. Märkte också att ABSen blev väldigt konfunderad när det är så halt .
Är nog mer att illamående är ett förstadie till demens ...ett ålderstecken för min del!
Det var inte pricken man rundade som kördes ner utan en på väg tillbaka, den stod minst 50m från banan ...nån av Volvo-åkarna på vanliga däck
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 643
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Det blev mer is-åka igen och ännu mer imorgon (söndag) också
På ett nytt ställe igen, det bästa och säkraste hittills - kallas Lammhultsjön och ligger utanför Oskarshamn, på kartan Forshultsjön. Väl plogad med endast ny mjuk snö i vallarna och hård is i körbanan utan djupa spår.
Jag måste se till att ordna med bilder, det kan vara vinterns sista tillfälle imorogn ...jag kommer att köra som om det vore det
Bengt
Det blev mer is-åka igen och ännu mer imorgon (söndag) också
På ett nytt ställe igen, det bästa och säkraste hittills - kallas Lammhultsjön och ligger utanför Oskarshamn, på kartan Forshultsjön. Väl plogad med endast ny mjuk snö i vallarna och hård is i körbanan utan djupa spår.
Jag måste se till att ordna med bilder, det kan vara vinterns sista tillfälle imorogn ...jag kommer att köra som om det vore det
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Jag trodde nog inte det skulle gå att köra i helgen.
Från förra helgen:
http://www.youtube.com/watch?v=RS3VFS2h2RU" onclick="window.open(this.href);return false;
Från förra helgen:
http://www.youtube.com/watch?v=RS3VFS2h2RU" onclick="window.open(this.href);return false;
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]