924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#91 Post by gtBen »

Nu är denna bilen lite på G igen :shock:
Jag vaskade av bilen nästan 1,5 års damm och i veckan tittade en bilelektriker på den, det var inte så lätt att lösa för mig själv då jag är för okunnig/ointresserad av el-grejor och för att original-elen var ändrad så att det vanliga elschemat inte gäller längre.

Hur som …DME-reläet var bortmodifierat på min bil och istället används ett annat relä (2-stegs!) som får signal från först Motronic-boxen och sedan när startmotorn börjar dra. Det reläet var sönder men ett ”nytt” är ordnat nu. Kablaget bak vid pumpen var väldigt dåligt och ska bytas innan det blir åka av, men pumpen snurrade i alla fall på när han byglade bort reläet. Tur att jag inte lade mer tid på det själv, då hade jag väl ”lagat sönder” nåt annat :roll:

Det gäller ju att ha bilen i ordning i god tid inför vintern, både vinter- och is-däcken ligger och väntar :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#92 Post by gtBen »

Idag var det besiktning och då hittade besiktningsmannen ett bränsleläckage. Att han hittade det är man tacksam för :#pray: inte att man fick ombesiktning :#drool:

Läckaget är i slangdelarna som är påpressade på bränslerören som kommer upp vid bromsservot, båda två ser dåliga ut. Jag misstänker att det var de dåliga motorfästena som tagit knäcken på gummit när det har fått ta upp för stora rörelser.

Image
Det är slangarna pos.1 och pos.4 i PET.
De verkar finnas att köpa, men priset på drygt 3.000:- avskräcker :shock:
Är det lika enkelt att pressa på bränsleslang som det är att pressa på hydraulslangar? är det något som de lokala hydraulikfirmorna borde kunna ordna om jag gör i ordning delarna?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#93 Post by safe »

Kan du göra på hydralfirma. Det är ju inga höga tryck heller.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#94 Post by gtBen »

gtBen wrote:Det är slangarna pos.1 och pos.4 i PET.Bengt
Gummislangen på pos.1 var redan skarvad en gång men det gick att flytta den så skarven kom närmare rör-delen ...så det var lätt fixat.

Image
Nu används den som vinterbil :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#95 Post by gtBen »

Nu har bilen varit hos Sande´n och fått ett annat topplock monterat och fått lite service.
Det var hög tid för service och ny kamrem. Peter hittade lite saker som strulade, dels ändlägesbrytarna som ger signal till motorstyrningen för tomgång och fullgas och dels nån sprucken/smulig vacumslang som troligen kommer sig av att motorn gått väldigt varm nån gång. Det känns skönt att motorn har en fräsch kamrem och att ett tränat öga har sett över bilen.
Packningen till kamhuset hade rört på sig …mycket nära ett rejält läckage
Image

Topplocket köpte jag här på forumet i höstas tillsammans med ett ställbart kamdrev, och det passade ju extra bra att det redan original sitter en 9R-kam i min bil.
A Roos wrote: ...så säljer jag av denna topp.
Den är special best av sanden för att tanken var bygga en racemotor av en 163 hp.
det är en turbo topp , men gjord för att sitta på sugmotor det var avsikten ,inga modifieringar behövs.
bult on sas ,medföljer även ställbart kamdrev. sen behöver man bara en 9R kam från typ 86 i den också om man vill få ut max. Mycket av effekt etc sitter i toppen, o denna juvel är ett bra köp.
Jag har bara knappt kört hem bilen och har fortfarande vinterdäcken på, men kan redan känna att den drar på ett bra tag till på varje växel. Det kan nog bli bra att testa med ett annat chip också, nu finns det bra bottendraget kvar (karaktären från 150hk-motorn) och jag skulle önska att det händer ännu mer på högre varv. Det andra chipet ger om inte annat några hundra varv till innan varvstoppet.

Det var inget fel på min originaltopp, så är det nån som råkar ut för ventilsallad så kan jag sälja min :mrgreen: :#pray:
Image
OBS! - detta är inte bild på mina ventiler :shock: …no sallad for me

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#96 Post by gtBen »

Nu får bilen äntligen ett namn:
Ditt namn skola varda Esset
Esset …fka N.N. (Esset, formerly known as N.N. (Nomen Nescio)).

Bengt
ps: glöm inte Esset :shock:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#97 Post by gtBen »

Sommardäcken är på …och nu har jag varit ute och bränt på ordentligt med bilen några timmar för att se vad den går för. Jag är jättenöjd med karaktären på det ”nya” topplocket. Det känns som om vridet är bättre över hela registret och det händer verkligen nånting än vilken fart och vilken växel man har när man trampar. Det är väldigt civiliserat hela vägen :mrgreen:

Image
självporträtt 8)

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#98 Post by gtBen »

gtBen wrote:Jag såg nu att jag inte hade lagt in protokollet från den hjulinställning som jag gjorde efter att framvagnen och bromsarna fräschades upp för 2 år sedan.
Målet var att ställa in max camber och max caster fram, och inte röra bakänden alls då jag inte haft loss något där ännu. Sedan så får man anpassa sig efter verkligheten då högersidan fram varit med om "någonting" är helt klart då man kan se spåren av en riktning på rambenet höger fram och en omlackad framskärm och lite allmänt dålig passning mellan front / huv / skärm. Det innebar att det bara gick att få max 1,40grader camber på högersidan, och då fick vänstersidan justeras tillbaka till samma värde.

Image
Bilen går jättebra vid inspirerad körning, men ...man måste vara medveten om att ökningen av den negativa cambern medför att bilen vid oinspirerad körning är mer spårkänslig. Vid vanlig lugn körning drar det i ratten åt vänster respektive höger beroende på var i lastbilsspåren man ligger. Det märktes inte lika tydligt med vinterdäcken som med sommardäcken, och när man ligger i spåren och dessutom bromsar förstärks det ...nej min bil har inte styrservo :shock: men det är inte mer än att det går att leva med, lösningen är väl att köra mer slalom och mer på bana :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#99 Post by gtBen »

gtBen wrote:Gummislangen på pos.1 var redan skarvad en gång men det gick att flytta den så skarven kom närmare rör-delen ...så det var lätt fixat.
Nej - det började läcka igen efter en 120-mila resa, tur att jag var hemkommen innan jag upptäckte det :roll: . Denna gången fick en lokal verkstad med lyft åtgärda det genom att skarva på med slang och dubbla klämmor ända nerifrån bocken uppför torpedväggen. Att byta eller ta bort och åtgärda bensinröret var inte att tänka på då det går ända bak över torsionsröret. Nu är det i alla fall ett proffs som har gjort det ...och jag vet var läckan finns om jag nu kommer att känna nån bensinlukt igen :shock:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#100 Post by gtBen »

Ett par andra stolar behövdes för att slippa sitta och ta spjärn när det svänger, det blev ett par Recaro LS jag hade liggandes då de var enklast att montera in. De är lagom kultiga och sköna och passar hyfsat bra förutom att skjutreglaget får fällas/fällas tillbaka om man vill använda handbromsen.
Image

I lördags var jag på Mantorp med PCS och körde i OR. Bilen går bra och är riktigt pigg och allting höll ihop.
Det största problemet jag har är däcken i original-dimension 195/65x15” som gör att det hasar mycket och snabbt överhettar och sedan gör det svårt att få ut nåt av att fortsätta köra. Det blev också väldigt varmt att köra då solen stekte på mer och mer under dagen.
Jag träffade och pratade med några från forumet och det är alltid lika kul :mrgreen: men roligast var att bilen höll för trycket hela dagen att jag kunde köra hem Esset för egen maskin denna gång efter en påfrestande heldag.
Totalt sett en kul dag som gav mersmak 8) nu bara måste jag anmäla mig till några fler körningar redan i år.

Det var ont om gammelbilar, typ en handfull av totalt 100 bilar. Min och Hasses 924S + 3st 944-turbo + en 968.

Inför nästa bankörning ska jag sätta dit följande grejor som jag redan har liggande::
* 968 krängningshämmare fram, kanske även en krängare bak
* Hawk-plus bromsbelägg
* testa med att se om mitt chip gör mer nytta nu när bilen har fått ett annat topplock som är portat och planat.
Sedan så ska jag:
* skaffa R-däck till en omgång 15x7” telefonfälgar jag har
:#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#101 Post by Janne J »

R-däck är nog den uppgraderingen som gör störst skillnad. Om du byter krängare se då till att inte tappa balansen i bilen, jag kör med original fram och en 16 mm bak och tycker min bil är väldigt neutral.

Hoppas vi ses på något banmöte!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#102 Post by Cédric »

Rdäck är ju den överlägset bästa uppgraderingen. Glöm inte lägga på lite negativ camber, åtminstone fram.

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#103 Post by Ragnar Joensen »

Jag håller med, att R-däck var ett rejält lyft på min bil. Men då hade jag redan satt dit coilovers och skalstolar. Och dessa kom till sin rätt, när bilen inte sladdade runt mer.

När det gäller balansen i bilen och krängningshämmare, beror det mycket på chassi i övrigt, och hur lätt bilen är.

Min bil är fullständigt rensad, dvs. mycket lättare bak. Motorn väger det samma som den alltid gjort. Jag har 968 hämmare (26,8 mm) fram och ingen alls bak, men hårda fjädrar. Och jag tycker att min bil har riktigt fin balans.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#104 Post by patand »

Ragnar Joensen wrote:968 hämmare (26,8 mm) fram och ingen alls bak, men hårda fjädrar. Och jag tycker att min bil har riktigt fin balans.
Mycket likt receptet på min bil. Krängare fram (original tror jag), ingen bak och hårda fjädrar. Även den är väldigt välbalanserade tycker jag. :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#105 Post by gtBen »

gtBen wrote:Inför nästa bankörning ska jag sätta dit följande grejor som jag redan har liggande::
* 968 krängningshämmare fram, kanske även en krängare bak
* Hawk-plus bromsbelägg
* testa med att se om mitt chip gör mer nytta nu när bilen har fått ett annat topplock som är portat och planat.
Sedan så ska jag:
* skaffa R-däck till en omgång 15x7” telefonfälgar jag har
:#944burn:
Så …då har jag gjort det jag planerat 8)

Mycket riktigt - trots att jag knappt har mer än provat allt så var det däcken som gjorde mest skillnad. Det blev Toyo 888 i dimension 205/50x15 , bromsgreppet nu är så bra att man känner att lunchen är på väg i fel riktning när man nitar riktigt ordentligt :#drool: är sväng-greppet också lika bra så får det bli körning på fastande mage :#drool: :#drool: :#drool:

26,8mm krängare fram - jag bävade för att den skulle vara tung, men då det är ett bockat rör (utom i ändarna) så väger det 300 gram lättare än originalet i dia 20mm. Jag satte dit den med droplinkfästen i mina stålbärarmar och det blev inte 100% bra, det klonkar och låter amatörmässigt så jag kommer att prova med att använda originalfästen.
Chip - det känns som det händer lite mer. Tyvärr så har jag inte hittat nån gratisapp som kan mäta acceleration så det blir mest på känsla.

Jag försökte klämma in 7mm spacers men det blev inte bra ens med kortare stålmuttrar

Nu behöver jag lära mig däcken bättre och komma på vilket kall-tryck som ger bäst grepp när däcken kommit upp i full arbetstemperatur …och köra mer

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]